Będzie rewitalizacja kolejnych linii kolejowych na Dolnym ŚląskuFot. Koleje Dolnośląskie

Będzie rewitalizacja kolejnych linii kolejowych na Dolnym Śląsku

Orzech
Orzech
REKLAMA

Samorząd województwa dolnośląskiego skutecznie walczy z wykluczeniem komunikacyjnym w regionie rewitalizując kolejne nieczynne linie kolejowe. Zakończony został właśnie remont linii z Jeleniej Góry do Karpacza, o czym pisaliśmy wczoraj na Investmap.pl. Pierwsze pociągi ruszą po raz pierwszy po ponad 25 latach już 15 czerwca. To jednak nie koniec ambitnych planów inwestycyjnych, jakie ma Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego. Wkrótce zostaną zrewitalizowane dwie kolejne nieczynne linie kolejowe na Dolnym Śląsku.

Planowane przywrócenie połączeń kolejowych do Złotoryi i Lwówka Śląskiego

Zgodnie z aktualnymi informacjami, rok 2028 stanowi realny termin wznowienia kursowania pociągów do Złotoryi i Lwówka Śląskiego.

Początkowo przewidywano, że pierwsze składy dotrą do Złotoryi już w 2026 roku, jednakże zakończenie prac rewitalizacyjnych zostało przesunięte.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poinformowały, iż termin finalizacji rewitalizacji linii kolejowej nr 284 został zmieniony na jesień 2028 roku. Wśród czynników wpływających na to opóźnienie wskazano konieczność przebudowy infrastruktury elektroenergetycznej LPN biegnącej wzdłuż torowiska, co może wiązać się z procedurą wykupu gruntów.

W 2023 roku zapowiadano zakończenie prac na jesień 2026 roku. Jednakże, zgodnie z oficjalnym stanowiskiem PKP PLK, opóźnienie wynika z wykrytej kolizji infrastrukturalnej oraz konieczności przeprowadzenia dodatkowych działań technicznych. Obecnie przewiduje się zakończenie inwestycji w październiku 2028 roku. PKP PLK zapewnia również, że prowadzone są prace demontażowe starej infrastruktury.

Sytuacja na odcinku Lwówek Śląski – Złotoryja

Dolnośląska Służba Dróg i Kolei poinformowała, iż prace w rejonie Lwówka Śląskiego będą realizowane niezależnie od harmonogramu PKP PLK.

REKLAMA

W związku z tym grudzień 2028 roku pozostaje realnym terminem oddania do użytku tego odcinka. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego zabezpieczył środki na realizację inwestycji, jednak wciąż trwa proces wyboru wykonawcy.

Przyczyną pierwotnego wstrzymania ruchu kolejowego na trasie Jelenia Góra – Lwówek Śląski był zły stan torowiska oraz infrastruktury, która przez wiele lat nie była modernizowana. W ostatnim okresie funkcjonowania tej linii pociągi kursowały z prędkością nieprzekraczającą 20 km/h, co powodowało, że podróż na dystansie 33 km trwała około dwóch godzin (!)

Obecnie trwają prace nad dokumentacją projektową, w tym nad sporządzeniem Karty Informacji Przedsięwzięcia (KIP) oraz Programu Funkcjonalno-Użytkowego (PFU), które są kluczowe dla dalszych etapów realizacji przedsięwzięcia.

W budżecie województwa dolnośląskiego na rok 2025 zabezpieczono 3,1 mln zł na opracowanie pełnej dokumentacji projektowej odbudowy.

Czas na Wleń

Po przywróceniu połączeń kolejowych do Lwówka Śląskiego, Urząd Marszałkowski planuje dalsze działania mające na celu reaktywację linii prowadzącej do Jeleniej Góry przez Wleń.

Fot. Koleje Dolnośląskie
Fot. Koleje Dolnośląskie

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA