Trwa budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej (OMT). To inwestycja, dzięki której zostanie zrewolucjonizowany układ drogowy w okolicy Trójmiasta. Nowa droga ekspresowa połączy się z innymi drogami na węźle Gdańsk Południe. Łączny koszt realizacji tej wielkiej inwestycji jednak znacznie wzrośnie.
• W sumie do powstania dwóch odcinków trzeba było dołożyć ok. 336 mln zł.
• Inwestor, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wzrost kosztów budowy OMT tłumaczy m.in. rosyjskim atakiem na Ukrainę.
W ramach budowy drogi ekspresowej S6 powstaje bardzo ważna z perspektywy mieszkańców Trójmiasta Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej, której realizacja została podzielona na dwa zadania: Chwaszczyno – Żukowo (OMT 1) i Żukowo – Gdańsk Południe (OMT 2).
Pierwsze zadanie, które realizowane jest przez Budimex to odcinek węzeł Chwaszczyno (bez węzła) – węzeł Żukowo (bez węzła) o długości 16,3 km.
W ramach umowy powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa posiadająca po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, rezerwa pod trzeci pas, węzły drogowe „Miszewo” oraz „Chwaszczyno”, obwód Miszewo, a także m.in. 28 obiektów inżynieryjnych. Kontrakt realizowany jest przez Budimex w formule „Projektuj i buduj”.
– Nasze wieloletnie doświadczenie i profesjonalny zespół, pozwalają nam trzymać się założonych terminów budowy. Realizujemy kontrakt zgodnie z założeniami. To strategiczna inwestycja kierowana nie tylko do mieszkańców Pomorza, ale również turystów, którzy licznie odwiedzają Trójmiasto i spędzają tam swoje urlopy – mówi Przemysław Czaja, Dyrektor Kontraktu w Budimex SA.
Pierwotna wartość umowy na tym zadaniu opiewała na kwotę 716 mln zł. Kontrakt wzrósł do kwoty 882 mln zł (z czego 107 mln zł to umowna waloryzacja w wysokości 15 proc. wartości umowy).
Drugie zadanie budowy Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej na odcinku od Żukowa do węzła Gdańsk Południe realizowane jest przez Konsorcjum Mirbud S.A. / Kobylarnia. W ramach tej inwestycji powstanie obwodnica Żukowa o długości ok. 7 km. Tu maksymalna wartość zobowiązania wzrosła o 170 mln zł, dochodząc do kwoty 1 mld zł.
W związku z wydłużającymi się formalnymi procedurami administracyjnymi, niezbędnymi do uzyskania decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej), termin ukończenia tego odcinka to wrzesień 2025 r. Wykonawca prowadził również roboty w okresie zimowym w obszarach, w których takie zadania można było realizować, głównie w obrębie obiektów inżynierskich.
Mechanizm waloryzacji został wprowadzony przez GDDKiA w styczniu 2019 roku, by reagować na zmiany cen na rynku
Bierze on pod uwagę szereg kluczowych dla robót drogowych wskaźników publikowanych przez Główny Urząd Statystyczny (GUS) i to na ich podstawie wyliczany jest wskaźnik korygujący pierwotną cenę.
Tylko od grudnia 2023 roku GDDKiA podpisała z wykonawcami w całym kraju prawie 100 takich aneksów. Waloryzacja dotyczy umów, które pierwotnie zostały zawarte na okres dłuższy niż 12 miesięcy.
WIZUALIZACJA PRZEBIEGU OBWODNICY METROPOLITARNEJ TRÓJMIASTA:
Zdjęcie główne w artykule: metropolitalna-zadanie2.pl