Na przełomie I i II kwartału 2024 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) planuje ogłosić przetarg na wyłonienie wykonawcy tej inwestycji. Wcześniej zakończymy trwające obecnie prace projektowe i badania geologiczne związane z wykonaniem Koncepcji programowej. Obwodnica Starogardu Gdańskiego ma zostać oddana do użytku w 2028 roku.
Inwestycja realizowana będzie w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020 – 2030. Po oddaniu do użytku wyprowadzi ruch tranzytowy, jaki koncentruje się w mieście na drodze krajowej nr 22.
O inwestycji
Główne założenia obwodnicy Starogardu Gdańskiego, która zrealizowana zostanie w systemie Projektuj i buduj to m.in. zbudowanie nowej drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o łącznej długości 16,1 km z układem pasów ruchu 2+1. Z siecią dróg publicznych połączona będzie poprzez ronda turbinowe. Nawierzchnia będzie dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku na oś 11,5 t.
W ramach inwestycji powstaną także obiekty inżynierskie takiej jak: wiadukty drogowe i mosty. Trasa zostanie wyposażona w narzędzia ochrony środowiska, w tym przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym. Wykonane zostaną ekrany akustyczne i nasadzenia zieleni izolacyjnej, ale również zespoły podczyszczające wody opadowe z jezdni oraz zbiorniki retencyjne/infiltracyjne.
Bezpieczeństwo priorytetem
Dzięki budowie obwodnicy Starogardu Gdańskiego w ciągu DK22 nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Starogardzie Gdańskim. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwa przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
W ciągu DK22, także w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic, przewidziano również realizację obwodnicy Człuchowa (obecnie przed wyborem wariantu drogi przez Komisję Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych).
Źródło: GDDKiA