Co dalej z jednym z kluczowych programów infrastrukturalnych poprzedniego rządu? Chodzi o program Kolej Plus (Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2029 roku).
Obecnie spółka PKP PLK na zlecenie nowego rządu prowadzi przegląd opłacalności podjętych w poprzedniej kadencji projektów w ramach Kolej Plus. Tam, gdzie czas przejazdu będzie podobny, a zainteresowanie pasażerów niewielkie, do dyspozycji mieszkańców pozostaną nadal tylko i wyłącznie autobusy.
Podczas prowadzonej przez PKP PLK – po sugestiach rządu – analizy efektywności ponoszonych nakładów na inwestycje oraz zwiększenia przepustowości na poszczególnych liniach kolejowych dopatrzono się już teraz niegospodarności. Dotyczą one także planowania, projektowania jak i realizacji bardzo wielu inwestycji również w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2029 roku.
Obecny rząd zamierza nadal kontynuować prace modernizacyjne i budowę nowych połączeń kolejowych oraz pozostałej infrastruktury kolejowej, za którymi przemawiają analizy ruchu oraz kosztów i korzyści.
Jak poinformował Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury: – W przypadku połączeń o mniejszych potokach, zasadniczo do 1000 pasażerów dobowo, rekomendacja będzie szła w kierunku dobrej oferty autobusowej z wysoką częstotliwością (kilkanaście par połączeń dobowo) powiązanej w punktach przesiadkowych z ofertą kolejową na istniejących liniach kolejowych.
Malepszak podkreślił, że takie podejście jest zgodne z działaniami prowadzonymi przez inne koleje europejskie, a w Polsce jest z powodzeniem praktykowane przez samorządy województw łódzkiego i małopolskiego. Jego celem jest efektywne gospodarowanie środkami publicznymi poprzez jak najlepsze dopasowanie środka transportu do potrzeb danego regionu i połączeń komunikacyjnych.
Kolej+
Przypomnijmy, celem Programu jest uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia kolejowe miejscowości o populacji powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie posiadają dostępu do połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi lub takich, które posiadają dostęp do kolei, ale istniejące połączenia wymagają usprawnienia.
Program jest skierowany przede wszystkim do jednostek samorządu terytorialnego/związków metropolitalnych, które byłyby zainteresowane rozwojem infrastruktury kolejowej na swoim terenie, przy uwzględnieniu potrzeb komunikacyjnych mieszkańców. Program zakłada realizację inwestycji liniowych – tj. modernizację istniejącej lub budowę nowych linii kolejowych oraz inwestycje punktowe, jak np. budowa nowych przystanków, mijanek czy łącznic kolejowych.