Co dalej z jednym z kluczowych programów infrastrukturalnych poprzedniego rządu? Chodzi o program Kolej Plus (Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2029 roku).
Obecnie spółka PKP PLK na zlecenie nowego rządu prowadzi przegląd opłacalności podjętych w poprzedniej kadencji projektów w ramach Kolej Plus. Tam, gdzie czas przejazdu będzie podobny, a zainteresowanie pasażerów niewielkie, do dyspozycji mieszkańców pozostaną nadal tylko i wyłącznie autobusy.
Podczas prowadzonej przez PKP PLK – po sugestiach rządu – analizy efektywności ponoszonych nakładów na inwestycje oraz zwiększenia przepustowości na poszczególnych liniach kolejowych dopatrzono się już teraz niegospodarności. Dotyczą one także planowania, projektowania jak i realizacji bardzo wielu inwestycji również w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2029 roku.
Obecny rząd zamierza nadal kontynuować prace modernizacyjne i budowę nowych połączeń kolejowych oraz pozostałej infrastruktury kolejowej, za którymi przemawiają analizy ruchu oraz kosztów i korzyści.
Jak poinformował Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury: – W przypadku połączeń o mniejszych potokach, zasadniczo do 1000 pasażerów dobowo, rekomendacja będzie szła w kierunku dobrej oferty autobusowej z wysoką częstotliwością (kilkanaście par połączeń dobowo) powiązanej w punktach przesiadkowych z ofertą kolejową na istniejących liniach kolejowych.
Malepszak podkreślił, że takie podejście jest zgodne z działaniami prowadzonymi przez inne koleje europejskie, a w Polsce jest z powodzeniem praktykowane przez samorządy województw łódzkiego i małopolskiego. Jego celem jest efektywne gospodarowanie środkami publicznymi poprzez jak najlepsze dopasowanie środka transportu do potrzeb danego regionu i połączeń komunikacyjnych.

Kolej+
Przypomnijmy, celem Programu jest uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia kolejowe miejscowości o populacji powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie posiadają dostępu do połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi lub takich, które posiadają dostęp do kolei, ale istniejące połączenia wymagają usprawnienia.
Program jest skierowany przede wszystkim do jednostek samorządu terytorialnego/związków metropolitalnych, które byłyby zainteresowane rozwojem infrastruktury kolejowej na swoim terenie, przy uwzględnieniu potrzeb komunikacyjnych mieszkańców. Program zakłada realizację inwestycji liniowych – tj. modernizację istniejącej lub budowę nowych linii kolejowych oraz inwestycje punktowe, jak np. budowa nowych przystanków, mijanek czy łącznic kolejowych.


![Warszawa Centralna po remoncie gotowa na większy ruch [FILM]](https://investmap.pl/_i/gallery/26/26/442394_100x70.jpeg)
![Legnicka Vita - Develia realizuje nową, wielką inwestycję we Wrocławiu [ZDJĘCIA+WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/gallery/117/117/672373_100x70.jpg)

![W centrum Gdańska powstaje nowy, wielki, 4-gwiazdkowy hotel [FILM+WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/gallery/198/70/644550_100x70.png)




![Powstaje nowy dworzec Częstochowa Główna [FILM+WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/gallery/110/110/665198_100x70.jpg)





![[Wrocław] Komfort życia, a nie PR i fajerwerki. Aktywiści zgłaszają poprawki do budżetu](https://investmap.pl/_i/image/147/19/28307_100x70.jpg)
![[Wrocław] Odbiór mieszkania z programem Lokum Plus](https://investmap.pl/_i/image/98/98/3170_100x70.jpg)
![[Wrocław] Buforowa na razie szersza nie będzie. Miasto rozmawia z PKP o remoncie wiaduktu](https://investmap.pl/_i/image/124/124/1916_100x70.jpg)
![[śląskie] Budowa szybkiej kolei do Pyrzowic](https://investmap.pl/_i/image/52/52/9012_100x70.jpg)
![[Polska] Sześć hoteli Best Western w Polsce z certyfikatem jakości przyznawanym przez największy na świecie serwis turystyczny](https://investmap.pl/_i/image/165/37/1701_100x70.jpg)
![[Wrocław] Budowa torów na Kozanów dobiega końca. Wkrótce jazdy testowe](https://investmap.pl/_i/image/49/49/10545_100x70.jpg)