W przetargu na dokumentację niezbędną do rozbudowy autostrady A2 między Łodzią i Warszawą o dodatkowy pas ruchu zgłosiło się osiem firm. Jako najkorzystniejsza została wybrana oferta firmy Databout. Od powyższej decyzji GDDKiA odwołania złożyły firmy IVIA oraz Transprojekt Gdański, które również złożyły oferty w postępowaniu przetargowym. Odwołania wykonawców rozpatrzone zostaną przez Krajową Izbę Odwoławczą – GDDKiA czeka na rozstrzygnięcie.
Czy rozbudowa jest potrzebna?
Inwestycja jest konieczna za sprawą stałego wzrostu natężenia ruchu i spodziewanego jeszcze większego, związanego z dojazdami do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Dane z ostatniego Generalnego Pomiaru Ruchu pokazały, że pomiędzy węzłami Łódź Północ i Skierniewice średnio na dobę przejeżdża ok. 50-53 tys. pojazdów, a pomiędzy węzłami Pruszków i Konotopa ponad 93 tys.
Samowystarczalna energetycznie droga
Zadaniem przyszłych wykonawców dokumentacji będzie nie tylko opracowanie projektu dobudowy dodatkowego pasa ruchu, ale również instalacji OZE do zasilania infrastruktury drogowej i instalacji oświetleniowej.
Oprócz wykonania koncepcji oraz projektów instalacji OZE przeprowadzą szczegółową analizę ekonomiczną uwzględniającą koszty budowy, eksploatację oraz utrzymanie, w tym także magazynów energii. W projekcie muszą zostać ujęte optymalne miejsca posadowienia instalacji oraz dokładnie określony ich układ.
Ograniczenie zużycia energii i ochrona środowiska
Planowane poszerzenie 89 km autostrady A2 to nie tylko poprawa przepustowości i bezpieczeństwa użytkowników drogi. To także pionierskie działania zmierzające do ograniczenia zużycia energii elektrycznej i pozyskiwania jej w dużej mierze ze źródeł odnawialnych.
Rozwiązania zastosowane na tym odcinku autostrady GDDKiA będzie mogła wprowadzać przy budowie lub rozbudowie innych odcinków dróg zarządzanych przez siebie.
Źródło: GDDKiA