Cztery perony, tunel i ruchome schody – stacja Białystok w nowej odsłonie Fot. Paweł Mieszkowski / PKP PLK S.A.

Cztery perony, tunel i ruchome schody – stacja Białystok w nowej odsłonie

FILM+ZDJĘCIA
REKLAMA

Zakończyły się najważniejsze prace na stacji kolejowej w stolicy Podlasia. Podróżni korzystają już ze wszystkich czterech nowych peronów, na które wygodnie docierają tunelem, wyposażonym w schody ruchome i windy. Nowoczesna stacja, przyjazna także dla osób o ograniczonej mobilności, powstała w ramach budowy linii Rail Baltica, realizowanej ze wsparciem unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Niskie i mało funkcjonalne perony, przejście w poziomie szyn i brak osłony przed deszczem – tak wyglądała stacja kolejowa Białystok jeszcze w 2020 r. W ostatnich latach przeszła ogromną metamorfozę, a mieszkańcy i podróżni mogą korzystać już z jej pełnej funkcjonalności. Do dyspozycji są cztery nowe perony, czyli łącznie siedem krawędzi. Największą wizualną zmianą jest zadaszenie – nad peronami 1-3 zbudowano częściowo przeszkloną wiatę, która ochroni podróżnych przed opadami. Osobny dach zyskał peron nr 4. Zadaszenia projektowano zarówno z myślą o potrzebach podróżnych, jak i walorach estetycznych – swoją stylistyką nawiązują do zabytkowego charakteru budynku dworca.

Fpt. PKP PLK S.A.
Fpt. PKP PLK S.A.

Nowe perony są wyższe, więc łatwiej wsiada się z nich do pociągów, zainstalowano też ławki dla oczekujących, tablice informacyjne i oznakowanie. Poruszanie osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się wspierają ścieżki naprowadzające oraz antypoślizgowa nawierzchnia. Wyświetlacze Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (SDIP) na bieżąco poinformują podróżnych o ruchu pociągów.

GALERIA ZDJĘĆ:

Komentarz do inwestycji Dworzec kolejowy Białystok
Orzech
+4
0
Zaloguj aby dodać komentarz

Jakościowy przeskok o sto lat

REKLAMA

Nowością na stacji jest też siedemdziesięciometrowy tunel – zastąpił stare, wysłużone, kilkudziesięcioletnie kładki nad torami, które wielu mieszkańców Białegostoku wspominało ze strachem. Jest bezpiecznie i wygodnie – przejście podziemne rozpoczyna się w budynku dworca i prowadzi na perony oraz drugą stronę torów. Dla wygody podróżnych zainstalowano windy i ruchome schody. W zależności od umiejscowienia, schody ruchome mają od 12 do 15 m długości. Przejście podziemne, wraz z otwartym wcześniej tunelem miejskim, tworzą funkcjonalne rozwiązanie komunikacyjne, które zapewnia wygodny dostęp do kolei.

Zmiany, które zaszły w Białymstoku, przenoszą kolej w nową erę. Układ peronów zapewni sprawniejszy ruch pociągów – dłuższe platformy nr 1 i 2 powstały głównie do obsługi składów dalekobieżnych, z krótszych peronów 3 i 4 odjeżdżają przede wszystkim regionalne szynobusy. Nowy peron nr 4 zbudowano w bezpośrednim sąsiedztwie miejskiego węzła przesiadkowego i dworca PKS, wyposażony w windy i schody ruchome obiekt istotnie poprawi komunikację między największymi węzłami komunikacyjnymi w mieście. W sąsiedztwie poczty podróżni otrzymali dodatkową krawędź z peronu nr 1 w wyniku budowy nowego toru nr 6.

To jednak nie koniec – poważne zmiany dotyczą też tych części stacji, które na co dzień nie są dostępne i widoczne dla podróżnych. Bezpieczny i sprawny ruch pociągów zapewniają nowoczesne, komputerowe urządzenia, które zostały scentralizowane w Lokalnym Centrum Sterowania ruchem kolejowym. To epokowa zmiana jakościowa – wcześniej Białystok był największą stacją w Polsce obsługiwaną przy pomocy urządzeń mechanicznych. Cały zakres przebudowy to aż 55 km torów i 144 rozjazdy.

W dalszą drogę ze stacji Białystok

Na stacji i peronach w Białymstoku będą toczyć się jeszcze drobne prace wykończeniowe. W głębi stacji będą kontynuowane roboty na torach i rampie przeładunkowej. Na odcinku Czyżew – Białystok ku ukończeniu zmierzają także prace w Łapach. W ostatnim czasie uruchomiliśmy tam nowy peron, budujemy jeszcze dwa przejścia podziemne i wiadukt. Dodatkowe tunele dla pieszych powstają także w Jabłoni Kościelnej, Zdrodach Nowych i Trypuciach.

Wszystkie prace na trasie Czyżew – Białystok planujemy zakończyć w tym roku. Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok”. Wartość prac to prawie 3,4 mld zł.

Projekt współfinansowany ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę” – (Connecting Europe Facility – CEF).

Źródło: PKP PLK S.A.

Komentarze (1)

Napisz komentarz
Zbigniew Tolczyk
Dwie porażki:  - brak wejścia schodami z pierwszego tunelu na pierwszy peron. Jest tylko winda, która w ub. niedzielę nie działała. Przycisk działał, wyświetlacz też, ale winda stała zamknięta. Brak informacji o awarii.  - brak schodów ruchomych z budynku do drugiego tunelu. Jest co prawda winda, ale przy wielu pasażerach z bagażami jej wydajność raczej będzie wątpliwa. W ub. Niedzielę czyli dzień po otwarciu też nie działała. Ale przynajmniej była kartka o awarii :) Poza tym:  - brak informacji o pociągach w pierwszym tunelu. Są tylko rozkłady autobusów miejskich dla wysiadających z pociągu. A co z odjeżdżającymi, którzy chcą dostać się na perony od strony ul. Sw. Rocha? Jak mają znaleźć odpowiedni peron?  - zjazd schodami z pierwszego perony mało ergonomiczny. Tuż po zejściu ze schodów mamy przed sobą ścianę, która musimy ominąć. Przy małym ruchu pierwszym to nie problem, ale przy większym... - komuś zabrakło wyobraźni. - brak przejścia podziemnego na dworzec PKS i mylące oznakowanie wyjścia w jego kierunku - toaleta męska wiecznie brudna i obecnie częściowo "zdemolowana" w części umywalkowej - umieszczenie postoju taksówek na parkingu jest wręcz idiotyczne. O ile uda się zaparkować, to zaparkowane samochody są blokowane przez taksówki - warto zastanowić się na szlabanem przy parkingach i ograniczonemu czasowym bezpłatnego parkowania. Znalezienie miejsca do parkowania przed i za pocztą niezależnie od przyjazdów/odjazdów pociągów jest prawie niemożliwe.  Całość prezentuje się imponująco, ale nie sposób nie dostrzec wielu niedociągnięć i błędów.
REKLAMA