Nie tylko do Sobótki dojedziemy koleją z Ołtaszyna, Jagodna i Partynic. Rewitalizacja linii kolejowej nr 285 na odcinku Wrocław Główny – Świdnica Przedmieście wraz z linią nr 771 Świdnica Przedmieście – Świdnica Miasto to inwestycja o wartości blisko 217 mln zł.
Podczas remontu będą utrudnienia drogowe na ul. Zwycięskiej i Ołtaszyńskiej. Będzie zmieniona organizacja ruchu. Pojawią się nowe urządzenia zabezpieczające m.in. rogatki oraz sygnalizacja świetlna. Przebudowa przejazdów jest konieczna, aby zapewnić bezpieczeństwo kierowcom i pieszym oraz innym uczestnikom ruchu. Zmieni się też lokalizacja przystanków.
– Na terenie Wrocławia będą dwa przystanki: Wrocław Partynice i Wrocław Wojszyce. Ich lokalizację ustalono w dogodnych dla pasażerów miejscach. Przystanek Wrocław Partynice będzie bliżej ul. Zwycięskiej, po obydwu stronach drogi i przejazdu kolejowego. Wrocław Wojszyce zostanie przeniesiony na ul. Grota-Roweckiego, a perony będą po obu stronach ulicy. Takie rozwiązanie maksymalnie ograniczy czas zamknięcia przejazdów w trakcie kursu pociągów. Prace na terenie Wrocławia przy odnowieniu linii zakończą się w przyszłym roku – potwierdza rzecznik prasowy PKP PLK S.A., Mirosław Siemieniec.
Mieszkańcy mają jednak sporo wątpliwości jak będzie to wyglądać w praktyce. Ulica Zwycięska jest najbardziej zakorkowaną w Polsce drogą. Szlabany i nawet chwilowe wstrzymanie ruchu może pogorszyć sytuację kierowców. Kilkanaście lat temu też w tym miejscu były szlabany kolejowe i nie są dobrze wspominane. Gdy działały, blokowały skutecznie płynny ruch na Zwycięskiej. Po ich likwidacji ruch samochodowy odbywał się sprawniej, do czasu ukończenia części Wschodniej Obwodnicy Wrocławia. Kolejarze zapewniają, że ograniczenia i kursy pociągów będą zsynchronizowane z istniejącą sygnalizacją świetlną i nie wpłyną znacznie na korki. Może część mieszkańców Partynic zrezygnuje z samochodów i przesiądzie się do pociągu? Zobaczymy już w przyszłym roku.
Dziś prowadzone są prace związane z demontażem toru oraz odnowieniem i udrożnieniem odwodnienia. Potem będzie wzmacniane podtorze i układane nowe tory. Po modernizacji pociągi będą mogły kursować po tej trasie z prędkością do 100 km/h. Z nowego połączenia zadowolenia będą mieszkańcy podwrocławskich osiedli z rejonu Kobierzyc i turyści.
Czy skorzystają z tego nowego połączenia mieszkańcy Wrocławia? Lokalizacja przystanków nie zachęci raczej do przesiadki. Wrocław Partynice i Wrocław Wojszyce to trochę za mało i za daleko od największych osiedli Ołtaszyna, czy Wojszyc. Kilkaset metrów będą musieli pokonać pieszo mieszkańcy dużych osiedli na Partynicach. Z pewnością powstanie jakaś alternatywa dla wrocławskiego MPK. Dziś trudno ocenić jak dużym utrudnieniem będą dla kierowców szlabany i rogatki na już zakorkowanych ulicach.
Jest jeszcze jeden problem – modernizacja to konieczność wycięcia ponad pół tysiąca drzew. Zwracają na to uwagę aktywiści, ekolodzy. Pytają, jak koleje poradzą sobie z hałasem? Wzdłuż torowiska powstały w ostatniej dekadzie nowoczesne osiedla. Powolne przetaczanie składów towarowych do tej pory było atrakcją, ciekawostką. Jak zareagują mieszkańcy na hałas generowany przez pociągi, które będą przejeżdżać tędy kilka razy w ciągu godziny? Czy będzie to miało wpływ na ceny mieszkań w tej okolicy? Do sprawy będziemy wracać na stronach naszego portalu.