Do Olsztyna znowu można dojechać pociągiem z Braniewa i Ostrołęki

Orzech

Wracają pociągi z Olsztyna do północnej części woj. warmińsko-mazurskiego oraz ze Szczytna do Chorzel. Mieszkańcy Braniewa, Dobrego Miasta czy Wielbarka ponownie będą mogli skorzystać z kolei. To efekt prac zrealizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za łączną kwotę ponad 460 mln zł netto, w tym ze środków budżetowych PLK S.A. oraz pochodzących z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.

Dzięki pracom zrealizowanym przez PLK S.A. pociągi ponowie pojadą linią kolejową nr 221 Olsztyn Gutkowo – Braniewo. Wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy, od 10 grudnia, z Olsztyna do Braniewa jeździć będzie 5 par pociągów pasażerskich w dni powszednie.

PLK S.A. zakończyły również prace remontowe na odcinku linii kolejowej nr 35 Chorzele – Wielbark – Szymany. Umożliwi to powrót pociągów pasażerskich po ponad 20 latach na trasę z Ostrołęki do Olsztyna z przesiadką na stacji Chorzele. Wraz z nowym rozkładem jazdy na stacji Wielbark zatrzymają się 4 pary pociągów w dni powszednie.

– Przywracamy mieszkańcom kolejne linie kolejowe, dzięki którym sprawnie i bezpiecznie będą mogli dotrzeć do pracy lub szkoły. Dotrzymujemy obietnic w walce z wykluczeniem komunikacyjnym, zapewniając dostęp do bezpiecznej i przewidywalnej kolei z wygodnych stacji i przystanków, dostępnych także dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

– Konsekwentnie przygotowujemy linię z Olsztyna do Braniewa dla wygodnych podróży koleją oraz sprawnego przewozu towarów. Realizacja prac modernizacyjnych i remontowych na linii Ostrołęka – Chorzele – Wielbark – Szymany pozwoliła na przywrócenie połączeń kolejowych między województwem warmińsko-mazurskim a mazowieckim. To także alternatywne połączenie do Ełku, co będzie mieć istotne znaczenie w czasie planowanych robót na międzynarodowej linii E-75 Rail Baltica. To kolejne trasy w regionie, które zachęcają do korzystania z najbardziej ekologicznego środka transportu – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Z Olsztyna na północ regionu

Na linii nr 221, na odcinku Olsztyn Gutkowo – Dobre Miasto podróżni łatwiej wsiądą do pociągów z przebudowanych wyższych peronów na stacjach Olsztyn Gutkowo i Dobre Miasto oraz na przystankach Bukwałd, Cerkiewnik i Swobodna. Dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się przygotowane są wygodne pochylnie. Zamontowano ławki, wiaty, gabloty informacyjne oraz oświetlenie. Wymieniono 27 km toru, przebudowano lub wyremontowano 40 obiektów inżynieryjnych: 6 wiaduktów kolejowych, 33 przepusty oraz 1 most. Na odcinku Dobre Miasto – Orneta – Pieniężno wymieniono tor na długości 40 km oraz wyremontowano 79 obiektów inżynieryjnych – przepustów, wiaduktów i mostów – ze środków PLK S.A. Jest nowy przystanek Nowy Dwór koło Ornety, który zwiększy dostęp mieszkańców do kolei. Przebudowano perony w Bzowcu, Rogiedlach, Lubominie i Henrykowie. W grudniu br. zakończono prace przy wymianie toru na odcinku Pieniężno – Braniewo.

Po pozyskaniu wymaganych pozwoleń pociągi pasażerskie pokonają trasę z prędkością do 100 km/h na odcinku Olsztyn – Olsztyn Gutkowo – Dobre Miasto oraz do 70 km/h na odcinku Dobre Miasto – Braniewo.

Prace o wartości ponad 222 mln zł netto w ramach projektu pn. „Prace na liniach kolejowych nr 220 i 221 na odcinku Olsztyn – Gutkowo – Dobre Miasto” są dofinansowane ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Przebudowa odcinka Dobre Miasto – Braniewo za około 240 mln zł zrealizowana została ze środków budżetowych PLK S.A.

Z Mazowsza koleją do Olsztyna

Od 10 grudnia dzięki pracom remontowym na linii nr 35 podróżni wsiądą do pociągów z naprawionych peronów w Wielbarku i Jesionowcu, na których zamontowano wiaty, ławki, gabloty informacyjne oraz energooszczędne oświetlenie z oprawami LED. Sprawne i bezpieczne podróże pociągiem zapewniła regulacja toru na długości 21 km, wymiana podkładów oraz remont 5 mostów i przepustów. Po wymianie nawierzchni na 17 przejazdach kolejowo-drogowych kierowcy przejeżdżają przez tory sprawniej.

Zakończenie całości prac planowane jest w styczniu 2024 r. Pociągi pojadą z prędkością do 60 km/h, a po uzyskaniu wymaganych pozwoleń do 80 km/h. Wartość wszystkich prac wynosi ponad 45 mln zł netto ze środków budżetowych PLK S.A.

Źródło: PKP PLK S.A.