[dolnośląskie] Astaldi budując S5 wspiera lokalną społeczność

Kajtman

Nowo budowana trasa ekspresowa S5 od km 137+500 (przed węzłem Trzebnica) do Węzła Wrocław-Północ przecina wiele pobliskich miejscowości i powiatów. Włoskiej spółce Astaldi, która podjęła się realizacji tego projektu, zależy nie tylko na rzetelnym zrealizowaniu kontraktu i oddaniu drogi, która usprawni komunikację w regionie. W ostatnich dniach firma Astaldi odpowiedziała pozytywnie na prośbę Fundacji Wspierania Dziedzictwa Kulturowego „Żarna” z Kuźniczyska o przekazanie cegieł z rozbiórek budynków mieszczących się na trasie S5-tki.

 

Głównym celem Fundacji Wspierania Dziedzictwa Kulturowego „Żarna” jest ochrona regionalnego dziedzictwa kulturowego, szczególnie w zakresie ratowania zabytków oraz zachowania w świadomości społeczeństwa wielopokoleniowych tradycji. Przedstawiciele fundacji zapoczątkowali wyjątkowy, jedyny w Polsce tego typu projekt, zbudowania na trasie łączącej Trzebnicę z aglomeracją Wrocławską Rowerowej Drogi Krzyżowej. 14 stacji zostanie rozmieszczone na długości 60 km. Staną one na specjalnych cokołach zbudowanych z cegieł przekazanych na ten cel przez firmę Astaldi. Materiały pochodzą z rozebranych budynków w okolicach miejscowości Będkowo i Wysoki Kościół, które znalazły się na trasie budowanej drogi S5. Projektem i wykonaniem stacji zajmie się znany lokalny snycerz Marian Krzysztof Lewczak, realizator wielu prac sakralnych w Polsce i za granicą, m.in. rzeźb do Katedry Wrocławskiej czy też figury św. Jadwigi ofiarowanej Janowi Pawłowi II przez parafian z Trzebnicy. Idea stworzenia Rowerowej Drogi Krzyżowej z pewnością wpłynie na rozwój turystyki w regionie trzebnickim.

 

– „To dobrze, że w dzisiejszych czasach są ludzie, którym nadal zależy na ochronie naszego dziedzictwa kulturowego i tak aktywnie działają na rzecz swojego regionu – czego przykładem jest projekt budowy Rowerowej Drogi Krzyżowej na trasie Trzebnica-Wrocław. Materiały z rozbiórek budynków stojących na wytyczonej trasie przebiegu drogi ekspresowej S5 nie są potrzebne podczas prowadzonych prac, dlatego tym bardziej cieszymy się, że będą mogły zostać wykorzystane do tak szczytnego celu” – mówi Tomasz Mołdysz, Dyrektor Kontraktu z firmy Astaldi.

 

– „Bardzo ucieszyła nas wiadomość, że firma Astaldi w tak ekspresowym tempie wydała pozytywną decyzję w sprawie przekazania dla naszej Fundacji cegieł pozostałych z rozbiórki budynków w miejscowościach Będkowo i Wysoki Kościół. Nasza działalność przez cały czas opiera się na współpracy z innymi firmami i niezwykle nam miło, kiedy spotykamy się z taką życzliwością i wsparciem. Myślę, że zaistniała sytuacja stworzyła znakomitą możliwość nawiązania relacji i została rozwiązana z korzyścią dla obu stron” – tłumaczy Mariusz Gryniuk, fundator Fundacji Wspierania Dziedzictwa Kulturowego „Żarna”.

 

Trasa ekspresowa S5 od km 137+500 (przed węzłem Trzebnica) do Węzła Wrocław-Północ, nie tylko ułatwi kierowcom przemieszczanie się na trasie Poznań – Wrocław, ale także stworzy szansę na ożywienie terenów położonych wzdłuż budowanej drogi i umożliwi realizację ciekawych projektów dotyczących rozwoju gospodarczego regionu. Jednym z nich jest z pewnością inicjatywa stworzenia Rowerowej Drogi Krzyżowej, w której firma Astaldi również ma swój udział.