Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała 14. i 15. umowę na dofinansowanie ze środków UE z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). GDDKiA otrzymała unijne wsparcie w wysokości 255 mln zł na budowę drogi ekspresowej S1 Kosztowy - Oświęcim oraz 153 mln zł na rozbudowę S19 na odcinku Sokołów Małopolski Północ - Jasionka. Oznacza to, że z Programu FEnIKS Dyrekcja pozyskała na budowę polskich dróg już ok. 7,9 mld zł.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) informuje:
S1 Kosztowy – Oświęcim
Planowany, całkowity koszt realizacji tego odcinka drogi ekspresowej S1 wynosi ponad 1,1 mld zł. Kwota wydatków kwalifikowalnych to 300 mln zł, a dofinansowanie ze środków UE to 255 mln zł.
W ramach inwestycji powstanie niemal 13 km drogi ekspresowej S1 pomiędzy węzłami Kosztowy i Oświęcim. Zadanie przewiduje budowę trzech węzłów drogowych: Kosztowy II, Lędziny i Bieruń. Powstaną także dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP Lędziny Wschód i Zachód), a także m.in. obiekty inżynierskie (mosty, wiadukty, estakady, przepusty) oraz niezbędne drogi dojazdowe.
S19 Sokołów Małopolski Północ – Jasionka
Planowany, całkowity koszt realizacji inwestycji wynosi ponad 357 mln zł. Kwota wydatków kwalifikowalnych to 180 mln zł, a dofinansowanie ze środków UE to 153 mln zł.
Zadanie polega na rozbudowie istniejącego odcinka drogi ekspresowej S19 o dodatkową jezdnię o długości niemal 14 km. Inwestycja przewiduje przebudowę MOP Nienadówka i rozbudowę MOP Stobierna. Powstaną także m.in. obiekty inżynierskie (mosty, wiadukty, estakady, przepusty) oraz niezbędne drogi dojazdowe.
Kluczowe trasy
Odcinek Kosztowy – Oświęcim stanowi część drogi ekspresowej S1 w woj. śląskim, która po zakończeniu realizowanych obecnie inwestycji usprawni przejazd z Katowic do Bielska-Białej i dalej do polsko-słowackiego przejścia granicznego Zwardoń-Skalité.
Po zakończeniu rozbudowy S19 Sokołów Małopolski Północ – Jasionka w woj. podkarpackim, na całym odcinku drogi ekspresowej S19 między Lublinem a Rzeszowem, kierowcy będą mieli do dyspozycji dwie jezdnie. Pozwoli to na dostosowanie tej istotnej trasy do prognozowanego poziomu ruchu.
FEnIKS na polskich drogach
Pierwsze umowy o dofinansowanie z nowej puli środków UE, przeznaczonych na lata 2021-2027, były to tzw. umowy fazowane. Źródłem dofinansowania, oprócz FEnIKS, był w ich przypadku również Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ).
Łącznie zawarliśmy umowy na sześć takich inwestycji realizowanych przez GDDKiA:
• S1 Oświęcim – Bielsko-Biała,
• S7 Widoma – Kraków Nowa Huta,
• A2 Mińsk Mazowiecki – Siedlce,
• S61 Łomża Zachód – Kolno,
• obwodnice Oświęcimia w ciągu DK44 oraz Poręby i Zawiercia w ciągu DK78.
Ponadto we wrześniu ubiegłego roku podpisaliśmy umowę na unijne wsparcie w ramach FEnIKS dla realizacji S3 Świnoujście - Troszyn, a w pierwszych dniach grudnia 2024 r. dla S7 Miechów – Szczepanowice. Były to dwie pierwsze umowy o dofinansowanie wyłącznie z Programu FEnIKS (bez fazowania z POIiŚ). W grudniu podpisaliśmy też umowy dla drogi ekspresowej S7 Płońsk - Czosnów oraz Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej.
Pod koniec kwietnia br. podpisaliśmy 11. i 12. umowę na dofinansowanie ze środków UE z Programu FEnIKS. Otrzymaliśmy unijne wsparcie w wysokości niemal 1,8 mld zł dla budowy drogi ekspresowej S6 Słupsk - Bożepole Wielkie oraz obwodnicy Opatowa. 13. umowę, dotyczącą dofinansowania budowy autostrady A2 od Siedlec do Białej Podlaskiej, podpisaliśmy w czerwcu br.

Źródło: GDDKiA