Południowokoreańskie konsorcjum podpisało umowę ze spółką Centralny Port Komunikacyjny na zaprojektowanie linii Kolei Dużych Prędkości między Katowicami a granicą polsko-czeską. Ten 70-kilometrowy odcinek to fragment trasy kolejowej Katowice – Ostrawa. Trwa projektowanie już ponad 400 km kolejowych szprych CPK.Ten odcinek to jeden z kluczowych fragmentów linii kolejowych budowanych w Polsce przez CPK. Stanowi ważny element unijnej transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) łącząc Katowice, Warszawę czy Kraków z Brnem, Pragą, Bratysławą, Wiedniem i Budapesztem.
Przetarg na zaprojektowanie linii wygrało konsorcjum dwóch firm. Pierwszą z nich jest Korea National Railway (KNR), czyli spółka państwowa, która realizowała projekty budowy kolei, usługi doradztwa technicznego i studia wykonalności, w tym w zakresie Kolei Dużych Prędkości. Drugi z podmiotów konsorcjum to Dohwa Engineering – firma inżynieryjno-budowlana z Korei Południowej, która ma na swoim koncie ponad 7 tys. projektów w kraju i na świecie. Wartość kontraktu sięga 134 mln zł.
Dzięki nowej linii kolejowej, będącej elementem kolei Grupy Wyszehradzkiej V4, Górny Śląsk stanie się ważnym węzłem transportowym w całym regionie Trójmorza. Polski odcinek realizowany przez CPK zakłada poruszanie się pociągów z prędkością do 250 km/h.
Projekt zapewni włączenie do sieci kolejowej miasta Jastrzębie-Zdrój, a także nowe, znacznie szybsze połączenia regionalne z Rybnika, Żor i Wodzisławia Śląskiego do Katowic. To cywilizacyjny skok, który zniweluje wykluczenie komunikacyjne tej części Śląska. Kolej obejmie swoim zasięgiem aż 3,6 mln mieszkańców tego regionu Polski.

W ramach inwestycji CPK wybudowanych będzie ok. 2000 km nowych linii, w tym właśnie Kolei Dużych Prędkości. Spółka ma już wybranych pięć wariantów inwestorskich – oprócz trasy Katowice – Ostrawa są to odcinki Warszawa – Łódź, Łódź – Wrocław, Łętownia – Rzeszów, a od maja także Sieradz – Poznań.
W tej chwili trwa już projektowanie 140-kilometrowej trasy Warszawa – Łódź i 200 km między Łodzią i Wrocławiem. Pierwszy z nich opracowują Biuro Projektów "Metroprojekt" (od Warszawy do obszaru za planowanym węzłem CPK) oraz konsorcjum firm Egis Poland, Egis Rail i Jaf-Geotechnika (dalszy fragment linii aż do Łodzi).
Z kolei linię Łódź – Sieradz projektuje firma Egis, Sieradz – Kępno trafiła do konsorcjum BBF i IDOM. Projekt trasy od Kępna do Czernicy Wrocławskiej przygotowuje konsorcjum MGGP i Voessing Polska, a za odcinek Czernica Wrocławska – Wrocław odpowiada Systra.



![Jaka przyszłość czeka znane, kultowe centrum handlowe Manhattan w Gdańsku? [FILM+ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/gallery/127/127/686719_100x70.jpg)

![Pod Szczecinem powstanie nowy, duży park handlowy [WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/image/42/42/77610_100x70.jpg)



![InPost zrealizuje dwie duże inwestycje w Małopolsce, ze wsparciem Krakowskiego Parku Technologicznego [FILM]](https://investmap.pl/_i/image/36/36/77604_100x70.jpg)

![Gdańsk przyciąga jak magnes. Dynamicznie rozwijająca się nadmorska metropolia [FILM]](https://investmap.pl/_i/image/29/29/77597_100x70.jpg)


![[Wrocław] Do 2020 roku nie ma szans na Koleje Dużych Prędkości](https://investmap.pl/_i/image/7/7/5639_100x70.jpg)
![[Wrocław] Polskie TGV sunące z Wrocławia ''zamrożone'' do 2030 roku](https://investmap.pl/_i/image/203/75/4811_100x70.jpg)




![[Dolnośląskie] Mieszkańcy Wojnowic chcą zablokować polskie TGV](https://investmap.pl/_i/image/150/22/3222_100x70.jpg)
![[dolnośląskie] Mieszkańcy Wojnowic blisko triumfu w sporze z PKP](https://investmap.pl/_i/image/242/114/5618_100x70.jpg)