Dworce w Dolinie Popradu służą pasażerom i turystom PKP Polskie Koleje Państwowe S.A.

Dworce w Dolinie Popradu służą pasażerom i turystom

Wojciech.Jenda
REKLAMA

Polskie Koleje Państwowe S.A. udostępniły podróżnym 12 dworców kolejowych w Dolinie Popradu, zmodernizowanych oraz zbudowanych od podstaw w ramach Programu Inwestycji Dworcowych. Obiekty te idealnie wpisują się w malowniczy zakątek Małopolski – przepiękne wzgórza Beskidu Sądeckiego.

Inwestycje zostały zrealizowane w ramach obecnego Programu Inwestycji Dworcowych z dofinansowaniem ze środków unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa małopolskiego. Program Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 stanowi największy w historii Polski projekt przebudowy dworców kolejowych. Jego pierwsza edycja obejmuje modernizację oraz budowę od nowa łącznie prawie 200 obiektów w całym kraju o wartości nakładów inwestycyjnych ponad 3,1 mld zł brutto. Wśród przebudowywanych dworców przeszło 100 to obiekty zabytkowe.

Projekt modernizacji dworców kolejowych w Dolinie Popradu składał się z dwóch zadań. Pierwsze z nich dotyczyło inwestycji dworcowych w Piwnicznej, Piwnicznej-Zdroju, Zubrzyku, Starym Sączu, Rytrze i Barcicach, a drugie obiektów w Młodowie, Łomnicy-Zdrój, Wierchomli Wielkiej, Żegiestowie, Żegiestowie-Zdroju oraz Miliku. Wszystkie inwestycje zostały zrealizowane w latach 2020-2023. Celem wartego 84 mln złotych przedsięwzięcia było m.in. podniesienie standardu obsługi i komfortu pasażerów oraz zwiększenie dostępności dworców dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się.

Inwestujemy w infrastrukturę kolejową w całym kraju, również w miejscach, które są niezwykle atrakcyjne turystycznie. Dworce w Dolinie Popradu są tego przykładem. Dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych uzyskały one nowy blask – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Rząd Prawa i Sprawiedliwości dotrzymuje słowa danego Polakom w kampanii wyborczej. Realizujemy inwestycje, które mieszkańcy zarówno dużych miast, jak i niewielkich miejscowości zauważają tuż obok siebie, z których mogą korzystać każdego dnia. Cieszę się, że w Polsce wciąż przybywa komfortowych, bezpiecznych, ekologicznych i przyjaznych podróżnym dworców. Dolina Popradu ma już teraz aż 12 nowoczesnych dworców kolejowych – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

W sumie w województwie małopolskim oddaliśmy już podróżnym nowoczesne dworce aż w 17 lokalizacjach, a 12 z nich znajduje się w samej Dolinie Popradu. Wszystkie te inwestycje zostały zrealizowane w ramach największego w historii polskiej kolei programu modernizacji oraz budowy nowych dworców. W ramach naszych inwestycji udało się zmienić oblicze obiektów dworcowych w tej części Małopolski, łącząc ich historyczny charakter z nowoczesną funkcjonalnością. Wybudowaliśmy także kilka zupełnie nowych obiektów, spełniających nowoczesne standardy obsługi pasażerów i jednocześnie wpisujących się swoim wyglądem w krajobraz regionu – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Budowa wspomnianych 12 dworców kolejowych jest przykładem działań, jakie polski rząd podejmuje w ramach rozwoju infrastruktury kolejowej w Małopolsce. Nowoczesne połączenia podnoszą poziom życia mieszkańców regionu. Dzięki tym inwestycjom zwalczane jest zjawisko wykluczenia komunikacyjnego w naszym województwie – mówi Łukasz Smółka, wicemarszałek województwa małopolskiego.

Unia Europejska wspiera przyjazny dla środowiska system transportowy zarówno z programów krajowych, jak i regionalnych. Modernizacja dworców w Dolinie Popradu jest niezwykle udanym przykładem wykorzystania środków unijnych na rozwój transportu kolejowego z regionalnego programu operacyjnego. Zmodernizowane i wybudowane dzięki funduszom polityki spójności dworce w Dolinie Popradu podniosą komfort jazdy koleją i zwiększą dostępność do transportu kolejowego dla turystów i mieszkańców Doliny Popradu – podkreśla Angela Martinez Sarasola, dyrektorka Wydziału ds. Polski Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej.

Inwestycja objęła łącznie 12 obiektów. W ramach niej przebudowane i dostosowane do współczesnych standardów zostały objęte ochroną konserwatorską dworce w Barcicach, Piwnicznej, Piwnicznej-Zdroju, Rytrze, Wierchomli Wielkiej, Żegiestowie, Żegiestowie-Zdroju, a także dworzec w Starym Sączu. Ich przebudowa była kompleksowym przedsięwzięciem łączącym w sobie renowację elementów historycznych z przystosowaniem dworców do współczesnych wymogów i przepisów budowlanych oraz przeciwpożarowych. Warto wspomnieć o tym, że dworzec Żegiestów-Zdrój, wybudowany w 1876 roku, to najciekawszy pod względem architektonicznym obiekt tego typu w Dolinie Popradu. W ramach przebudowy historyczna bryła dworca pozostała niezmieniona, ale metamorfozę przeszło wnętrze budynku i jego otoczenie.

Z kolei w Łomnicy-Zdroju, Młodowie, Miliku oraz Zubrzyku powstały zupełnie nowe budynki o powierzchni użytkowej do 100 mkw. Ich wygląd został dostosowany do otoczenia, a wnętrza odpowiadają nowym standardom w zakresie obsługi podróżnych. Wśród dworców zbudowanych od podstaw warto wspomnieć np. o niewielkich obiektach w Miliku i Młodowie. To dworce minimalistyczne w bryle, które łączą w sobie styl nowoczesny z architekturą górską.

Wszystkie budynki zostały również dostosowane do obsługi podróżnych o ograniczonej mobilności – osób starszych, rodzin z dziećmi oraz osób z niepełnosprawnościami. Na dworcach wprowadzono szereg usprawnień, w tym m.in. ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a, kontrastową kolorystykę wnętrz, plany dotykowe budynków, a także zlikwidowano bariery architektoniczne. Dzięki inwestycji dworce stały się także bardziej ekologiczne. Bardzo ważnym elementem sprawującym kontrolę nad optymalizacją zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody jest system BMS (Building Management System) nadzorujący pracę instalacji i urządzeń na dworcach. Integruje on również nowoczesne systemy zapewniające bezpieczeństwo podróżnym i budynkom: monitoring, kontrolę dostępu, sygnalizację włamania i napadu, a także przeciwpożarowe.

W ramach inwestycji zmieniło się także otoczenie dworców. Przy budynkach pojawiły się m.in. nowe chodniki, stojaki rowerowe oraz miejsca postojowe. Zamontowane zostały także nowe elementy małej architektury, takie jak ławki i kosze na śmieci.

Łączny koszt przebudowy i budowy 12 dworców w Dolinie Popradu wyniósł 84 miliony złotych. Inwestorem były Polskie Koleje Państwowe S.A., a wykonawcą projektu oraz prac budowlanych była firma SKB LDR Sp. z o.o.

Koszt przebudowy i budowy dworców w Dolinie Popradu:

- Barcice – 6,13 mln zł brutto

REKLAMA

- Łomnica-Zdrój – 6,32 mln zł brutto

- Milik – 6,43 mln zł brutto

- Młodów – 7,27 mln zł brutto

- Piwniczna – 8,64 mln zł brutto

- Piwniczna-Zdrój – 4,94 mln zł brutto

- Rytro – 10,26 mln zł brutto

- Stary Sącz – 9,11 mln zł brutto

- Wierchomla Wielka – 5,42 mln zł brutto

- Zubrzyk – 4,70 mln zł brutto

- Żegiestów – 7,15 mln zł brutto

- Żegiestów-Zdrój – 7,62 mln zł brutto

PKP Polskie Koleje Państwowe S.A.
PKP Polskie Koleje Państwowe S.A.
PKP Polskie Koleje Państwowe S.A.
PKP Polskie Koleje Państwowe S.A.
PKP Polskie Koleje Państwowe S.A.
PKP Polskie Koleje Państwowe S.A.

Źródło: PKP Polskie Koleje Państwowe S.A.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA