Kolej Dużych Prędkości pomiędzy Warszawą a Łodzią coraz bliżej! Komplet wniosków o decyzje lokalizacyjne dla szybkiej kolei na odcinku między Warszawą a CPK złożony. Ponad 140-kilometrowa trasa kolejowa pomiędzy Warszawą, CPK i Łodzią została podzielona na 12 odcinków, dla których spółka CPK przygotowuje oddzielne wnioski o decyzje lokalizacyjne, aby skierować je do Wojewody Mazowieckiego i Wojewody Łódzkiego. Dla odcinka między Warszawą a CPK przygotowano i złożono już 5 takich wniosków, natomiast dla odcinka między CPK a Łodzią – 3 z 7 planowanych.
Dzięki zapewnieniu środków na prowadzenie inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego, a także przyjęciu realistycznego zakresu i harmonogramów, program CPK jest dziś realizowany sprawniej. Spółka w rekordowym tempie nabywa kolejne grunty pod przyszłe lotnisko i prowadzi miliardowe przetargi. Dotyczą one m.in. systemu obsługi bagażu, budowy terminala pasażerskiego i prowadzących do niego dróg. Od stycznia 2024 r. spółka podpisała 175 umów na kwotę ponad 5 mld 235 mln zł.
PKP PLK S.A. wyremontuje 54 kilometry międzywojewódzkiej linii kolejowej łączącej Wrocław z Bytomiem, na odcinku Opole Groszowice – Pyskowice. Odnowione zostaną wiadukty i mosty, przebudowane dwa perony. W ramach tej ważnej inwestycji zmodernizowane zostaną także tory. Prace zostaną wykonane z Krajowego Planu Odbudowy za ponad 100 mln zł. Z myślą o pasażerach prace poprowadzone zostaną tak, by w jak najmniejszym stopniu wpływać na zmiany w komunikacji.
Lider na polskim rynku piwa, Kompania Piwowarska (która od 2017 roku jest częścią Asahi Europe & International, należącej do japońskiej Grupy Asahi), po raz kolejny inwestuje w stolicy Wielkopolski. 12 tysięcy metrów kwadratowych, 40 metrów wysokości, mieszczący 40 tysięcy palet – taki będzie nowy magazyn wysokiego składowania Kompanii Piwowarskiej, którego budowa rozpoczęła się w poznańskim browarze. Projekt o wartości 200 mln zł stanowi największą inwestycję w logistykę w historii firmy. Obiekt zostanie uruchomiony w 2026 r.
Na stacji Warszawa Gdańska kończą się prace konstrukcyjne nowego, 180-metrowego przejścia podziemnego pod torami i peronami. Będzie gotowe w drugim kwartale 2026 roku. Ułatwi dojście na perony i do pociągów oraz przesiadki na metro, autobusy i tramwaje. W sierpniu otworzone zostaną perony nr 4 i 5. Będą miały nową informację pasażerską i zadaszenia, które ochronią podróżnych przed deszczem. Prace za 80 mln zł netto prowadzone są ze środków budżetowych.
Panorama stolicy Polski wzbogaci się o nowy wieżowiec. W centrum Warszawy powstanie kolejny wieżowiec. PORR S.A., jako generalny wykonawca, zrealizuje dla inwestora – Resi GW Sp. z o.o. (spółki należącą do Cavatina Group) konstrukcję żelbetową 42-piętrowego budynku mieszkalnego Liberty Residence z częścią usługowo-handlową i garażem podziemnym przy ul. Grzybowskiej 54 na warszawskiej Woli.
Zgodnie z planem realizowane są łódzkie inwestycje CPK na linii kolejowej nr 85, która przebiegnie przez miasto. Ukończona została komora startowa na Retkini, od której zacznie się drążenie tunelu Kolei Dużych Prędkości. Na budowie komory Fabryczna zostały wykonane ściany szczelinowe, a w sąsiadującym Łódzkim Domu Kultury zakończyły się prace zasadnicze przy wzmacnianiu jego fundamentów. Pod koniec czerwca br. spółka CPK i konsorcjum PORR podpisały umowę na drążenie tunelu dla KDP, na którego przebiegu trwają ekspertyzy i badania stanu technicznego łódzkich kamienic.
Kolejna duża inwestycja PKP PLK S.A. w Warszawie. Trwa modernizacja stacji kolejowej Warszawa Gdańska. Powstaje nowe przejście pod torami, które ułatwi podróżnym dostęp na perony i do pociągów oraz usprawni przesiadki na metro, autobusy i tramwaje. Długie wiaty nad peronami ochronią przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi, a nowa informacja pasażerska lepiej poinformuje o przyjazdach i odjazdach pociągów. Inwestorem są PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) dokonała ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na projekt i budowę drogi ekspresowej S8 Łagiewniki Zachód - Niemcza. Najlepiej została oceniona oferta firmy Budimex, która zrealizuje odcinek o długości 9,3 km za blisko 384 mln zł.
Wojewoda Dolnośląska wydała decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy drogi ekspresowej S8 pomiędzy węzłami Jordanów Śląski i Łagiewniki Zachód. Jest to pierwszy z odcinków drogi ekspresowej S8 na południe od Wrocławia, który otrzymał zielone światło na budowę. Odcinek ma długość 11,2 km, a za jego realizację odpowiada firma Budimex. Wartość kontraktu opiewa na kwotę 355,6 mln zł.