Samorząd Województwa Dolnośląskiego odbuduje linię kolejową do Lądka-Zdroju i Stronia Śląskiego. Po zakończeniu prac rewitalizacyjnych pociągi Kolei Dolnośląskich pojadą z pasażerami po tej malowniczo położonej trasie pod koniec 2027 roku. Dzięki odbudowie tej linii czas przejazdu ze Stronia Śląskiego do Wrocławia Głównego z jedną przesiadką wyniesie mniej, niż dwie godziny.
Poznaliśmy firmy budowlane, które będą ubiegały się o kontrakt na budowę terminala lotniska CPK. W ogłoszonym pod koniec maja postępowaniu w trybie dialogu konkurencyjnego wnioski złożyło 5 konsorcjów grupujących 16 firm wykonawczych. To największy z przetargów zaplanowanych przez CPK w tym roku o szacowanej wartości znacznie przekraczającej 5 mld złotych.
Kolejna duża, znana firma stawia na stolicę Małopolski. Tym razem jest to polska Selvita S.A., jedna z największych firm biotechnologicznych w Europie Środkowo-Wschodniej, z siedzibą w Krakowie i notowana na warszawskiej giełdzie. Planuje obok swojej siedziby w Dębnikach, przy ul. Podole 79 budowę nowego obiektu - centrum badawczo-rozwojowego, który ma znacząco zwiększyć potencjał naukowy i operacyjny Selvity.
Wojewoda Dolnośląska wydała decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy drogi ekspresowej S8 pomiędzy węzłami Kobierzyce Północ i Kobierzyce Południe. Jest to drugi z siedmiu odcinków S8 na południe od Wrocławia, dla którego inwestor - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), otrzymał taką decyzję.
Spółka CPK przekazała konsorcjum budowalnemu PORR plac budowy komory startowej Retkinia pod drążenie tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Oznacza to, że wykonawca będzie mógł m.in. rozpocząć organizację zaplecza budowy, a także sprowadzić maszynę drążącą TBM, która wykona tunel o średnicy blisko 14 metrów i długości ok. 4,6 km. Inwestycja jest częścią kluczowej linii nr 85, czyli kolejowego „Y”, która do 2032 roku połączy Warszawę i Lotnisko CPK z Łodzią, a w 2035 roku umożliwi uruchomienie najszybszych połączeń Kolei Dużych Prędkości również do Wrocławia i Poznania.
Na budowie dolnośląskiego odcinka drogi ekspresowej S8 w okolicach Kobierzyc i Jordanowa Śląskiego trwają zaawansowane badania archeologiczne. Odkryto artefakty sprzed wielu tysięcy lat jak i z okresu II wojny światowej.
Na stacji Warszawa Gdańska kończą się prace konstrukcyjne nowego, 180-metrowego przejścia podziemnego pod torami i peronami. Będzie gotowe w drugim kwartale 2026 roku. Ułatwi dojście na perony i do pociągów oraz przesiadki na metro, autobusy i tramwaje. Prace za 80 mln zł netto prowadzone są ze środków budżetowych. Peron 4 został już itwarty.
Poznaliśmy oferty w przetargu na wykonanie projektu technicznego i wykonawczego oraz budowę ponad 9 km autostrady od m. Kijowiec do węzła Dobryń, która umożliwi w przyszłości dojazd do terminala samochodowego Koroszczyn (woj. lubelskie). Zainteresowanych jest dziewięciu wykonawców.
Do 120 km/h podniesiona zostanie prędkość na fragmentach linii kolejowej numer 8, na odcinku Kraków Główny – Tunel. Dzięki wymianie torów, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem zwiększy się przepustowość na ważnej trasie łączącej stolicę Małopolski z Kielcami, Łodzią i Warszawą, a czas przejazdu skróci się o 3 minuty. Podróżni skorzystają z nowoczesnych peronów.
8 sierpnia to dobra data dla kolei na Podkarpaciu i w Małopolsce. W tym dniu zostały podpisane trzy umowy, o łącznej wartości prawie 3 miliardów złotych netto na modernizację ważnych linii kolejowych na południu kraju. To kolejny krok Polskich Linii Kolejowych w kierunku walki z wykluczeniem komunikacyjnym i rozwoju szybkiej oraz bezpiecznej kolei w Polsce.