[Gdańsk] Dworzec Gdańsk Główny: Na razie zburzą antresolę, na pełny remont brakuje pieniędzy

Artivia

Do początku marca potrwa wyburzanie antresoli z pawilonami handlowymi oraz demontaż szybu z windą w hali dworca kolejowego Gdańsk Główny. Na czas remontu kasy biletowe zostały przeniesione do kontenera zlokalizowanego na przydworcowym placu przy peronach SKM. Termin kolejnego etapu prac nad przywracaniem hali dawnego blasku uzależniony jest od tego, kiedy PKP uda się pozyskać ok. 20 mln złotych potrzebne na ten cel.


W ramach I etapu prac w hali głównej gdańskiego dworca kolejowego zostanie wyburzona zabudowa o powierzchni ok. 550 m kw., którą stworzono w latach 90. w celach komercyjnych. Jak się okazało, dobudowa piętra pod część handlową okazała się nietrafiona. Teraz zamontowana antresola zniknie razem boksami handlowymi oraz windą, a hala z powrotem będzie miała układ jednoprzestrzenny. Prace obejmą również malowanie ścian oraz uzupełnianie posadzki. W sumie demontaż prowadzony przez Zakład Wielobranżowy Jan Rekowski ze Ślężycy pochłonie około 500 tys. zł.

 

- Bilety na przejazdy pociągami regionalnymi i dalekobieżnymi pasażerowie mogą kupować w czterech kasach znajdujących się w zastępczym dworcu kontenerowym z niewielką poczekalnią, ustawionym na placu przed peronami 4 i 5. Poza tym całodobowo czynne jest Centrum Obsługi Klienta PKP Intercity, do którego można dostać się od strony peronu numer 3. Ponadto wszystko zostało odpowiednio zabezpieczone, tak aby gruz nie spadał na podróżujących. Nadal mogą oni korzystać z dworcowych toalet oraz skrytek na bagaż w części głównej. Najemcy zostali przeniesieni na poziom -1 – mówi Adam Neumann z Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami PKP Gdańsk.

 

Wejście na perony odbywa się tunelem pod halą, do którego można wejść od strony głównej gmachu. Wyburzanie antresoli to dopiero początek prac renowacyjnych w środku hali gdańskiego obiektu.

 

- Przyjęty przez zarząd projekt modernizacji gdańskiego dworca zakłada przywrócenie mu dawnego blasku. W planach jest m.in. wymiana stolarki okienno-drzwiowej, montaż nowego oświetlenia, a także powrót do kolorystyki obiektu sprzed lat. Zgodnie z szacunkami ten etap prac kosztowałby ok.18-20 mln złotych. Jednak o jakichkolwiek terminach nie ma co mówić, póki nie znajdziemy źródła finansowania – podkreśla Adam Neumann.

 

Dalekosiężne plany PKP obejmują remont całego dworca m.in. przebudowę placu przed peronami SKM, remont budynku dawnej poczty i budowę parkingu podziemnego.

 

Zgodnie z pierwotnymi założeniami I etap prac w hali głównej gdańskiego dworca kolejowego powinien zakończyć się 25 stycznia 2013 roku. Jednak ze względu na protest jednej z firm biorącej udział w przetargu, złożony do Krajowej Izby Odwoławczej roboty ruszyły z ponad miesięcznym opóźnieniem i zakończą się na początku marca tego roku.