Po przedstawieniu w ubiegłym roku Studium korytarzowego, czas na kolejny etap prac nad projektem nowej drogi krajowej nr 7 od Rabki-Zdroju do Chyżnego. Generalna Dyrekcja Dróg krajowych i Autostrad (GDDKiA) szuka biura projektowego, które przeanalizuje cztery możliwe warianty przebiegu dwujezdniowej trasy o długości ok. 35 km i parametrach drogi ekspresowej.
W ramach Studium korytarzowego przygotowano dziewięć wariantów przebiegu nowej drogi. Do dalszych prac, na etapie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R), zostały rekomendowane cztery warianty – I, IIA, VIA i ostatni, zawierający elementy wszystkich wariantów rozpatrywanych w ramach Studium, łącznie z możliwym nowym przebiegiem. Przyszły wykonawca dokumentacji STEŚ-R będzie również sprawdzał możliwość zmiany wariantu IIA i poprowadzenia drogi po zachodniej stronie Chyżnego.
– W ubiegłym roku udostępniliśmy kierowcom tunel na Zakopiance. Trwa budowa kolejnego jej odcinka: w kierunku Nowego Targu. Już teraz myślimy jednak o tym, jak będzie należało rozbudowywać sieć drogową w rejonie Podtatrza w kolejnych latach. Dlatego konsekwentnie przygotowujemy się do budowy drogi o parametrach drogi ekspresowej między Rabką a granicą polsko-słowacką w Chyżnem – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Studium uszczegółowi zaproponowane wcześniej przebiegi nowej drogi do kilku konkretnych wariantów. Finałem tych prac będzie uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i wybranie wariantu, który stanie się podstawą do przygotowania projektu budowlanego. Wykonawca STEŚ-R będzie miał 45 miesięcy od podpisania umowy na realizację zadania.
Część transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T
DK7 to obecnie najpopularniejsza trasa na Słowację. Przejście graniczne w Chyżnem jest najbardziej obciążone ruchem spośród wszystkich przejść na polsko-słowackiej granicy. Badanie pomiaru ruchu przeprowadzone w 2021 roku wykazało, że na niektórych odcinkach DK7 między Rabką a Chyżnem każdej doby porusza się ponad 11 tys. pojazdów, w tym ponad 2,1 tys. ciężarówek. Na odcinku za Jabłonką, prowadzącym do granicy państwa, jest to prawie 4,5 tys. pojazdów, w tym ponad 1,6 tys. ciężarówek.
Przebieg drogi uwzględniony jest w korytarzu europejskiej sieci TEN-T. Prowadzi on ruch tranzytowy do granicy ze Słowacją i dalej na południe Europy. Po stronie słowackiej nowa dwujezdniowa trasa połączy się z drogą R3.
Źródło: GDDKiA