Warszawiacy od dłuższego czasu oczekują modernizacji stacji Warszawa Wschodnia. PKP zapewnia, że po zakończeniu prac mieszkańcy prawej strony Wisły otrzymają dworzec spełniający standardy nowoczesnej europejskiej stolicy. Nie wiadomo jednak, kiedy dokładnie to nastąpi. Zgodnie z deklaracjami spółki, remont może rozpocząć się jeszcze w tym roku. Jakie zmiany przejdzie ta jedna z najważniejszych stacji kolejowych w stolicy?
Planowana modernizacja stacji Warszawa Wschodnia
Warszawa Wschodnia, podobnie jak wiele inwestycji po prawej stronie Wisły, wciąż czeka na realizację prac modernizacyjnych. Obecnie PKP PLK koncentruje swoje działania na przebudowie dworca Warszawa Zachodnia. Niemniej jednak dla mieszkańców wschodniej części miasta pojawiła się perspektywa zmian—wiele wskazuje na to, że inwestycja o wartości 3 miliardów złotych rozpocznie się jeszcze w bieżącym roku (przetarg na prace).
W ramach modernizacji Warszawy Wschodniej planowane są następujące zmiany:
• przykrycie wszystkich peronów jedną, wspólną halą peronową chroniącą przed deszczem i wiatrem,
• przebudowa rozjazdów w obrębie stacji (celem usprawnienia ruchu),
• dostosowanie stacji do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (budowa wind i schodów ruchomych na perony),
• modernizacja tuneli pod stacją,
• budowa wiaduktu kolejowego nad planowaną przez miasto al. Tysiąclecia w Warszawie.
Na terenie dworca zostaną zamontowane elektroniczne tablice informacyjne, na których będą wyświetlane aktualne informacje o odjazdach i przyjazdach pociągów. Realizacja inwestycji będzie możliwa po zakończeniu procedury przetargowej i wyborze wykonawcy.
Warto zaznaczyć, że zmiany nie obejmą głównej hali dworca, która została zrewitalizowana w 2012 roku.
Kiedy rozpocznie się modernizacja Warszawy Wschodniej?
Według najnowszych informacji, modernizacja stacji Warszawa Wschodnia ma rozpocząć się w 2026 roku. Pierwotnie planowano start prac na 2025 rok, jednak zmiany w kierownictwie PKP PLK oraz rozszerzenie zakresu remontu linii średnicowej spowodowały przesunięcie harmonogramu.
Obecnie trwają prace ostatnie prace nad dokumentacją projektową, a przetarg na wykonawcę powinien zostać ogłoszony w drugiej połowie 2025 roku. Tak ogłaszała to wcześniej PKP w planie przetargowym. Wszystko wskazuje, że jeżeli uda się zrealizować te plany, przetarg zostanie ogłoszony raczej dopiero pod koniec roku.
Modernizacja stacji Warszawa Wschodnia będzie miała znaczący wpływ na lokalny transport
Jednocześnie, równolegle z działaniami PKP PLK, planowane są miejskie projekty infrastrukturalne w rejonie Dworca Wschodniego. Ich celem jest stworzenie węzła komunikacyjnego Warszawa Wschód – hubu transportowego, który łączyłby komunikację kolejową, tramwajową i autobusową, a także przekształcenie całkowite wyglądu i funkcjonalności tego obszaru.
Studium, zlecone firmie Idom przez Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM), zakłada szereg spektakularnych działań, takich jak budowa nowego placu miejskiego, pętli tramwajowej i terminala autobusowego.
Oto kilka kluczowych aspektów:
• Zmiany w ruchu kolejowym – Prace modernizacyjne mogą powodować czasowe ograniczenia w kursowaniu pociągów na linii średnicowej, co wpłynie na podróże między Warszawą Wschodnią a Warszawą Centralną. Możliwe są zmiany w rozkładach jazdy oraz wprowadzenie zastępczej komunikacji.
• Utrudnienia dla pasażerów – W trakcie przebudowy mogą wystąpić utrudnienia związane z dostępem do peronów i przejść podziemnych. PKP PLK planuje jednak poprawę infrastruktury pieszej, w tym budowę nowych przejść i łączników, co w przyszłości ułatwi przemieszczanie się.
• Integracja z innymi środkami transportu – Po zakończeniu prac stacja Warszawa Wschodnia będzie lepiej skomunikowana z miejską siecią transportową. Planowane są udogodnienia dla pasażerów przesiadających się na metro oraz autobusy.
Choć modernizacja może wiązać się z przejściowymi utrudnieniami, jej efekty powinny znacząco poprawić komfort podróży i usprawnić komunikację w Warszawie.

Kompleksowy plan przebudowy infrastruktury kolejowej w Warszawie - "warszawska średnica"
Przebudowa dworców Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia stanowi część szerszego projektu modernizacji stołecznej linii średnicowej.
Po zakończeniu prac na Pradze, kolejarze zamierzają skoncentrować się na modernizacji infrastruktury w centrum miasta. W ramach tych działań przewidziano m.in. przebudowę tunelu pod Alejami Jerozolimskimi, Rondem Dmowskiego oraz odcinka między stacją PKP Warszawa Śródmieście a metrem Centrum M1. Prace remontowe obejmą także stacje Warszawa Ochota, Warszawa Śródmieście i Warszawa Centralna.
Na chwilę obecną nie jest możliwe dokładne określenie terminu realizacji tych inwestycji. Zgodnie z aktualnym harmonogramem prace mogą zostać przeprowadzone w latach 2031-2035. Kluczowym elementem pozostaje nowa dokumentacja techniczna, na którą wciąż oczekują kolejarze.

Linia średnicowa obejmuje:
stacje/przystanki:
• Warszawa Zachodnia – Warszawa Główna – Warszawa Ochota – Warszawa Centralna – Warszawa Śródmieście – Warszawa Powiśle – Warszawa Stadion – Warszawa Wschodnia;
• tunel średnicowy o długości ponad 1000 metrów dla linii podmiejskiej i dalekobieżnej;
• 11 wiaduktów kolejowych;
• 2 mosty kolejowe przez Wisłę.
Zakres projektu:
• przebudowa 2 stacji kolejowych – Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia,
• dostosowanie układu peronowego stacji Warszawa Centralna do obowiązujących Standardów Spółki i TSI,
• przebudowa przystanków Warszawa Ochota, Warszawa Śródmieście (zmiana na stację) i Powiśle (zamiana na dwa nowe przystanki)budowa stacji kolejowej – Warszawa Główna,
• przebudowa około 100 km torów oraz sieci trakcyjnej,
• budowa nowych urządzeń srk oraz centrum sterowania ruchem kolejowym w rejonie stacji Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia,
• przebudowa tunelu średnicowego o długości ponad 1000 m dla linii podmiejskiej i dalekobieżnej,
• modernizacja 2 mostów kolejowych na Wiśle,
• budowa kilkudziesięciu nowych obiektów inżynieryjnych – wiaduktów i mostów kolejowych, przejść podziemnych, kładek, ścian oporowych