Na terenie Portu Gdynia trwa realizacja kolejnej wielkiej inwestycji. Na budowie wnęki dokowej osiągnięto 85% zaawansowania prac kafarowych. To zasługa między innymi wyspecjalizowanej załogi oraz sprzętu – pracuje tam drugi co do wielkości kafar w Europie. Maszyna służy do wbijania pali w dno.
Inwestorem projektu pod nazwą „Budowa wnęki dokowej oraz przestawienie doku pływającego wraz z robotami towarzyszącymi” jest Port Gdynia.
Pierwszy etap obejmuje budowę wnęki dokowej, przebudowę odcinka Nabrzeża Południowego II, przebudowę odcinka Nabrzeża Zachodniego I, wykonanie robót ziemnych i czerpalnych we wnęce dokowej oraz na torze podejściowym do niej, a także przestawienie doku pływającego z istniejącej lokalizacji do nowo wybudowanej wnęki.
Etap drugi obejmie przebudowę Pirsu nr II.
Generalny wykonawca tej inwestycji, konsorcjum firm NDI SA i NDI SOPOT SA, musi też uzyskać pozwolenia na użytkowanie.
Kluczowy moment budowy
Na ten moment prace są już zaawansowane. Aktualnie wykonywane są m.in. roboty kafarowe, palowe, rozbiórki, a także rozpoczęto prace żelbetowe
Jesteśmy w kluczowym momencie realizacji tego projektu. Udało się zakończyć prace kafarowe na nabrzeżu wschodnim, niedługo zakończą się także na nabrzeżu północnym. Osiągnęliśmy około 85% zaawansowania nie tylko robót kafarowych, ale też rozbiórek. Zakończyliśmy je na części lądowej, lecz kontynuujemy rozbiórkę podwodnych elementów konstrukcji. Zrealizowane dotychczas prace umożliwiły nam wykonywanie żelbetowej nadbudowy – relacjonuje Paweł Ciomek, kierownik budowy z Grupy NDI.
Poza tym w grudniu zeszłego roku rozpoczęto roboty elektryczne, a obecnie planowane są wodociągowe oraz gazowe.
W najbliższych tygodniach kontynuowane będą między innymi prace kafarowe i żelbetowe. Już wiosną generalny wykonawca przystąpi do robót czerpalnych.
Najnowocześniejszy sprzęt
Co ciekawe, inwestycja w gdyńskim porcie jest realizowana przy pomocy najnowocześniejszego sprzętu. Wśród maszyn, które robią wrażenie, jest m.in. drugi co do wielkości kafar w Europie:
Zdecydowaliśmy się na wykorzystanie właśnie takiego sprzętu ze względu na trudne warunki gruntowe, jakie tu występują. Duży kafar jest wykorzystywany do pogrążania w grunt stalowych rur o średnicy 1014 mm i długości 28 m. Sam bijak, czyli element uderzający i „wbijający” rury, waży 28 t. Kafar osiąga nieco ponad 70 t, a zestaw wraz z żurawiem gąsienicowym ponad 270 t – tłumaczy Paweł Ciomek.
Budowa wnęki dokowej to już kolejna inwestycja hydrotechniczna NDI na rzecz Portu Gdynia.
Umowa opiewa na ponad 82 miliony złotych brutto.
Czas realizacji projektu wynosi 18 miesięcy.