Trwają prace budowlane związane z przebudową zabytkowego hangaru lotniczego w Czyżynach. Inwestycja ma kosztować 16 milionów złotych. Obecnie trwają prace związane z rozbiórką budynków. Docelowo w miejscu zabytkowego hangaru ma powstać drugi oddział Muzeum Inżynierii Miejskiej.
Przebudowa oraz renowacja zabytkowego hangaru lotniczego w Czyżynach wraz z budynkiem kotłowni ma na celu stworzenie w tym miejscu drugiego oddziału Muzeum Inżynierii Miejskiej. Koszt wyniesie 16 milionów złotych. Miasto wyłoży 7,3 mln zł, a dofinansowanie z Unii Europejskiej liczy 5,2 mln zł.
W styczniu 2021 roku ruszyła przebudowa hangaru na potrzeby ekspozycji zabytkowych autobusów i tramwajów. Prace początkowe polegały na ogrodzeniu terenu i zorganizowaniu zaplecza budowy przez firmę budowlaną Łęgprzem z Krakowa. Następnie przystąpiono do rozbiórki przybudówki wschodniej i zachodniej hangaru. Jeszcze w styczniu rozpoczęło się zamurowywanie otworów okiennych na elewacji wschodniej oraz południowej hangaru. Wewnątrz obiektu trwa skuwanie posadzki i kanałów żelbetowych. Wszystkie prace budowlane są nadzorowane przez konserwatora zabytków.
Jak zmieni się hangar? Obiekt wpisany jest do rejestru zabytków, więc wygląd i struktura pozostanie niezmieniona. Wewnątrz pojawi się natomiast antresola, która umożliwi gościom odwiedzającym muzeum oglądanie eksponatów z góry. Przebudowie oraz rewitalizacji ulegnie również kotłownia. Będzie ona połączona z hangarem za pomocą tunelu, który pozwoli na podziwianie podziemnej inżynierii miejskiej. Aby umożliwić swobodne zwiedzanie infrastruktury podziemnej, istniejący tunel techniczny zostanie powiększony. Projekt przebudowy zakłada również rewitalizację terenu wokół hangaru.
REKLAMA
W Czyżyńskim oddziale Muzeum Inżynierii Miejskiej prezentowane będą wielkogabarytowe zabytkowe pojazdy miejskie: wśród nich autobusy i tramwaje, ale również pojazdy ze zbiorów muzeum oraz pojazdy służb technicznych. W dalszej perspektywie planowanie jest stworzenie miejsca do prowadzenia prac archiwizacyjnych i badawczych związanych z zabytkami techniki.
Trochę historii
Hangar powstał w 1931 roku jako zaplecze cywilnego portu lotniczego Krakowa. Przed II wojną światową samoloty latały z Czyżyn do Budapesztu, Lwowa, Wiednia i Warszawy. Hangar oraz same lotnisko na tamte czasy wyróżniały się nie tylko imponującym rozmiarem i nowoczesną konstrukcją, ale również dobrze rozwiniętą infrastrukturą techniczną. Pod względem wyposażenia port lotniczy w Czyżynach ustępował tylko stołecznemu lotnisku Warszawa-Okęcie. Podczas II wojny światowej hangar uległ dużym zniszczeniom, ale został szybko odbudowany i pełnił funkcję zaplecza portu lotniczego jeszcze do 1963 roku. Następnie przez kolejne 30 lat mieściła się w nim zajezdnia autobusowa.