Nowy kompleks biurowy powstaje w rejonie ronda Matecznego. W trzech biurowcach pracę znajdą prawie cztery tys. osób. Radni dzielnicy uważają, że obecny układ komunikacyjny nie poradzi sobie liczbą dojeżdżających do pracy samochodami. ZIKiT uspokaja: Rondo jest dobrze skomunikowane.
Na rogu ulic Rydlówka i Wadowickiej trwają prace przy wyburzaniu magazynów, garaży i pawilonów. W części z nich działał do niedawna skup złomu, który został przeniesiony, tuż obok znajdował się również sklep z wykładzinami i dywanami. Teraz niskie budynki równane są z ziemią, niedługo ruszy budowa dużego kompleksu biurowego. Inwestor – firma Buma w styczniu zdobył pozwolenie na budowę. Przy ulicy Wadowickiej powstaną trzy 8-piętrowe biurowce z 612 miejscami parkingowymi, 437 z nich będzie schowanych pod ziemią. Każdy z budynków będzie miał prawie 12,5 tys. m kw. Ile kompleks pomieści pracowników? Eksperci od rynku biurowego z firmy Cushman & Wakefield przeliczają, że jedna osoba będzie potrzebowała do pracy 10 metrów kw. Można więc założyć, że aż 3750 osób będzie pracowało w nowym kompleksie biurowym.
Przewodniczący Rady Dzielnicy XIII, Jacek Bednarz nie ma wątpliwości, że tak duża liczba potencjalnych nowych pracowników biurowych i samochodów, którymi będą się poruszać, będą sporym obciążeniem dla i tak zatłoczonego już dziś ronda Matecznego. – Dochodzą do nas głosy, że są problemy z wyjazdem z obszaru wzdłuż ulicy Rydlówka. Nie do końca wyobrażam sobie, jak będzie funkcjonował taki kompleks biurowy bez korekty układu komunikacyjnego. Na jednokierunkowej Rydlówce z wyjazdem przez Rzemieślniczą to nie będzie dobrze działało. Poza tym wjazd na Rydlówkę musi być bezpieczniejszy, bo dziś wjeżdża się tam, skręcając wprost pod tramwaj – tłumaczy na łamach Gazety Wyborczej radny Bednarz.
I przypomina inne inwestycje, powstające w tym rejonie – Osiedle buduje spółka Murapol-Garbarnia, niedaleko powstaje też osiedle Fi przy Rzemieślniczej, a kolejne bloki oddane są już do użytku nad Wilgą. Nasuwa się w związku z tym pytanie, jak będzie wyglądała przebudowa infrastruktury? – pyta się radny.
Michał Pyclik, rzecznik Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu uspokaja – Porozumienie z deweloperem podpisaliśmy w 2012 roku. Zobowiązał się dołożyć ponad 2 mln zł do budowy nowej drogi, która połączy Rydlówkę z ulicą Konopnickiej. Dzięki temu samochody nie będą wjeżdżały na rondo Matecznego, ale skręcą wcześniej i dojadą do biur nową drogą. Poza tym dużo osób na pewno wybierze tramwaj albo autobus. Rondo Matecznego jest rejonem bardzo dobrze skomunikowanym, a od tego roku transport zbiorowy będzie kursował częściej, rondo Matecznego przecina dziś pięć linii tramwajowych: 8, 10, 11, 19, 23, a także osiem linii autobusowych: 144, 164, 169, 173, 179, 184, 304 i 503 – tłumaczy Michał Pyclik.
Na tym nie koniec inwestycji biurowych w rejonie ulicy Wadowickiej, kilkaset metrów dalej w kierunku pętli tramwajowej Łagiewniki rozpoczęła się już budowa innego biurowca "Imperial" Powstaje on tuż przy przystanku tramwajowym "Rzemieślnicza", przed biurowcem "Kruszywo". Budowa tego biurowca powinna zakończyć się w połowie przyszłego roku.