[Kraków] Od wiosny utrudnienia na lotnisku w Balicach

Artivia

Rozbudowa i przebudowa terminalu pasażerskiego oraz przebudowa czterech dróg kołowania to najważniejsze inwestycje, które w przeciągu dwóch najbliższych lat będą prowadzone na Międzynarodowym Porcie Lotniczym Kraków-Balice. Prace mają ruszyć wiosną tego roku, podobnie jak budowa czterogwiazdkowego hotelu Hilton Garden Inn, który powstanie przed lotniskiem, na terenie dawnego parkingu.


Na podkrakowskim lotnisku równocześnie będą prowadzone dwie inwestycje. Najważniejszą, czyli budową nowego i przebudową starego terminala, który w efekcie będzie posiadał prawie cztery razy większą niż dotychczas całkowitą powierzchnię użytkową – obecnie ponad 15 tys. m kw. po zmianach ponad 56 tys. m kw., zajmie się włoska firma Astaldi. Tym samym po zakończeniu prac w 2015 roku w godzinach szczytu przepustowość portu lotniczego wyniesie do 1800 pasażerów przylatujących i takiej samej liczby osób odlatujących. W perspektywie rocznej Kraków Airport ma obsługiwać do 8 mln osób. W ubiegłym roku lotnisko pobiło rekord w ilości obsłużonych pasażerów – 3 mln 438 tys. 758 osób (o 14 proc. więcej niż w 2011 roku).

Zgodnie z zatwierdzonym projektem najpierw powstanie nowy budynek w luce między terminalem międzynarodowym a cargo, a następnie generalny wykonawca przeprowadzi modernizację obecnego terminalu.

 

Astaldi przebuduje również wewnętrzny układ komunikacyjny i naziemną kładkę, która usprawni poruszanie się między terminalem a nowym przystankiem kolejowym, którego budowa ma ruszyć jesienią 2013 roku i zakończyć się do 2015 roku. Kładka będzie również łączyć lotnisko z wielopoziomowym parkingiem i czterogwiazdkowym hotelem Hilton Garden Inn, który ma być gotowy latem 2014 roku i oferować 154 pokoje oraz czynne całą dobę centrum biznesowe oraz sale konferencyjne.

 

Łączny koszt prac nad terminalem wyniesie ponad 368,88 mln zł.

 

Modernizacje czekają także pięć dróg kołowania. Rozbudowane zostaną „Alfa”, „Golf”, „Bravo” i „Fokstrot” oraz płaszczyzny postojowe w części północno-wschodniej. Natomiast poszerzeniu ulegnie „Charlie” i płyta postojowa samolotów przy BAT. Prace w strefie airside za ponad 161 mln zł przeprowadzi konsorcjum f
irm Max Bögl.

 

Inwestycje na MPL Kraków-Balice będą finansowane ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego, a także obligacji wyemitowanych przez Bank Pekao SA.