Kraków: Radni nie godzą się na podziemny tramwajfot. Damian Daraż

Kraków: Radni nie godzą się na podziemny tramwaj

REKLAMA
Podczas środowej sesji rady miasta przedstawiono radnym wyniki studium dla budowy szybkiego bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie, które za ponad 9,4 mln złotych wykonała firma ILF Consulting Engineers Polska z Warszawy. Radni nie godzą się na zamianę metra na tramwaj podziemny. Chcą rozpisania referendum w sprawie metra.

Autorzy studium podczas sesji Rady Miasta Krakowa 20 października ocenili, że atrakcyjny byłby wariant metra, jako rozwiązanie szybkie i bezkolizyjne. Jednak uznali, że taka propozycja nie wpisuje się w aktualne założenia planu finansowego miasta i zarekomendowali budowę premetra. Jak się okazuje, nie będzie to nowy system transportu z wagonami, które będą jeździć znacznie szybciej od tramwajów, a ma być to tylko budowa nowej sieci tramwajowej z podziemnymi odcinkami.

"Używanie słowa "premetro" jest więc manipulacją. Brak metra i postawienie na tramwaj to jest zamknięcie miasta na rozwój grzmiał Michał Drewnicki (PiS), wiceprzewodniczący Rady Miasta Krakowa.

Radny z Koalicji Obywatelskiej Jakub Kosek skomentował – "Mam wrażenie, że brakuje wizji i odwagi. Porównanie tramwaju do metra to jak porównanie roweru do samochodu".

W debacie pojawiły się odniesienia do filmów komediowych Stanisława Barei i twórczości Jana Brzechwy: "Był taki wiersz Jana Brzechwy, mówiący o tym, że kucharz włożył do brytfanny kaczkę, lecz zdębiał, obiad podając, bo z kaczki zrobił się zając. W tym przypadku z metra zrobił się tramwaj, częściowo podziemny" – mówił Michał Drewnicki.

"Radni zwracają uwagę, że plany miasta dotyczące podziemnej komunikacji nie są zgodne z referendum z maja 2014 roku, w którym to mieszkańcy w głosowaniu opowiedzieli się za budową metra, klub PiS jest za tym, za czym głosowali mieszkańcy w referendum, czyli za budową metra" – sprecyzował Włodzimierz Pietrus, szef klubu PiS w Radzie Miasta Krakowa.

Radni podnosili też wiele pytań: Czy dodatkowa linia tramwajowa rozwiąże problemy Krakowa? Czy nowa linia tramwajowa zachęci mieszkańców aby przesiadła się z aut do tramwaju? Tłumaczyli, że wraz z budową nowych linii tramwajowych i zwiększaniu częstotliwości kursowania wzrósł i nadal będzie wzrastać udział ruchu samochodowego w mieście. Argumentowali, iż przed metrem nie ma ucieczki.

"Wynik referendum z 2014 roku został zignorowany. Chcemy, by jak najwięcej osób przesiadło się z aut do transportu publicznego. Jeżeli metra nie będzie, to nikt nie będzie się przesiadał" – mówił Stanisław Albricht ze Stowarzyszenia Merto dla Krakowa.

Radni podjęli już działania w celu utworzenia zespołu, który przygotuje pytania do kolejnego referendum w Krakowie, które mogłoby się odbyć w przyszłym roku.

Na początku czerwca 2021 roku prezydent Jacek Majchrowski zaprezentował studium i przyznał, że miasto berze pod uwagę budowę premetra ze Wzgórz Krzesławickich do ulicy Jasnogórskiej z tunelem pod centrum miasta. Koszt budowy premetra to około 6 mld zł (odcinek centralny – około 2,6 mld zł). Z kolei koszt budowy metra wynosi blisko 12 mld zł.

Przejazd metrem od Wzgórz Krzesławickich do Bronowic trwałby ok. 30 min. Czas przejazdu proponowanego premetra na tej trasie wyniósłby ok. 50 min.
Budowa pierwszego etapu obejmującego odcinek centralny od ulicy Piastowskiej do ronda Generała Maczka o długości ok. 10,5 km (w tym tunel ok. 5,6 km z siedmioma przystankami podziemnymi) oraz odcinek estakadowy z dwoma przystankami nadziemnymi przewidywana jest na lata 2024-2033.

Komentarze (1)

Napisz komentarz
Viki(gość)
Głosowaliśmy na metro a nie jakiś erzac!!! Ma być metro. kropka Panie Prezydencie!!

Najnowsze artykuły

MPK Wrocław rozstrzygnęło przetarg na zakup kolejnych nowych tramwajów. Jakie wybrano?
MPK Wrocław rozstrzygnęło przetarg na 24 nowe tramwaje niskopodłogowe. Wybrano ofertę firmy PESA Byd...
Ponad 500 osób znajdzie pracę w nowej fabryce Valeo Siemens eAutomotive w Czechowicach-Dziedzicach
Valeo Siemens eAutomotive, czołowy dostawca silników i technologii do samochodów elektrycznych oraz...
W Gdańsku ruszyła budowa fabryki Northvolt. Będzie praca dla 500 osób
W Gdańsku, na terenie Pomorskiego Centrum Inwestycyjnego, w pobliżu Portu Gdańsk i terminala kontene...
Bułgarska firma outsourcingowa Pontica Solutions postawiła na Kraków
Bułgarska firma Pontica Solutions świadcząca usługi z zakresu BPO (Business Process Outsourcing) i I...
W Krakowie powstaje kompleks Fabryczna City [FILM + ZDJĘCIA]
W dzielnicy Grzegórzki przy ul. Pokoju, Fabrycznej powstaje jeden z największych kompleksów biurowo-...
We Wrocławiu trwa przebudowa pierwszego fragmentu ulicy Pomorskiej [ZDJĘCIA]
We Wrocławiu trwa przebudowa pierwszego fragmentu ulicy Pomorskiej – od mostu Pomorskiego do ulicy C...
Sieć Badawcza Łukasiewicz i Politechnika Wrocławska przyspieszą rozwój technologiczny Dolnego Śląska
Politechnika Wrocławska dołącza do grona partnerów akademickich Sieci Badawczej Łukasiewicz. Współpr...
Katowice: Spółka SIG relokuje oddział i zwiększa najmowaną powierzchnię
Spółka SIG, która od ponad 25 lat oferuje na polskim rynku materiały budowlane, zdecydowała się na r...
Podsumowanie III kwartału 2021 roku na rynku powierzchni magazynowych w Polsce
W trzecim kwartale 2021 roku do użytku oddano prawie 1,08 mln mkw. powierzchni przemysłowej (w ramac...
Allegro powiększa swoje biura w Fabryce Norblina. Powierzchnia biurowa w całości wynajęta
Największy najemca Fabryki Norblina – grupa Allegro – zdecydował się powiększyć swoją dotychczasową...