[Kraków] W grudniu po estakadach pojadą pierwsze pociągi

Damian Daraż
Budowa łącznicy kolejowej pomiędzy stacjami Kraków Zabłocie a Kraków Krzemionki, powinna zakończyć się zgodnie z harmonogramem za pięć miesięcy. Na estakadach kładzione jest już torowisko, ogromne estakady będą niebiesko-popielate, gdyż takie są barwy spółki PKP PLK.

Mimo iż podczas prac budowlanych nie brakowało problemów, kolejarze ze spółki PKP PLK konsekwentnie przekonują, że termin ten nie jest zagrożony. Rozpoczynają układanie torowiska na dwóch gigantycznych estakadach, będące głównym elementem łącznicy. Budowlańcy przez ostatnie miesiące byli skupieni wokół wznoszenia właśnie tych konstrukcji, co wiązało się niestety z dużymi utrudnieniami w ruchu. Każda z estakad jest podtrzymywana przez 30 filarów o wysokości od 8 do 15 metrów.
Obecnie prace prowadzone są głównie na ponad 600 metrowych wiaduktach. – Układanie na nich torowiska potrwa do lipca, czyli przez najbliższe trzy miesiące. Teraz montowane są też m.in. maty antywibracyjne – tłumaczy na łamach Dziennika Polskiego Dorota Szalacha z biura prasowego PKP PLK.
W tym samym czasie miedzy estakadami, w rejonie skrzyżowania ulicy Wielickiej z Powstańców Śląskich powstaje nowy przystanek kolejowy Kraków Krzemionki. Dotychczasowy przystanek znajdował się kilkadziesiąt metrów dalej w stronę Łagiewnik. Dzięki zmianie jego położenia pasażerowie wysiadający z pociągu będą mogli zejść lub zjechać windą czy schodami i szybko przesiąść się na tramwaj albo autobus.
W ramach budowy nowego przystanku na Krzemionkach powstał już budynek w stanie surowym, szyb windowy i schody oraz podpory pod schody ruchome – opisuje Dorota Szalacha. Jednocześnie zaznaczając, iż zakończyły się prace związane z zagospodarowaniem terenu. Powstał nowy układ komunikacyjny z drogą, parkingiem, chodnikami i schodami.
Trwa również cały czas budowa przystanku na drugim końcu łącznicy, czyli na Zabłociu. Gotowe są stalowe konstrukcje ścian i stropu budynku oraz zadaszenie peronów. Montowane są instalacje wewnętrzne.
Zakończenie budowy łącznicy planowane jest we wrześniu. Do połowy grudnia będą trwały testy, odbiory techniczne oraz prace wykończeniowe. Pod koniec grudnia powinny pojechać po niej pierwsze pociągi – tłumaczy Dorota Szalacha.
Trwającej od 2015 roku budowy, kolejarzom nie udało się uniknąć jednak problemów. Na terenie inwestycji odnalezione zostały m.in. ludzkie szczątki, pochodzące ze zlikwidowanej w latach 70 ubiegłego wieku części Starego Cmentarza Podgórskiego. Przedłużające się prace archeologiczne spowolniły część prac budowlanych na Krzemionkach. Lecz mimo to w PKP PLK zapewniają, że termin wrześniowy zakończenia głównych prac budowlanych zostanie dotrzymany.
Duże emocje wśród mieszkańców wywołuje natomiast to, jak ostatecznie wyglądać będą estakady. Okazuje się, że ich kolorystyka niewiele zmieni się w stosunku do tej obecnej.
Powłoka antykorozyjna estakad będzie wykonana w kolorach popielatym i niebieskim, zgodnie z kolorystyką spółki PKP PLK  – zaznacza Dorota Szalacha.
Kolor niebieski o dość intensywnym nasyceniu pojawi się również na ekranach akustycznych, których montaż właśnie się rozpoczął.
Lepiej byłoby, gdyby były niemal bezbarwne, tak jak na estakadzie tramwajowej Lipska-Wielicka zauważa jeden z mieszkańców Podgórza.