[lubuskie] A2 łączy się z S3. Węzeł Jordanowo otwarty dla ruchu

RynekInfrastruktury
– To najlepszy przykład tego, że realizowany przez rząd program „Polska w Budowie” trwa – mówił podczas otwarcia węzła Jordanowo w województwie lubuskim minister transportu Sławomir Nowak. – Oddanie do użytku kolejnych kilometrów nowych dróg w województwie lubuskim, w dniu święta samorządu, jest dla mnie szczególnie radosną chwilą – dodała marszałek Elżbieta Polak. 27 maja 2013 roku węzeł Jordanowo połączył dwa szlaki drogowe: S3 i A2, dzięki czemu kierowcy zyskują czas i komfort jazdy.

Węzeł Jordanowo to dla regionu najważniejsze połączenie z autostradą A2, a co za tym idzie z siecią dróg i autostrad europejskich. Węzeł został wykonany w ramach budowy autostrady, jednak ze względu na budowę drogi ekspresowej był nieczynny. Prace na 5,5 km odcinku trójki udało się zakończyć miesiąc wcześniej. Dzięki temu w poniedziałek, 27 maja, węzeł Jordanowo połączył dwa szlaki drogowe: S3 i A2. 


Na otwarciu obecna była marszałek Elżbieta Polak oraz minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej Sławomir Nowak. – W planach rządu jest budowa kolejnych setek kilometrów nowoczesnych tras, co jest nie tylko dobrą informacją dla kierowców, ale także dla polskich firm budowlanych, które zapewne będą te projekty realizować – mówił minister Nowak.

 

Podczas otwarcia węzła, minister transportu podkreślił też rolę lubuskich parlamentarzystów, którzy mają duży wkład w powstawanie właśnie takich połączeń komunikacyjnych. Minister zapewnił też, że budowa trasy S3 będzie kontynuowana w kierunku południowym. – Już niebawem rozpocznie się przetarg na realizację odcinka Sulechów – Legnica. To znakomita informacja dla wszystkich Lubuszan – dodała marszałek Elżbieta Polak.


Oddany do ruchu 5,5-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S3 od węzła Jordanowo do węzła Świebodzin Północ stanowi część zadania polegającego na budowie drogi ekspresowej S3 od Sulechowa do Międzyrzecza o długości 43 km. Całość, podzielona na trzy odcinki, jest realizowana przez trzech wykonawców: Mota-Engil (17,1 km) – wartość 373,4 mln zł, Strabag (wcześniej Hermann-Kirchner) (13,3 km) – wartość 204,9 mln zł oraz Budimex (17,3) – wartość 472,4 mln zł.

 

Łączna wartość realizacji całego 43-kilometrowego odcinka wynosi: 1,050 mld zł. Prace na otwieranym odcinku rozpoczęły się w sierpniu 2010 roku. Na realizacje przewidziano 25 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych (termin kontraktowy zakończenia robót to 17 czerwca bieżącego roku). Odcinek wchodzi w zakres kontraktów dwóch wykonawców: Mota-Engil (od węzła Jordanowo niemal do węzła Świebodzin Północ). Sam węzeł Świebodzin Północ jest już realizowany przez firmę Strabag.

 

Węzeł Jordanowo jest bardzo istotny dla układu komunikacyjnego województwa lubuskiego, ponieważ łączy dwa główne szlaki drogowe: drogę ekspresową S3 (północ – południe) i autostradę A2 (wschód – zachód).Najważniejszy w otwarciu tego odcinka jest fakt, że połączone zostaną w województwie dwa główne szlaki E65 (droga S3) i E30 (autostrada A2). Od otwarcia autostrady do chwili obecnej nie były one skomunikowane, co stanowiło problem komunikacyjny, szczególnie dla ciężkiego ruchu tranzytowego. Uruchomienie węzła Jordanowo odblokuje także drogi lokalne w województwie lubuskim, z których do tej pory musieli korzystać kierowcy samochodów ciężarowych, kierujący się z A2 na Szczecin, Zieloną Górę czy Gorzów Wielkopolski.


Kolejne odcinki S3 będą oddawane sukcesywnie od 17 czerwca do sierpnia. 17 czerwca będzie to odcinek od węzła Świebodzin Południe do węzła Sulechów. Następnie 11 lipca – odcinek od węzła Świebodzin Północ do węzła Świebodzin Południe. W sierpniu zostanie oddany odcinek od węzła Międzyrzecz Południe do węzła Jordanowo.


GDDKiA w Zielonej Górze informuje, że ze względu na trwające jeszcze prace na odcinku od węzła Jordanowo do węzła Międzyrzecz, zjazd z autostrady w okresie od 27 maja do sierpnia tego roku będzie możliwy jedynie w kierunku węzła Świebodzin północ. Na węźle Świebodzin Północ będzie można zjechać na drogę krajową nr 3 i kontynuować podróż w dowolnym kierunku. Ułatwi to z pewnością komunikację w regionie.