Po raz kolejny od czasu ujawnienia wad drogi startowej, przedstawiciele ERBUD podejmują próby negocjacji i wywierania nacisku na zarząd Spółki za pośrednictwem mediów.
Jednocześnie zarząd spółki przypomniał, że harmonogram naprawy zakłada przywrócenie pełnej funkcjonalności lotniska do dnia 31 maja 2013 roku. Według przedstawicieli lotniska jest to termin realny, potwierdzony zarówno przez ekspertów w dziedzinie technologii betonowych jak i generalnego wykonawcę.
„Lotnisko utworzyło specjalne, uproszczone procedury, dzięki którym ekipa remontowa ma ułatwiony dostęp do terenu budowy. Wczoraj (tj. 5.03.2013 r.) eksperci ze strony lotniska i generalnego wykonawcy potwierdzili harmonogram prac remontowych. Według zapewnień generalnego wykonawcy prace naprawcze wykonywane w ramach gwarancji, rozpoczną się w poniedziałek 11.03.2013 r” - piszą przedstawiciele portu i zapowiadają, że aby nie powtórzyły się podobne zdarzenia w przyszłości, kontrolę nad procesem usuwania wad wykonawczych, poza inwestorem zastępczym, będą sprawować współpracujący ze spółką eksperci.
Zgodnie z decyzją MWINB w dniu 22 grudnia 2012 roku, z powodu usterek wykrytych na betonowych progach drogi startowej (08 i 26) o długości ok 540 m każdy, ograniczona została funkcjonalność lotniska. Pod koniec 2012 r. Erbud SA na mocy podpisanej umowy został zobowiązany do wykonania napraw gwarancyjnych. Przyjęty przez wykonawcę sposób napraw okazał się nieadekwatny do skali powstałych uszkodzeń, co w dniu 8.01.2013 potwierdził MWINB podtrzymując decyzję z dnia 22.12.2012 r. o zakazie użytkowania części drogi startowej i nakazując wykonanie napraw kompleksowych, eliminujących przyczyny a nie jedynie skutki wad części betonowych drogi startowej. Dnia 19 lutego 2013 r. ITWL dostarczył wyniki ekspertyz, które jako bezpośrednią przyczynę powstania uszkodzeń na drodze startowej wskazują użycie przez generalnego wykonawcę niewłaściwego kruszywa (zanieczyszczonego ziarnami węglanowymi i węglanowo-ilastymi).