Realizacja rozpoczętej latem tego roku inwestycji wzmocni ochronę przed powodzią miejscowości położonych wzdłuż rzeki Widawy powyżej Wrocławia. Zadanie zlokalizowane jest na terenie trzech gmin województwa dolnośląskiego Czernica, Długołęka, Wrocław i umożliwi stworzenie spójnego systemu ochrony przeciwpowodziowej i zapobiegnie między innymi cofaniu się wód Odry do doliny Widawy.
Jest to kolejny etap modernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego. Wkrótce nad Widawą powstanie 11 kilometrów nowych wałów przeciwpowodziowych, a na dwóch kolejnych kilometrach wały zostaną przebudowane. Łącznie modernizacja i rozbudowa wałów przeciwpowodziowych zabezpieczy kilkanaście tysięcy mieszkańców oraz ich mienie na obszarze ponad 11 kilometrów kwadratowych.
W skład elementów, chroniących mieszkańców przed powodzią, wejdą: budowa nowych wałów przeciwpowodziowych wzdłuż prawego i lewego brzegu Widawy, poszerzenie i podwyższenie korpusu wału i uszczelnienie istniejącego lewobrzeżnego wału przeciwpowodziowego rzeki Widawy, budowa, remont i konserwacja rowów oraz drenaży odwodnieniowych; budowa ścianek szczelnych; przebudowa jazu Przerowa w celu przystosowania do pełnienia funkcji bramy przeciwpowodziowej, udrożnienie mostów drogowych w Kiełczówku i Wilczycach.
Skanska S.A.
To dodatkowo pomoże zabezpieczyć około 1500 budynków mieszkalnych, gospodarczych i przemysłowych, znajdujących się na powierzchni 1109 hektarów w zasięgu oddziaływania inwestycji, przed falą wezbraniową. Zakończenie prac w ramach modernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego na rzece Widawa zostało zaplanowane na koniec 2022 roku. Całkowity koszt inwestycji to 92 mln złotych. Generalnym wykonawcą inwestycji jest firma Skanska S.A. z Warszawy.
Realizacja projektu wpisuje się w partnerską współpracę z władzami samorządowymi Wrocławia oraz lokalnych gmin. W 2019 roku w ramach szerokich konsultacji społecznych na temat tego zadania, zorganizowano między innymi debatę z miejscowymi mieszkańcami, lokalnymi radnymi oraz przedstawicielami organizacji proekologicznych, podczas której pracownicy Wód Polskich i projektanci odpowiadali szczegółowo na wszystkie zadawane pytania oraz udzielali wyjaśnień na temat zwiększenia ochrony przeciwpowodziowej regionu. Następnie wnikliwie analizowano możliwości realizacji składanych postulatów.
Skanska S.A.
W ramach prac wykonane zostaną również udogodnienia dla mieszkańców. Wody Polskie wyremontują i naprawią odcinki nawierzchni trzech ulic: Rzecznej, Topolowej i Wilczyckiej w Kiełczówku. Na terenie międzywala w obrębie miejscowości Dobrzykowice w gminie Czernica powstanie też 6 zbiorników wodnych o łącznej powierzchni co najmniej 0,6 hektara, ukształtowanych w sposób stwarzający siedliska rozrodcze dla gatunków płazów, służących małej retencji. Na wałach powstaną także ogólnodostępne drogi serwisowe dla spacerowiczów i rowerzystów.
Skanska S.A.
Podczas inwestycji realizowanej w ramach Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły przewidziano też szerokie działania kompensacji przyrodniczych poprzez odtworzenie siedlisk lasu łęgowego w postaci nasadzeń 8000 sztuk dębów szypułkowych oraz nasadzeń 5550 sztuk rodzimych gatunków drzew w grupach i szpalerach czy zainstalowanie skrzynek lęgowych dla ptaków oraz budek dla nietoperzy.
Projekt pod nazwą "Wrocławski Węzeł Wodny Widawa - przebudowa systemów zabezpieczenia przed powodzią gmin Czernica, Długołęka, Wisznia Mała i Wrocław" jest współfinansowany z funduszy Banku Światowego, Banku Rozwoju Rady Europy i Budżetu Państwa.
To nie jedyna inwestycja związana z rzeką Widawą
Przypomnijmy, że wyłoniona w przetargu firma Skanska S.A. zrealizowała również wcześniej, wraz z innymi wykonawcami, wrocławskie obwałowania Widawy w ramach Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej Dorzecza Odry. Zmodernizowała i zbudowała również obwałowania w rejonie kanału ulgi Odra-Widawa do mostu kolejowego przy ulicy Bolesława Krzywoustego. W ramach inwestycji wykonała budowę i modernizację 16 km wałów przeciwpowodziowych, budowę jazu klapowego przelewu kanału Odra-Widawa, przebudowę drogowego mostu Strachocińskiego i mostów Krzywoustego oraz mostu kolejowego na Swojczycach.
Skanska S.A.
Źródło: Zespół Komunikacji Społecznej i Edukacji Wodnej RZGW we Wrocławiu