Na terenie zajezdni autobusowej MPK Wrocław przy ul. Obornickiej zamontowano panele fotowoltaiczne. Dzięki temu jedna z hal, w której m.in. naprawia się autobusy i działa myjnia, będzie praktycznie samowystarczalna.
135 paneli solarnych zamontowano na dachu jednego z najnowszych budynków zajezdni autobusowej przy ul. Obornickiej. Znajduje się w nim hala do codziennej obsługi autobusów, które skończyły kursowanie, oraz nowoczesna automatyczna myjnia. Hala zużywa rocznie 101 tys. kWh. Instalacja solarna na jej dachu pokryje połowę tego zapotrzebowania, co pozwoli zaoszczędzić w skali roku 30 tysięcy złotych.
– Te panele przenoszą nas w nowy wymiar ekologii w MPK. Dzięki temu od dziś ta hala będzie samowystarczalna energetycznie. Hala, gdzie codziennie myjemy autobusy, przeglądamy stan techniczny i dokonywane są wstępne naprawy – mówi Krzysztof Balawejder, prezes MPK Wrocław.
– Z energią odnawialną jest jak z dietą. To nie może być jednorazowa akcja, tylko sposób na życie. Ważnym elementem będzie motywacja, dlatego w hali zamonotowaliśmy ekran, który na bieżąco pokazuje, ile zaoszczędziliśmy, ile energii pobraliśmy i ile jej zostało - podkreśla prezes Balewajder.
- Każdy nasz pracownik będzie mógł na bieżąco obserwować efekty, jakie daje ta inwestycja – mówi prezes MPK, Krzysztof Balawejder. – To dzięki specjalnemu wyświetlaczowi, który został zainstalowany w hali. Odlicza on m.in. zaoszczędzone pieniądze oraz pokazuje ile dwutlenku węgla i pyłów nie wyemitowaliśmy do atmosfery.
Wkrótce pojawią się kolejne instalacje fotowoltaiczne
Koszt całego przedsięwzięcia wyniósł 212 tys. zł netto. MPK Wrocław szacuje, że te pieniądze zwrócą się w pozyskanej energii w ciągu 8 najbliższych lat. Żywotność samych paneli wynosi 25 lat.
– Położyliśmy panele o mocy ok. 50 kWh. Według danych, jakie dostaliśmy od MPK to wystarczająca energia, żeby hala była w 90 proc. samowystarczalna. Wiadomo, że są okresy, gdy ta energia musi być pozyskiwana z sieci, ponieważ warunki atmosferyczne nie pozwalają na uzyskiwanie 100 proc. wydajności instalacji – tłumaczy Mariusz Mitruk, który instalował panele.
facebook.com/mpkwroc/
MPK Wrocław planuje montaż kolejnych paneli na terenie zajezdni tramwajowej Borek na Krzykach.
– Rozmawiamy tez z podmiotami, które są w stanie dostarczyć instalacje na specjalnych systemach ramowych, dzięki czemu można połączyć funkcję parkingową z fotowoltaiczną. Na ziemi autobusy, nad nimi panele fotowoltaiczne, które miałyby "podążać za słońcem" – podkreśla Krzysztof Balawejder.
facebook.com/mpkwroc/
Oprócz wyżej wymienionej inwestycji w zajezdni przy ul. Obornickiej, wrocławskie MPK w ostatnim czasie zrealizowało kilka innych, znacznie większych inwestycji ekologicznych, takich jak:
- wymienienie w tym roku 60 najstarszych autobusów na nowsze i bardziej ekologiczne, spełniające najsurowsze normy spalania EURO6,
- inwestycje w tabor nieemisyjny, czyli podpisanie umowy na zakup 25 Moderusów Gamma z opcją dokupienia 21 sztuk oraz remont generalny 46 tramwajów,
- budowa na zajezdni Borek energooszczędnej i przyjaznej dla środowiska myjni dla tramwajów,
- przygotowania do zakupu autobusów elektrycznych oraz budowy kompletnej infrastruktury do ich ładowania – w tym celu przewoźnik stara się o pieniądze z Krajowego Plan Odbudowy oraz Regionalnego Programu Operacyjnego 2021-2027.