Niestety wszystko wskazuje na to, że na dokończenie budowy jednej z najważniejszych inwestycji drogowych dla Warszawy – Wschodniej Obwodnicy (S17), będziemy musieli poczekać jeszcze wiele lat. Inwestycję planowano już pod koniec lat 80, jeszcze w XX wieku.
Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) orzekł we wtorek, 7 marca w sprawach dotyczących dwóch fragmentów drogi ekspresowej S17 Wschodniej Obwodnicy Warszawy. Chodzi o odcinki pomiędzy węzłami Drewnica - Ząbki oraz Ząbki - Warszawa Wschód (Zakręt). Rozprawy odbyły się w zakresie dwóch analogicznych wyroków wydanych przez Wojewódzki Sąd Administracyjny (WSA) dotyczących decyzji Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (GDOŚ). Z wtorkowych wyroków NSA wynika obowiązek ponownego rozpatrzenia spraw przez WSA, co oznacza dla GDDKiA dalsze miesiące oczekiwania na kolejny wyrok a co za tym idzie, brak możliwości działania w zakresie realizacji inwestycji. Generalna Dytrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) czeka na uzasadnienie wyroków.
GDOŚ uchylił w całości dwie decyzje Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Białymstoku o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy S17 Wschodniej Obwodnicy Warszawy na odcinkach Drewnica - Ząbki (18 lutego 2021 r.) oraz Ząbki - Warszawa Wschód (15 lutego 2021 r.). Umorzył też postępowania przed RDOŚ w Białymstoku dla obu tych przedsięwzięć. GDOŚ uznał początkowo w obu sprawach, że powinny być rozstrzygane przez RDOŚ w Białymstoku, a następnie w swoich decyzjach stwierdził konieczność rozpatrzenia sprawy przez RDOŚ w Warszawie. W wyniku tego GDOŚ uchylił decyzje środowiskowe oraz umorzył postępowania RDOŚ w Białymstoku.
Decyzje GDOŚ zostały zaskarżone przez różne podmioty do WSA w Warszawie. WSA wyrokami z 24 sierpnia 2021 r. dla odcinka Ząbki - Warszawa Wschód i z 19 stycznia 2022 r. dla Drewnica - Ząbki uchylił ww. decyzje GDOŚ.

Według serwisu rynekinfrastruktury.pl oznacza to cofnięcie całego procesu inwestycyjnego do 2015 r. Co to oznacza dla tej inwestycji? GDDKiA czeka teraz aktualizacja dokumentacji, następnie złożenie nowych wniosków o wydanie decyzji środowiskowych oraz przeprowadzenie kolejnych konsultacji społecznych. W dalszej kolejności Generalna Dyrekcja Dróg krajowych i Autostrad ogłosi przetargi na projekt i budowę brakujących odcinków Wschodniej Obwodnicy Warszawy.
Nadal nie jest wybrany i zatwierdzony ostateczny przebieg drogi. Nie ustalono także czy będzie ona poprowadzona tunelem czy nasypem? Należy także pamiętać, że wszystkie nowe decyzje środowiskowe, które uzyska GDDKiA, będzie można zaskarżyć, co z pewnością wykorzystają przeciwnicy tej inwestycji.
Jaka jest realna data, kiedy zostanie dokończona budowa Wschodniej Obwodnicy Warszawy? Niestety, wiele wskazuje na to, że nie wcześniej niż w 2034 r. lub nawet 2038 roku.
