Na dokończenie budowy Wschodniej Obwodnicy Warszawy trzeba będzie jeszcze długo poczekaćGDDKiA / Foto: Krzysztof Nalewajko

Na dokończenie budowy Wschodniej Obwodnicy Warszawy trzeba będzie jeszcze długo poczekać

REKLAMA

Niestety wszystko wskazuje na to, że na dokończenie budowy jednej z najważniejszych inwestycji drogowych dla Warszawy – Wschodniej Obwodnicy (S17), będziemy musieli poczekać jeszcze wiele lat. Inwestycję planowano już pod koniec lat 80, jeszcze w XX wieku.

Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) orzekł we wtorek, 7 marca w sprawach dotyczących dwóch fragmentów drogi ekspresowej S17 Wschodniej Obwodnicy Warszawy. Chodzi o odcinki pomiędzy węzłami Drewnica - Ząbki oraz Ząbki - Warszawa Wschód (Zakręt). Rozprawy odbyły się w zakresie dwóch analogicznych wyroków wydanych przez Wojewódzki Sąd Administracyjny (WSA) dotyczących decyzji Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (GDOŚ). Z wtorkowych wyroków NSA wynika obowiązek ponownego rozpatrzenia spraw przez WSA, co oznacza dla GDDKiA dalsze miesiące oczekiwania na kolejny wyrok a co za tym idzie, brak możliwości działania w zakresie realizacji inwestycji. Generalna Dytrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) czeka na uzasadnienie wyroków.

GDOŚ uchylił w całości dwie decyzje Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Białymstoku o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy S17 Wschodniej Obwodnicy Warszawy na odcinkach Drewnica - Ząbki (18 lutego 2021 r.) oraz Ząbki - Warszawa Wschód (15 lutego 2021 r.). Umorzył też postępowania przed RDOŚ w Białymstoku dla obu tych przedsięwzięć. GDOŚ uznał początkowo w obu sprawach, że powinny być rozstrzygane przez RDOŚ w Białymstoku, a następnie w swoich decyzjach stwierdził konieczność rozpatrzenia sprawy przez RDOŚ w Warszawie. W wyniku tego GDOŚ uchylił decyzje środowiskowe oraz umorzył postępowania RDOŚ w Białymstoku.

Decyzje GDOŚ zostały zaskarżone przez różne podmioty do WSA w Warszawie. WSA wyrokami z 24 sierpnia 2021 r. dla odcinka Ząbki - Warszawa Wschód i z 19 stycznia 2022 r. dla Drewnica - Ząbki uchylił ww. decyzje GDOŚ.

GDDKiA / Foto: Krzysztof Nalewajko
GDDKiA / Foto: Krzysztof Nalewajko

Według serwisu rynekinfrastruktury.pl oznacza to cofnięcie całego procesu inwestycyjnego do 2015 r. Co to oznacza dla tej inwestycji? GDDKiA czeka teraz aktualizacja dokumentacji, następnie złożenie nowych wniosków o wydanie decyzji środowiskowych oraz przeprowadzenie kolejnych konsultacji społecznych. W dalszej kolejności Generalna Dyrekcja Dróg krajowych i Autostrad ogłosi przetargi na projekt i budowę brakujących odcinków Wschodniej Obwodnicy Warszawy.

REKLAMA

Nadal nie jest wybrany i zatwierdzony ostateczny przebieg drogi. Nie ustalono także czy będzie ona poprowadzona tunelem czy nasypem? Należy także pamiętać, że wszystkie nowe decyzje środowiskowe, które uzyska GDDKiA, będzie można zaskarżyć, co z pewnością wykorzystają przeciwnicy tej inwestycji.

Jaka jest realna data, kiedy zostanie dokończona budowa Wschodniej Obwodnicy Warszawy? Niestety, wiele wskazuje na to, że nie wcześniej niż w 2034 r. lub nawet 2038 roku.

GDDKiA
GDDKiA

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA