Budowa linii kolejowej do planowanej elektrowni jądrowej nie tylko zapewni sprawny przewóz towarów podczas realizacji i eksploatacji inwestycji. Stworzy również nowe możliwości podróżowania koleją dla mieszkańców północnej części woj. pomorskiego. W 2025 r. PKP PLK S.A. planuje ogłosić pierwsze przetargi na realizację prac budowlanych.
Zaplanowana na terenie gminy Choczewo elektrownia jądrowa ma istotne znaczenie nie tylko dla gospodarki i bezpieczeństwa energetycznego Pomorza, ale całego kraju. Na realizacji inwestycji towarzyszących, w tym zapewnienia dostępu kolejowego do elektrowni, zyskają mieszkańcy regionu, a zwłaszcza powiatów wejherowskiego i lęborskiego.
Wybrany do realizacji wariant obejmuje modernizację linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo – Choczewo wraz z budową nowych odcinków linii kolejowej nr 230 z Choczewa poprzez elektrownię jądrową do połączenia z linią nr 229 w obszarze stacji Steknica. Po ponad 30 latach zapewni to dostęp mieszkańców tej części Pomorza do kolei. Inwestycja zakłada również modernizację linii nr 229 na odcinku Lębork – Łeba, gdzie obecnie ruch pociągów pasażerskich odbywa się wyłącznie w okresie letnim.
Aktualnie PKP PLK S.A. przygotowuje dokumentację projektową dla zadania. We wrześniu 2023 r. odebrała Koncepcję Programowo – Przestrzenną dla dwóch wariantów inwestycji, a następnie odbyły się konsultacje społeczne z mieszkańcami w celu wypracowania najkorzystniejszego wariantu do realizacji.
Obecnie opracowywane są projekty budowlane dla zmodyfikowanego wariantu realizacyjnego, dla którego zostanie wydane pozwolenie na budowę. W ramach inwestycji złożono 3 wnioski do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska o uzyskanie decyzji środowiskowych.
Dla odcinka lk 229 Lębork – Łeba taką decyzję już uzyskano. Dla pozostałych dwóch opracowywany jest pełen raport o oddziaływaniu na środowisko. Uzyskanie decyzji środowiskowej pozwala na dalsze procedury uzyskiwania zgód administracyjnych do realizacji zadania (decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej oraz pozwolenia na budowę).
Pierwsze przetargi na prace budowlane PKP PLK S.A. planuje ogłosić jeszcze w 2025 r., zaczynając od modernizacji linii nr 229 na odcinku Lębork – Łeba. Zakończenie wszystkich prac projektowych wraz z pozyskaniem decyzji administracyjnych planowane jest w 2026 r., a zakończenie prac budowlanych w 2029 r.
Realizacja zadania zapewni sprawny i bezpieczny dowóz ładunków na potrzeby budowy elektrowni i jej eksploatacji
Możliwy będzie dojazd pociągów towarowych o długości do 750 metrów i nacisku osi 221 kN (22,5 t/oś). Istniejące stacje i przystanki zostaną zmodernizowane, planuje się także budowę nowych. Wszystkie zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h (na linii nr 229 Lębork – Łeba do 120 km/h), a towarowe do 120 km/h.
Dokumentację projektową dla zadania pn. „Zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino” realizuje konsorcjum firm Multiconsult Polska Sp. z o.o. i Transprojekt Gdański Sp. z o.o. za kwotę 52,19 mln zł netto.
Dodajmy, że w ramach podpisanego w październiku br. „Paktu kolejowego dla Pomorza”, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zadeklarowały m.in. gotowość do realizacji prac budowlanych, mających na celu usprawnienie dostępu do placu budowy elektrowni jądrowej:
• na nowej linii kolejowej z Choczewa do Łeby;
• na linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy – Sierakowice – Lębork, w przypadku jej identyfikacji jako inwestycji towarzyszącej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 czerwca 2011 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących.
Harmonogram inwestycji:
• I kw. 2023 - II kw. 2026 r. – przygotowanie dokumentacji projektowej oraz pozyskanie decyzji administracyjnych (II 2026 – uzyskanie ostatniego pozwolenia na budowę),
• II kw. 2025 r. – ogłoszenie pierwszego przetargu na prace budowlane,
• I kw. 2029 r. – zakończenie prac budowlanych.
WIZUALIZACJE:
Źródło: PKP PLK S.A.