Na terenie portu lotniczego Katowice-Pyrzowice im. Wojciecha Korfantego realizowana jest kolejna wielka inwestycja. Trwa budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową. Inwestycja realizowana jest przy wsparciu środków z Unii Europejskiej w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) 2021-2027 Military Mobility.
W ramach projektu w południowo-wschodniej części lotniska im. Wojciecha Korfantego w Pyrzowicach powstanie kolejowy front rozładowczy z trzema torami odstawczymi (każdy o długości 300 m), który służyć będzie do załadunku towarów i paliw. Będzie on sąsiadował z czterema zbiornikami o pojemności 1000 m3 i stanowiskami rozładunku autocystern oraz rampą umożliwiającą wyładunek kontenerów i sprzętu wojskowego. W części znajdującej się w strefie zastrzeżonej Katowice Airport powstaną stanowiska nalewaków dla cystern lotniczych. Całość połączona będzie bocznicą kolejową z linią kolejową nr 182 (Tarnowskie Góry – Zawiercie).
Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm Mostostal Kraków SA i Budimex SA. Koszt przedsięwzięcia to 117,3 mln zł netto (144,3 mln złotych brutto).
Zgodnie z harmonogramem, projekt o nazwie „Budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową w Porcie Lotniczym Katowice powinien zakończyć się nie później niż 30 czerwca 2026 roku.
Multimodalny węzeł przeładunku towarów i paliw powstaje w ramach programu inwestycyjnego na lata 2024-2032.
WIZUALIZACJA:
Projekt uzyskał dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) 2021-2027 Military Mobility w wysokości do 50% kosztów kwalifikowanych.