Na wrocławskich Wojszycach powstaje nowy, wielki kompleks szkolno-przedszkolny [FILM]

Orzech

Przy ulicy Asfaltowej, na wrocławskich Wojszycach trwa budowa nowego, wielkiego kompleksu szkolno-przedszkolnego. Znajdzie się w nim miejsce dla 1000 uczniów i 200 przedszkolaków. Generalnym wykonawcą inwestycji jest firma AWM Budownictwo S.A. z Wrocławia, które zrealizuje całe przedsięwzięcie za kwotę 47 921 796,45 zł. Ta właśnie spółka wygrała przetarg na budowę zespołu szkolno-przedszkolnego na Wojszycach.

Gmina Wrocław zaoszczędzi na realizacji tego szkolnego kompleksu aż ponad 18,5 mln zł w stosunku do pierwotnej kwoty, jaką zamierzała przeznaczyć na realizację tej bardzo długo wyczekiwanej przez mieszkańców tej części stolicy Dolnego Śląska inwestycji.

– W nowym budynku powstaną 44 sale lekcyjne, trzy sale gimnastyczne, boiska zewnętrzne i bieżnia Dodatkowo inwestycja będzie skoordynowana z budową ok. 750 metrowego fragmentu ulicy Asfaltowej. Przy jezdni powstanie także ścieżka rowerowa i chodniki. Inwestycje mają być gotowe do 2023 roku – mówi Prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

– Po zakończeniu budowy nowej placówki, analizie aktualnej demografii osiedli Jagodno, Wojszyce i Ołtaszyn oraz analizie dalszego rozwoju budownictwa mieszkaniowego zostanie podjęta ewentualna decyzja w sprawie funkcjonowania Szkoły Podstawowej nr 23 przy ulicach Przystankowej i Pawiej – zapowiadają przedstawiciele wrocławskiego magistratu.

Przypomnijmy, Zarząd Inwestycji Miejskich we Wrocławiu rozstrzygnął 29 listopada 2019 r. konkurs na opracowanie koncepcji architektonicznej ZSP. Zgłosiło się czternastu zainteresowanych. Zwyciężyła wrocławska pracownia Major Architekci Sp. z o.o., co umożliwiło jej przygotowanie właściwego projektu.

– Postawiliśmy na dobrą urbanistykę, czytelne strefowanie i przyjazne przestrzenie dla dzieci – podkreślają zwycięscy architekci.

Wśród założeń projektowych wymieniają m.in. dostosowanie skali budynku do otoczenia, podział na strefę głośną od strony ulicy (rekreacja) i cichą od wnętrza kwartału (nauka), a także stworzenie z holu głównej osi budynku poprzez połączenie wszystkich stref i funkcji z zakończoną wspólną przestrzenią z widokiem na park.

Zgodnie z założeniami dokumentacji konkursowej, szkoła pomieści 1 000 uczniów. Znajdą się w niej 43 sale lekcyjne (każda na 27 osób), w tym pracownie komputerowe (pięć, jedna z 27 stanowiskami, pozostałe po 16), przyrodnicze (dwie), chemiczna, fizyczna, plastyczna oraz muzyczna. Do tego dojdą m.in. gabinety (dyrektora, pedagoga, psychologa, pielęgniarki i stomatologa), dwa pokoje nauczycielskie i portiernia.

Uczniowie skorzystają z szafek (dla wszystkich), świetlic (dla 8 grup po 25 dzieci), biblioteki, czy windy. Urzędnicy zaplanowali jeszcze kuchnię wspólną dla całego zespołu.

Przedszkole magistrat przewidział na 200 osób. Będzie dostępnych osiem sal (każda na 25 dzieci) z własnym węzłem sanitarnym i magazynem. Trzy z nich są przewidziane dla trzylatków (brodziki w sanitariatach, dodatkowe pomieszczenie na leżaki). W budynku znajdzie się jeszcze m.in. sala rekreacyjna (rytmika, gimnastyka korekcyjna, imprezy okolicznościowe), pełna kuchnia i szatnia.

Sport w hali i na zewnątrz

Trzecim obiektem będzie blok sportowy z trzema salami: dużą (około 800 mkw., możliwość podziału na dwie, wysoka na 9 m, widownia na antresoli), małą (ok. 300 mkw. i 5 m) oraz do gimnastyki korekcyjnej z zapleczem szatniowym (ok. 100 mkw., ok. 3 m).

Uczniowie skorzystają z czterech szatni: dwóch dla chłopców (ze wspólną łazienką) i dwóch dla dziewcząt (łazienka wspólna).Do tego dojdzie zagospodarowanie ogrodzonego terenu. Powstaną drogi, place, chodniki, zieleń (wysoka i niska), mała architektura (ławki, śmietniki itp.) parking na 104 stanowiska, a także ok. 200 stojaków na rowery (w tym 100 zadaszonych).

Wykonawca utworzy ogród i place zabaw dla przedszkolaków (osobno dla starszych i młodszych) oraz uczniów. Ponadto zbuduje boisko wielofunkcyjne (44x32 m), do piłki nożnej (np. 50x25 m), bieżnię prostą (w miarę możliwości na 100 m) oraz skocznię do skoku w dal. Miasto przewiduje możliwość korzystania z atrakcji przez mieszkańców poza godzinami zajęć szkolnych.