Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) kontynuuje prace nad dokumentacją projektową dla obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego na odcinku DK9 Rudka - Jacentów. Przebieg trasy, określony w prawomocnej i ostatecznej decyzji środowiskowej, jest już znany. Pierwsze szczegółowe rozwiązania techniczne powinniśmy poznać pod koniec tego kwartału.
Umowę na zaprojektowanie prawie 13-kilometrowego odcinka DK9 i uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) GDDKiA podpisała w lutym br. Projektant wykonał pomiary ruchu, opracował prognozy i analizy ruchowe. Sporządził mapy do celów projektowych. Wystąpił m.in. do gestorów sieci o potrzebne dane i uzgodnienia, a także do gmin o informacje dotyczące terenów pod inwestycję. Trwa opracowanie szczegółowych rozwiązać technicznych i komunikacyjnych, a pod koniec tego kwartału poznamy pierwsze wyniki prac. Złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID planowane jest w styczniu 2024 r.
We współpracy z samorządami
Prace przygotowawcze dla tej inwestycji GDDKiA rozpoczęła dużo wcześniej. Wstępne prace planistyczne rozpoczęły się od wykonania Studium techniczno-ekonomicznego dla odcinka DK42/DK9 Skarżysko-Kamienna - Opatów na zlecenie samorządów w latach 2002 - 2004. Rozwiązania zaakceptowane zostały na posiedzeniu Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) GDDKiA w Warszawie w 2005 r.
W roku 2009 rozpoczęły się prace opracowaniem materiałów do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i koncepcji programowej z oceną wielokryterialną dla odcinka Brody - Opatów. Wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) złożyliśmy jeszcze w 2012 r.
Poprzedziło go opracowanie raportu oddziaływania inwestycji na środowisko z elementami koncepcji programowej. W ramach tego etapu prac projektowych opracowano dwa warianty przebiegu obwodnicy. Rozwiązania prezentowane były na spotkaniach informacyjnych z mieszkańcami i przedstawicielami gmin Kunów, Bodzechów i Sadowie oraz reprezentantami starostwa w 2010 i 2011 roku. Materiały prezentowane na spotkaniach oraz raporty projektanta ze spotkań zamieszczone były na stronie internetowej GDDKiA. Zgodnie z przepisami Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Kielcach przeprowadził przed wydaniem decyzji procedurę udziału społeczeństwa w ocenie oddziaływania na środowisko. Obwieszczenia o możliwości zapoznania się z materiałami (raport oddziaływania na środowisko, warianty przebiegu) oraz wnoszenia uwag wywieszone były również w gminach. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Kielcach 10 lutego 2014 r. wydał DŚU, a tym samym wybrał jeden z dwóch wariantów trasy. Od wydanej decyzji środowiskowej w wyznaczonym terminie nie wpłynęło żadne odwołanie. W marcu 2014 decyzja stała się ostateczna. Jest ona ważna przez 10 lat.
Znaczenie inwestycji
Obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego w ciągu DK9 na odcinku Rudka - Jacentów będzie miała ok. 12,7 km i biec będzie po nowym śladzie. Zaprojektowana zostanie jako droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). W ramach inwestycji planowana jest przebudowa dróg i ulic poprzecznych oraz budowa dodatkowych jezdni (umożliwiających obsługę terenów przyległych i połączenie z istniejącą siecią dróg).
Obwodnica rozpocznie się w Rudce na istniejącej DK9, dalej pobiegnie nowym śladem, omijając Ostrowiec Świętokrzyski od strony zachodniej i południowej, włączając się do DK9 w Jacentowie. Inwestycja przewiduje m.in. budowę dwóch węzłów drogowych (w Rudce i Miłkowie), dwóch skrzyżowań (w Szewnej i Jacentowie), sześciu mostów, dwunastu wiaduktów, ekranów akustycznych, a także przejść dla zwierząt.
Droga krajowa nr 9 Radom - Ostrowiec Świętokrzyski - Opatów - Rzeszów stanowi fragment ważnej trasy, zapewniającej połączenie z południowo-wschodnią częścią kraju. Umożliwia m.in. dojazd do autostrady A4 oraz w stronę przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku. Realizacja planowanej obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego pozwoli skrócić czas przejazdu w ruchu tranzytowym. Przyniesie również poprawę jakości życia mieszkańców Ostrowca Świętokrzyskiego poprzez wyprowadzenie tranzytu, usprawnienie komunikacji lokalnej, a także poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przyczyni się także do poprawy rozwoju infrastruktury komunikacyjnej województwa świętokrzyskiego.
Przyjęte rozwiązania poprawiają skomunikowanie z drogami samorządowymi w tym w szczególności:
- z DW751 przez zaprojektowane skrzyżowanie/węzeł w m. Szewna na DW751,
- z DW755 przez projektowany węzeł Miłków oraz przez realizowanie odcinka tzw. małej obwodnicy Ostrowca z węzłem Brezelia na DW755,
- z DW 754 (kilka możliwości) przez obecną DW751 i DK9, małą Obwodnicę Ostrowca i dalej ul. Samsonowicza lub przez drogę gminą Al. 25-lecia.
Jednocześnie rozwiązania te spowodują wyłączenie ruchu tranzytowego z centrum miasta, odciążając pozostałe drogi. Dają też możliwość harmonijnego planowania uzupełniającej sieci drogowej w nawiązaniu do istniejących i planowanych generatorów ruchu (centra handlowe i strefy przemysłowe), bez nakładania się ruchu lokalnego i tranzytowego.
Dodatkowo połączenie projektowanej obwodnicy z obecną DK 9 przez węzeł Rudka i dalej węzeł w m. Boksycka, a także zaprojektowany węzeł Miłków zapewnią wygodne połączenia z obecną siecią dróg powiatowych i gminnych, wpisując się w poprawę układu komunikacyjnego miasta i powiatu.
Ostateczna zajętość terenu pod drogę zostanie określona w decyzji ZRID wydanej przez Wojewodę Świętokrzyskiego. Jej uzyskanie możliwe będzie w 2024 r. Ostateczna decyzja ZRID przeniesie własność nieruchomości pod drogę na rzecz Skarbu Państwa za odszkodowaniem. Jednocześnie umożliwi rozpoczęcie robót budowlanych.
Źródło: PKP PLK