Spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na wybór generalnego wykonawcy terminala pasażerskiego Lotniska CPK. Szacowana wartość zamówienia przekracza próg 5 mld zł. To największy z przetargów zaplanowanych przez CPK w tym roku. Podpisanie umowy na terminal planowane jest w 2026 r., a finał prac budowlanych przed końcem 2031 r. Zbliżające się kontrakty budowlane to szansa dla polskich firm budowlanych oraz impuls dla rodzimej gospodarki.
• Postępowanie na wybór generalnego wykonawcy terminala pasażerskiego jest jednym z najważniejszych kontraktów budowlanych związanych z Lotniskiem CPK
• Oferty można składać do 29 sierpnia tego roku.
• Pierwszym etapem postępowania jest składanie wniosków o dopuszczenie do udziału
• Do kolejnego etapu postępowania, czyli właściwego dialogu konkurencyjnego, spółka CPK zamierza dopuścić maksymalnie pięciu oferentów
• Podpisanie umowy planowane jest na 2026 r., a prace przy terminalu powinny zakończyć się najpóźniej do końca 2031 r.
We wtorek uruchomienie postępowania zapowiedział premier Donald Tusk. Tego samego dnia ogłoszenie o zamówieniu zostało wysłane do publikacji w Dzienniku Urzędowym UE. Po publikacji ogłoszenia dokumentacja ukazała się na SmartPZP, czyli platformie zakupowej CPK.
– Program inwestycyjny CPK jest realizowany konsekwentnie i krok po kroku. To kolejny kamień milowy na drodze do budowy Lotniska CPK. Tym projektem wpisujemy się w wyznaczony przez rząd kierunek wspierania polskiej gospodarki. Spółka CPK wdrożyła mechanizmy, które już na etapie wyboru wykonawców zwiększają szansę, że w realizację kontraktu budowlanego będą maksymalnie zaangażowane firmy z doświadczeniem w inwestycjach infrastrukturalnych w Polsce i zatrudniające pracowników w naszym kraju. Celem pośrednim jest zwielokrotnienie korzyści dla polskiej gospodarki – mówi Maciej lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Terminal to serce portu lotniczego. W przypadku Lotniska CPK jego zaprojektowana powierzchnia to ok. 450 tys. mkw. Dla porównania: w przypadku Lotniska Chopina powierzchnia terminala to 165 tys. mkw. Budynek główny terminala będzie połączony z pirsami pasażerskimi, którymi pasażerowie dotrą bezpośrednio do samolotów. W dniu otwarcia wewnątrz znajdzie się blisko 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, z rezerwą przestrzenną na montaż kolejnej wyspy check-in, zwiększającej liczbę stanowisk do 170.
Projekt terminala, wraz z dworcem kolejowym i węzłem przesiadkowym, przygotował master architekt – wybrane w przetargu konsorcjum architektoniczne Foster + Partners i Buro Happold we współpracy z ponad 30 innymi firmami, w tym NACO, Kuryłowicz & Associates i Cundall. W skład dokumentacji budowlanej wchodziło m.in. ponad 6 200 rysunków projektowych i ponad 50 raportów.
– Wymagania postawione w tym postępowaniu mają na celu pozyskanie do współpracy podmiotów, które są w stanie wykonać zamówienie na wysokim poziomie, a także potrafiących poruszać się nie tylko po międzynarodowych standardach budowlanych, ale także polskich wymaganiach prawnych dotyczących procesu budowlanego. Takie podejście do postępowań zakupowych może być dla polskich firm szansą na powtórkę ze scenariusza znanego np. z Hiszpanii, która dzięki dużym inwestycjom infrastrukturalnym finansowanym m.in. ze środków UE zbudowała silny potencjał firm budowlanych – mówi dr. Filip Czernicki, prezes spółki CPK.
Kryteriami oceny ofert będzie cena, technologia i organizacja robót oraz warunki gwarancji.
Do warunków które stawiane są wykonawcom należą m.in.:
• osiągnięcie przychodu rocznego w wysokości 4 mld zł w każdym roku, z ostatnich czterech lat obrotowych;
• zrealizowane, w okresie ostatnich 10 lat, budowy wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie przynajmniej dwóch obiektów z sektora lotniczego lub budynków kubaturowych niemieszkalnych o wartości co najmniej 300 mln zł;
• doświadczony personel: dyrektor kontraktu, kierownik budowy i koordynator ds. BIM muszą znać język polski na poziomie umożliwiającym realizacje zamówienia.
Jak wynika z kryteriów selekcji, wykonawcy ubiegający się o kontrakt na budowę terminala otrzymają po 2 punkty (w sumie max 10 punktów) za każdą robotę budowlaną zrealizowaną w okresie ostatnich 15 lat, o wartości co najmniej 300 mln zł netto, polegającą na budowie lub przebudowie, wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie, obiektów z sektora lotniczego lub budownictwa kubaturowego niemieszkalnego, zlokalizowanych na terytorium państw członkowskich UE lub na terytorium państw członkowskich EFTA.
Kolejne 2 punkty podczas oceny ofert przyznawane będą za każdą robotę budowlaną zrealizowaną w okresie ostatnich 15 lat, o wartości co najmniej 50 mln zł netto, polegającą na budowie, przebudowie lub rozbudowie, wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie, zlokalizowanego na terytorium Polski pasażerskiego terminala lotniskowego. Za udowodnione doświadczenie w tej kategorii wykonawcy będą mogli uzyskać maksymalnie 6 punktów.
Kolejne 2 punkty będą mogły zostać przyznane za każdą zrealizowaną w ciągu ostatnich 15 lat robotę budowlaną, o wartości co najmniej 1 mld zł netto, polegającą na budowie lub przebudowie, wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie, pasażerskiego terminala lotniskowego.
Efektem takiego podejścia do dużych zleceń budowlanych w ramach Programu CPK będą również:
• Potężny impuls gospodarczy – środki z inwestycji publicznych pozostaną w maksymalnie dużej części w kraju, napędzając rozwój polskiej gospodarki.
• Wzrost wpływów podatkowych do budżetu państwa – firmy budowlane płacące podatki w Polsce zwiększają dochody budżetowe.
• Znaczący impuls dla rynku pracy– realizacja kontraktów CPK przyczynia się do tworzenia i utrzymania miejsc pracy w polskim sektorze budowlanym.
W grudniu 2024 r. została podjęta decyzja, że Polskie Porty Lotnicze (PPL) – zarządca m.in. Lotniska Chopina – zostaną mniejszościowym inwestorem Lotniska CPK. Dzięki tej decyzji nowy port lotniczy zostanie zbudowany w oparciu o polski kapitał, aby to polskie podmioty czerpały zyski z zarządzania nową infrastrukturą, która już od pierwszego roku funkcjonowania ma być dochodowa.
Lotnisko CPK będzie przystosowane początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie. Zostało zaprojektowane w taki sposób, aby można je było elastycznie i bez zakłóceń dla bieżącej obsługi ruchu lotniczego rozbudowywać.
– Postępowanie przetargowe zostało przygotowane w taki sposób, aby w razie potrzeby, wynikającej np. z rosnącego ruchu lotniczego, można było w każdej chwili zlecić wykonawcy terminala rozszerzenie zakresu prac. W kolejnym etapie możliwe będzie zwiększenie przepustowości portu do 44 mln pasażerów rocznie. To opcjonalna część zamówienia, dzięki której zachowujemy pełną elastyczność wobec zmieniających się potrzeb rynku. Planujemy lotnisko, które ma być uruchomione za siedem lat, dlatego musimy już teraz uwzględniać wszelkie możliwe zmiany – mówi Dariusz Kuś, członek zarządu CP ds. inwestycji lotniskowych.
Prace budowlane przy terminalu rozpoczną się od budową fundamentów (tzw. palowaniem) w 2026 r. CPK zakłada, że w 2029 r. zakończy się budowa tunelu i podziemnej stacji kolejowej.
Jak wynika z harmonogramu, Lotnisko CPK powinno zostać uruchomione do końca 2032 r. – wraz z pierwszym odcinkiem linii Kolei Dużych Prędkości Warszawa – Łódź, dla którego trwa projektowanie, wykup nieruchomości o pozyskiwanie zezwoleń, a na terenie Łodzi także prace budowlane.
Źródło: CPK