Ogłoszono przetarg na projekt ostatniego odcinka S17 Wschodniej Obwodnicy WarszawyFot. GDDKiA

Ogłoszono przetarg na projekt ostatniego odcinka S17 Wschodniej Obwodnicy Warszawy

Orzech
Orzech
REKLAMA

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła przetarg na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej dla Wschodniej Obwodnicy Warszawy (WOW) w ciągu drogi ekspresowej S17. To ostatni, ok. 14-kilometrowy odcinek, który umożliwi domknięcie Warszawskiego Węzła Drogowego.

Zadaniem biura projektowego będzie ponowne przeanalizowanie możliwych wariantów przebiegu nowej trasy, z naciskiem na rozwiązania tunelowe. Będą brane pod uwagę nowoczesne technologie oraz dotychczasowe doświadczenia. Konsekwencją prac będzie wskazanie najkorzystniejszego pod kątem społecznym, środowiskowym i ekonomicznym przebiegu trasy.

Głos mieszkańców

W trakcie prowadzenia prac projektowych GDDKiA zorganizuje m.in. spotkania informacyjne. Będzie to czas na składanie wniosków do zaproponowanych rozwiązań. Dyrekcja weźmie pod uwagę opinie społeczeństwa, a projektanci przeanalizują wszystkie zgłoszenia.

Po wykonaniu analizy wielokryterialnej GDDKiA złoży do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Warszawie nowy wniosek o uzyskanie decyzji środowiskowej. Wydana decyzja wskaże wariant, dla którego opracowane zostaną szczegółowe rozwiązania techniczne.

Kolejnymi krokami będą wykonanie projektu budowlanego, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i roboty budowlane w terenie.

Przy sprawnym przebiegu prac projektowych i uzyskiwaniu niezbędnych opinii, uzgodnień oraz decyzji szacowane lata realizacji to 2032-2035.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) informuje:

Mozolne procedury formalno-sądowe

W lipcu 2015 r. do RDOŚ w Warszawie trafił wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla dwóch odcinków S17 WOW: Drewnica - Ząbki oraz Ząbki - Warszawa Wschód (pierwotnie Zakręt). W maju 2017 r. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (GDOŚ), po uznaniu wyłączenia się z mocy prawa przez RDOŚ w Warszawie z prowadzenia sprawy, przekazała oba postępowania do RDOŚ w Białymstoku, który w listopadzie 2017 r. wydał decyzje środowiskowe dla S17 Drewnica – Ząbki, a w grudniu 2018 r. dla Ząbki – Warszawa Wschód.

REKLAMA

W lutym 2021 r. GDOŚ uchylił w całości dwie decyzje RDOŚ w Białymstoku. Umorzył też postępowania przed RDOŚ w Białymstoku dla obu tych przedsięwzięć.

Decyzje GDOŚ zostały zaskarżone przez różne podmioty i w związku z tym toczyły się postępowania w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym (WSA) w Warszawie oraz w Naczelnym Sądzie Administracyjnym (NSA). Dla fragmentu Ząbki – Warszawa Wschód procedury sądowe zostały zakończane, natomiast dla sąsiedniego, krótszego odcinka niestety nie. Na wyrok WSA wpłynęła skarga kasacyjna. GDDKiA wysłała odpowiedź na nią do sądu, wskazując jednocześnie, że złożyliśmy pismo o wycofanie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej i umorzenie postępowania w tej sprawie. Czekamy na odpowiedź.

30 stycznia 2024 r. WSA wydał wyrok, w którym uchylił zaskarżoną decyzję GDOŚ, w której ten uchylił w całości decyzję RDOŚ w Białymstoku i umorzył prowadzone przez RDOŚ postępowanie administracyjne. Akta zostały przekazane do GDOŚ. W marcu 2025 r. GDOŚ uchylił decyzję środowiskową i umorzył postępowanie. Dotyczy to odcinka S17 Ząbki - Warszawa Wschód, czyli dłuższego z dwóch brakujących fragmentów WOW.

Dla krótszego odcinka S17 WOW, Drewnica - Ząbki, 7 listopada 2024 r. NSA uchylił wyrok WSA w Warszawie z 20 października 2023 r. oraz skierował sprawę do ponownego rozpatrzenia przez WSA. 21 marca 2025 r. WSA oddalił złożone w 2021 r. skargi na decyzję GDOŚ, po czym 27 marca 2025 r. GDOŚ przekazał do RDOŚ w Warszawie sprawę wycofania wniosku o uzyskanie decyzji środowiskowej oraz umorzenia postępowania, co jest zgodne z wyrokiem WSA.

Z uwagi na skomplikowany stan formalno-prawny oraz konieczność aktualizacji dokumentacji projektowej, podjęliśmy decyzję o wycofaniu obu wniosków o uzyskanie decyzji środowiskowej i ogłoszeniu nowych przetargów wariantowego poprowadzenia S17 WOW.

Brak WOW uniemożliwia domknięcie ringu wokół Warszawy

Kierowcy mają obecnie do dyspozycji 68 km trasy wchodzącej w skład Warszawskiego Węzła Drogowego. Jego realizację rozpoczęliśmy w 2008 r. od odcinka o długości 10,4 km pomiędzy węzłami Konotopa i Powązkowska w ciągu S8. Następnie w 2013 r. zakończyła się budowa 20 km S2 Południowej Obwodnicy Warszawy (POW) oraz 7 km odcinka S8 pomiędzy węzłami Modlińska i Marki. Odcinek S8 Powązkowska - Modlińska, czyli tzw. Trasę Armii Krajowej, oddaliśmy do ruchu w 2015 r.Północna część Warszawskiego Węzła Drogowego, którą tworzy trasa S8, została uzupełniona w 2017 r. o 2 km między węzłami Marki i Drewnica, czyli część ekspresowej obwodnicy Marek. Od grudnia 2020 r. kierowcy mogą korzystać z kolejnych 15 km S2 POW wraz z nowym mostem na Wiśle. Rok później oddaliśmy do ruchu ostatnie 4,6 km trasy S2 Puławska - Warszawa Wilanów z tunelem pod Ursynowem o długości 2,3 km. Wiosną 2021 r. otwarty został węzeł Lubelska, spinający autostradę A2 i dwie drogi ekspresowe - S2 oraz S17. Zwieńczeniem 2022 r. było oddanie do ruchu trasy głównej S17 od węzła Lubelska do węzła Warszawa Wschód.

Do domknięcia ringu brakuje ok. 14-kilometrowego odcinka WOW od węzła Drewnica na skrzyżowaniu z S8 do węzła Warszawa Wschód, co uniemożliwia docelowe rozłożenie ruchu na obwodnicy stolicy. Dziś wielu kierowców z powodu braku WOW jeździ drogami wojewódzkimi nr 631, 634, 637 i 638 oraz ulicami Wesołej, by móc skorzystać z węzła Warszawa Wschód, a jeśli jadą w kierunku Krakowa, wybierają północno-zachodnią część ringu. Według danych Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzonego w latach 2020-2021, najbardziej obciążonym fragmentem ringu jest obecnie odcinek S8 na wysokości Powązek (ze średnim dobowym ruchem blisko 200 tys. pojazdów) oraz most Grota-Roweckiego (blisko 186 tys. pojazdów). Od oddania do użytkowania tunelu pod Ursynowem w ciągu S2 POW korzysta z niego średnio dziennie ok. 77 tys. pojazdów. W październiku 2023 r. jednego dnia było ich nawet ponad 110 tys.

GDDKiA
GDDKiA

Źródło: GDDKiA

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA