Olsztyn Główny od czerwca ze wszystkimi peronami Fot. Damian Strzemkowski / PKP PLK S.A.

Olsztyn Główny od czerwca ze wszystkimi peronami

FILMY+ZDJĘCIA
Orzech
Orzech
REKLAMA

Od niedzieli 9 czerwca podróżni na Olsztynie Głównym wsiądą do pociągów z nowych peronów 1 i 2. Stacja będzie miała komplet czterech peronów i nowych torów. Nowością będzie dodatkowa krawędź peronowa na wydłużeniu peronu 1, skąd będą odjeżdżać pociągi w kierunku Szczytna. Inwestycja za kwotę 423 mln zł netto współfinasowana jest ze środków Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.

Na stacji Olsztyn Główny kończą się prace przy budowie dwóch ostatnich peronów. Montowane są ławki, gabloty informacyjne i wyświetlacze. Wykonawca zamontował wiaty, które wcześniej zostały odrestaurowane. Zgodnie z zapowiedziami, od 9 czerwca, czyli od korekty rozkładu jazdy, podróżni skorzystają z peronów 1, 2. Tym samym Olsztyn Główny będzie miał już komplet czterech nowych platform. Dla podróżnych będzie to większa wygoda w poruszaniu się po stacji, gdyż ruch rozłoży się równomiernie na wszystkie perony. Do tej pory stosowano rozwiązanie tymczasowe. Aby utrzymać wciąż dużą liczbę połączeń, często z jednego toru odjeżdżały dwa pociągi w dwóch różnych kierunkach.

Z nowych peronów odjeżdżać będą pociągi regionalne w kierunku m.in. Działdowa, Iławy czy Korsz. Nowością dla podróżnych będzie zupełnie nowa krawędź peronowa o długości 150 metrów, która powstała na przedłużeniu peronu nr 1. Z tej części stacji podróżni będą mieli zapewnione połączenia w kierunku Szczytna.

Wcześniej, od 27 maja, PKP PLK S.A. udostępniły w przejściu podziemnym tymczasową drogę dojścia. Skróciło ono czas przejścia od strony miasta – od. ul. Partyzantów i tymczasowego dworca – do pociągów. Obiekt zapewni od 9 czerwca wygodny dostęp również do peronu 2. Wykonawca kontynuuje roboty i montuje ostatnie elementy schodów ruchomych i wind. Urządzenia po odbiorach technicznych zostaną udostępnione podróżnym wraz z nową częścią podziemnego przejścia – w kierunku Zatorza do ul. Marii Zientary-Malewskiej.

PKP PLK S.A. planuje, że przejście podziemne zostanie udostępnione po zakończeniu wszystkich procedur – w okresie wakacyjnym na przełomie lipca i sierpnia. Obiekt pod stacją będzie miał łącznie 140 metrów długości, czyli o 100 metrów więcej od poprzedniego.

REKLAMA

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w Olsztynie obejmowała wymianę 28 km torów i 116 rozjazdów wraz z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym i siecią trakcyjną. Modernizację przeszła nie tylko część pasażerska, ale również towarowa część stacji. Tory przystosowano do ruchu cięższych i dłuższych pociągów do 750 metrów. Zwiększyła się także liczba zelektryfikowanych torów do obsługi pociągów towarowych, które zamiast lokomotyw spalinowych będą mogły być prowadzone lokomotywami elektrycznymi.

W ramach inwestycji w Olsztynie powstała nowa nastawnia z nowoczesnymi komputerowymi urządzeniami. Dyżurni ruchu będą z niej nadzorować przejazdy pociągów pasażerskich i towarowych na stacji. Obiekt jest w trakcie odbiorów. Po zakończeniu procedur sterowanie ruchem będzie przeniesione do nowego budynku z obecnej niebieskiej nastawni OLA (widocznej z wiaduktu przy ul. Limanowskiego), w której zarządzano ruchem na stacji Olsztyn Główny od 1986 roku. W nowym obiekcie, poza dyżurnymi ruchu, stacjonować będą również służby techniczne PLK, które będą mogły szybko reagować na usterki na stacji.

Inwestycja o wartości ok. 423 mln zł realizowana jest przy współudziale środków unijnych z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Dofinansowanie prac wyniosło 126,8 mln zł.

Autorem projektu architektury stacji kolejowej i Dworca Kolejowego w Olsztynie jest pracownia architektoniczna DWAA Architekci z Warszawy, natomiast dokumentację projektową opracowała pracowania architektoniczna TPF Sp. z o.o. Generalnym wykonawcą inwestycji jest firma Torpol S.A.

WIZUALIZACJE:

Orzech
+4
0
Zaloguj aby dodać komentarz

Źródło: PKP PLK S.A.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA