Opóźni się powrót pociągów osobowych na trasie z Wrocławia przez Sobótkę do Świdnicyźródło: PKP PLK / Foto: Mariusz Biernacki

Opóźni się powrót pociągów osobowych na trasie z Wrocławia przez Sobótkę do Świdnicy

REKLAMA
Niestety wbrew wcześniejszym zapowiedziom nie uda się w tym roku uruchomić kolejowych połączeń na zrewitalizowanej linii nr 285 z Wrocławia Głównego przez Sobótkę do Świdnicy. Pierwsze kursy pociągów osobowych zostały przesunięte na pierwszy kwartał 2022 roku. Wcześniej jako datę powrotu połączeń podawano 12 grudnia 2021 r.
Jak powiedział na antenie Radia Wrocław rzecznik prasowy PKP PLK Mirosław Siemieniec: – Wykonawca poinformował nas, że wcześniejsze jazdy próbne przed wznowieniem ruchu przesuną się, w związku z tym rozpoczęcie jazd kursowych na trasie pomiędzy Wrocławiem a Świdnicą, przez Sobótkę, będzie przesunięte na pierwszy kwartał 2022 roku.
Na zrewitalizowanej linii nr 285 mają kursować zakupione przez Koleje Dolnośląskie w 2020 roku nowe, hybrydowe pociągi Impuls. Na trasie pomiędzy Wrocławiem a Świdnicą podróżni skorzystają łącznie z 14 przystanków z nowymi peronami: Wrocław Wojszyce, Wrocław Partynice, Bielany Wrocławskie, Domasław, Kobierzyce, Wierzbice Wrocławskie, Pustków Żurawski, Rogów Sobócki, Sobótka, Sobótka Zachodnia, Szczepanów, Marcinowice, Pszenno, Świdnica Przedmieście
Przewidywany czas przejazdu całej trasy Wrocław GłównySobótkaŚwidnica wyniesie około 70 minut w zależności od liczby zatrzymań.
REKLAMA
Po pracach tory, obiekty i urządzenia sterowania na 60 km odcinku umożliwią przejazd pociągów z prędkością 80-100 km/godz. Poziom bezpieczeństwa zwiększy przebudowa 39 przejazdów kolejowo-drogowych.




Przystanki zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Montowane jest jasne oświetlenie oraz oznakowanie i gabloty informacyjne. Na peronach będą umieszczane wiaty i ławki. Przewidziano stojaki na rowery.

Na przedmieściach Wrocławia będzie przystanek Bielany Wrocławskie. W obszarze miasta pociąg zatrzyma się na przystankach: Wrocław Partynice i Wrocław Wojszyce. Perony wybudowano w nowych, dogodnych lokalizacjach. Przystanek Wrocław Partynice jest bliżej ul. Zwycięskiej a Wrocław Wojszyce przy ul. Grota-Roweckiego. Aby maksymalnie ograniczyć czas zamknięcia przejazdów obok obu przystanków, perony usytuowano po obydwu stronach drogi.




We wrześniu zakończono prace przy nowym torze między Wrocławiem a Sobótką. Ostatnimi działaniami było zgrzewanie szyn. Dzięki temu przejeżdżające pociągi będą powodowały mniejsze drgania i hałas. Od Sobótki Zachodniej do Świdnicy już od lata 2020 r. po nowych torach prowadzony jest ruch towarowy. W Kobierzycach kończą się prace torowe. Wykonawca – po demontażu starego toru, wzmocnił grunt pod kolejową trasą. Znacznych nakładów pracy wymagało uporządkowanie terenu i odwodnienie.




Prace obejmują modernizację oraz remont przejazdów kolejowo-drogowych. Ustawiono już sygnalizatory urządzeń zabezpieczających oraz oświetlenie i monitoring. Roboty z branży automatyki i energetyki zapewnią właściwą pracę systemu sterowania ruchem pociągów. Przygotowywane do kursowania pociągów są mosty i wiadukty. Odnowiona została m.in. przeprawa nad rzeką Ślężą we Wrocławiu.



Dodatkowe możliwości kolei  szerszy zakres prac

Plany rozwoju kolei – budowy drugiego toru na odcinku Wrocław – Kobierzyce oraz reaktywacji linii z Kobierzyc w kierunku Łagiewnik Dzierżoniowskich i Piławy Górnej (nr 310) wymagały rozszerzenia zakresu prac. Na stacji w Kobierzycach układ torów został gruntowanie przeprojektowany i jest przebudowywany. Będzie dwukrawędziowy peron i nowa mijanka, która zapewni możliwość obsługi większej liczby połączeń.

Połączenie (linia nr 285) z Wrocławia przez Sobótkę Zachodnią do Świdnicy liczy ok. 60 km. Zapewni przejazd pociągów pasażerskich z maksymalną prędkością nawet do 120 km/godz. W sierpniu 2020 roku został przywrócony ruchu towarowy Sobótka Zachodnia – Świdnica. Na tym odcinku został położony nowy tor, odnowiono blisko 30 obiektów inżynieryjnych; w tym 6 mostów i 3 wiadukty.

Inwestycja o wartości blisko 217 mln zł "Rewitalizacja linii kolejowej nr 285 na odcinku Wrocław Główny – Świdnica Przedmieście wraz z linią nr 771 Świdnica Przedmieście – Świdnica Miasto" jest współfinansowana ze środków unijnych EFRR w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA