Kierowcy korzystają już z S7 Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej (OMT) na odcinku od Chwaszczyna do Żukowa. Dodatkowo dostępna dla ruchu jest również część obwodnicy Żukowa w ciągu DK20 w kierunku Glincza. Drugi odcinek OMT wraz z pozostałą częścią obwodnicy Żukowa zostanie przez inwestora - Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) udostępniony do końca tego roku.
• Nowy fragment S7 zaczyna się na węźle Chwaszczyno, gdzie krzyżuje się z drogą ekspresową S6
• Blisko 16-kiliometrowy odcinek OMT zapewnia odciążenie DK20 między Chwaszczynem i Żukowem, gdzie kumuluje się lokalnych ruch
• Stanowi również alternatywę dla jadących od strony Kościerzyny w kierunku Trójmiasta
W ramach prac powstało 28 obiektów inżynierskich, z czego najdłuższy ma ponad 160 m. Powstała kładka dla pieszych, 16 wiaduktów, sześć przejść dla zwierząt, trzy mosty i jedno przejście podziemne. Długość ekranów akustycznych to ponad 19 tys. metrów kwadratowych, a przeciwolśnieniowych - blisko 5 tys.
Ważnym miejscem dla całego układu Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej jest wciąż budowany węzeł Żukowo, powstający w ramach sąsiedniego odcinka. W celu bezpiecznego połączenia S7 z obwodnicą Żukowa, GDDKiA wprowadziła tymczasową organizację ruchu. Na jednej z łącznic w kierunku Glincza jest zwężenie do jednego pasa na długości ok. 400 m. Dalej kierowcy korzystają z dwóch jezdni obwodnicy Żukowa (po dwa pasy ruchu) aż do ronda w Glinczu. Połączenie obwodnicy Żukowa z DK7 w Lniskach planowane jest do końca tego roku. W tym czasie GDDKiA wprowadzi ruch wahadłowy na długości ok. 300 m na DK7 w Lniskach, gdzie powstanie rondo umożliwiające wjazd na obwodnicę Żukowa.
Wraz z otwarciem pierwszego odcinka OMT zamknięto tymczasowy bajpas łączący tzw. Trasę Chwaszczyńską z DK20. Kierowcy korzystają teraz z ulic Profesora Brunona Synaka i Rdestowej, umożliwiających poprzez węzeł Dąbrowa wjazd na S6. Jednocześnie kierowcy mogą skorzystać z węzła Miszewo oraz węzła Koleczkowo na S6, z którego ulicami Partyzantów Koleczkowskich, Dębową, Gdańską i Oliwską dojadą do Chwaszczyna. W obrębie węzła Chwaszczyno GDDKiA będzie kończyć brakujące łącznice, umożliwiające bezpośredni wjazd i zjazd z S6 na OMT.
Roboty będą realizowane w ramach tymczasowej organizacji ruchu przez ok. 3 miesiące.
Trwa budowa drugiego odcinka OMT - dzieje się na węzłach Żukowo, Lublewo Gdańskie i Gdańsk Południe
Między Żukowem i węzłem Gdańsk Południe cały czas prowadzone są intensywne prace na trasie głównej. Ponadto wykańczany cały węzeł Żukowo na połączeniu obu odcinków OMT. W tym miejscu cały czas obowiązuje tymczasowa organizacja ruchu.
Kontynuuiwane są roboty na samym węźle Żukowo, głównie w kierunku Lnisk, gdzie DK7 połączy się z obwodnicą Żukowa. Na węźle Lublewo Gdańskie funkcjonuje bajpas w rejonie drogi wojewódzkiej nr 221, gdzie powstają obiekty inżynierskie. Trwają prace na odcinku leśnym, w miejscu, gdzie znajduje się estakada nad Radunią oraz Miejsce Obsługi Podróżnych Widlino.
Na węźle Gdańsk Południe trwają prace żelbetowe związane z budową wiaduktów oraz roboty przygotowawcze do wzmocnienia nawierzchni na S7 w kierunku Warszawy oraz przy poszerzeniu S6 na wylocie w kierunku Gdyni i Łodzi. Wykonywane są warstwy konstrukcyjne nawierzchni wewnątrz samego węzła i na poszczególnych łącznicach tymczasowego ronda. W połowie maja br. wyburzono obiekt w ciągu ul. Sadowej i Podgórnej znajdujący się nad trójmiejską obwodnicą w ciągu S6. Docelowo powstał nowy wiadukt, w rejonie którego będzie przekrój trzypasowy.
W rejonie węzła Gdańsk Południe w październiku 2024 r. GDDKiA wprowadziła dużą zmianę w organizacji ruchu. Aktualnie kierowcy poruszają się wokół węzła Gdańsk Południe z wykorzystaniem zewnętrznych łącznic.
W okresie wakacyjnym GDDKiA będzie systematycznie likwidować tymczasowe rondo i uruchamiać docelowe łącznice, zapewniając utrzymanie wszystkich relacji i zmniejszając utrudnienia.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej
32-kilometrowa Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej połączy Południową Obwodnicę Gdańska i drogę ekspresową S6, przejmując ruch z mocno obciążonej istniejącej Obwodnicy Trójmiasta. Ponadto na przebudowanym węźle Gdańsk Południe można będzie zjechać w kierunku autostrady A1, co zapewni kierowcom skomunikowanie z centralną i południową częścią kraju.
Z kolei obwodnica Żukowa wyprowadzi ruch tranzytowy z tego miasta. Rozpoczyna się w miejscowości Glincz od ronda na skrzyżowaniu z DK20, przetnie S7 na węźle Żukowo i włączy się poprzez rondo w Lniskach do obecnej DK7.
Jeszcze pod koniec 2024 r. budowa S7 Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej otrzymała wsparcie ze środków UE z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). Wartość całej inwestycji to blisko 2,9 mld zł, a dofinansowanie z UE wynosi nieco ponad 1 mld zł.
Parametry techniczne Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej:
• długość: 32 km
• klasa drogi: S
• przekrój: 2x2 z rezerwą terenu w pasie dzielącym pod budowę trzeciego pasa ruchu
• szerokość pasa ruchu: 3,5 m
• skrajnia pionowa: 5 m
Parametry techniczne obwodnicy Żukowa:
• długość: 6 km
• klasa drogi: GP (główna ruchu przyspieszonego)
• przekrój: 1x2 na odcinku Lniska – węzeł Żukowo, 2x2 na odcinku węzeł Żukowo - Glincz
• szerokość pasa ruchu: 3,5 m
• skrajnia pionowa: 4,7 m
Inwestycja droższa, niż pierwotnie zakładano
Łączny koszt realizacji tej wielkiej inwestycji jednak znacznie wzrośnie.
• W sumie do powstania dwóch odcinków trzeba było dołożyć ok. 336 mln zł.
• Inwestor, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wzrost kosztów budowy OMT tłumaczy m.in. rosyjskim atakiem na Ukrainę.
Pierwsze zadanie, które realizowane było przez Budimex to odcinek węzeł Chwaszczyno (bez węzła) – węzeł Żukowo (bez węzła) o długości 16,3 km.
Pierwotna wartość umowy na tym zadaniu opiewała na kwotę 716 mln zł. Kontrakt wzrósł do kwoty 882 mln zł (z czego 107 mln zł to umowna waloryzacja w wysokości 15 proc. wartości umowy).
Drugie zadanie budowy Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej na odcinku od Żukowa do węzła Gdańsk Południe (którego budowa nadal trwa), realizowane jest przez Konsorcjum Mirbud S.A. / Kobylarnia. W ramach tej inwestycji powstanie obwodnica Żukowa o długości ok. 7 km. Tu maksymalna wartość zobowiązania wzrosła o 170 mln zł, dochodząc do kwoty 1 mld zł.

W artykule wykorzystano materiały GDDKiA