Oferty w przetargu na zaprojektowanie, dostawę, montaż i uruchomienie Systemu Obsługi Bagażu (BHS – Baggage Handling System) dla Lotniska CPK złożyli: BEUMER Group Poland i Vanderlande Logistics (wcześniej Siemens Logistics). Każda z ofert składa się z trzech kwot netto za dostawę i montaż systemu BHS wyrażoną w euro oraz za utrzymanie i konserwację systemu w części podstawowej, czyli przez pięć lat, wyrażoną w złotówkach, a także opcję jej przedłużenia na kolejne pięć lat również wyrażoną w złotówkach.
• W przypadku BEUMER Group Poland oczekiwane wynagrodzenie netto za dostawę i montaż BHS to 198 mln euro, natomiast za utrzymanie i konserwację części podstawowej: 116 mln zł i 123 mln zł w opcji przedłużenia umowy
• W przypadku oferty Vanderlande Logistics te same kwoty wynoszą odpowiednio: 115 mln euro, 97 mln zł i 93 mln zł netto
• Obie oferty mieszczą się w zakładanym budżecie inwestora. Komisja przetargowa rozpoczęła ich weryfikację i ocenę
W kwietniu do złożenia ofert w postępowaniu zostały zaproszone trzy podmioty. Od tego czasu zamawiający odpowiedział na prawie 300 pytań. Wszyscy wykonawcy pochodzą z UE i od 2024 r. uczestniczyło w dialogu konkurencyjnym ogłoszonym przez CPK w tej sprawie.
System obsługi bagażu, który bywa nazywany sercem portu lotniczego, będzie zajmował w budynku terminala CPK powierzchnię ok. 80 tys. mkw. Szacowana długość taśmociągów służących do transportu bagażu to ponad 13 km. BHS dla Lotniska CPK będzie bazował na technologii ICS (Individual Carrier System), która polega na transportowaniu bagażu w pojemnikach (na tackach). Pozwala ona na łatwą, modułową rozbudowę w zależności od tempa wzrostu ruchu lotniczego i potrzeb rozwijającego się terminala.
W zakres tego zamówienia wchodzi m.in. opracowanie projektu wykonawczego, dostawa i montaż urządzeń, a następnie uruchomienie systemu, przeprowadzenie testów oraz jego obsługa i konserwacja.
Potencjalni wykonawcy zostali dopuszczeni do udziału w dialogu konkurencyjnym po szczegółowej weryfikacji m.in. pod kątem doświadczenia (warunkiem udziału było m.in. uruchomienie w ciągu ostatnich 25 lat systemu BHS w portach lotniczych o przepustowości co najmniej 30 mln pasażerów rocznie).
Zaproszenie do złożenia ofert poprzedził dialog techniczny z wykonawcami. W jego trakcie doszło do wypracowania optymalnych rozwiązań dotyczących m.in. opisu przedmiotu zamówienia oraz technicznych i prawnych warunków jego realizacji.
Nieefektywny system bagażowy to jedno z poważnych ograniczeń infrastrukturalnych Lotniska Chopina, które zbliża się do kresu swojej przepustowości. Długoterminowa przepustowość terminalu Lotniska Chopina, która uwzględnia ograniczenia ruchowe w sortowni bagażu, to zaledwie 1,8 tys. sztuk bagażu na odlotach i 2,2 tys. na przylotach, co stanowi odpowiednik do maksymalnie siedmiu szerokokadłubowych Boeingów 787 Dreamliner.
W czerwcu spółka CPK odebrała projekt budowlany dworca autobusowego obok terminalu Lotniska CPK. W najbliższym czasie inwestor spodziewa pozytywnych opinii Państwowej Straży Pożarnej dla terminala pasażerskiego i dworca kolejowego. Wtedy możliwy będzie odbiór od master architekta także tych projektów budowlanych.
W maju spółka CPK ogłosiła postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na wybór generalnego wykonawcy terminala pasażerskiego Lotniska CPK. To największy z przetargów zaplanowanych przez CPK w tym roku.
Jednocześnie trwa przygotowanie dokumentacji projektowej m.in. dróg startowych, dróg kołowania, płyt postojowych i części dróg przylotniskowych. W opracowaniu jest dokumentacja projektowa dla tzw. obiektów wspierających, m.in. Centrum Kontroli Operacji Lotniczych (AOCC), wieży kontroli ruchu lotniczego, i budynków Lotniskowej Straży Pożarnej.
W styczniu tego roku Wojewoda Mazowiecki wydał decyzję lokalizacyjną dla Lotniska CPK. W spółce trwają przygotowania do złożenia wniosków o pozwolenie na budowę m.in. dla terminala, dworca kolejowego i niektórych obiektów wspierających, m.in. budynków lotniskowej straży pożarnej.
Według zaktualizowanego harmonogramu, Lotnisko CPK ma zostać uruchomione przed końcem 2032 r. – jednocześnie z odcinkiem Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią, który jest na etapie zaawansowanego projektowania, wykupu nieruchomości, a na terenie Łodzi prac budowlanych.
Źródło: CPK