Poznaliśmy oferty firm, które chciałyby zaprojektować tramwaj na Zieloną Białołękę. Budowa tej oczekiwanej przez mieszkańców dzielnicy inwestycji powinna rozpocząć się w 2028 roku.
Poznaliśmy oferty firm, które chciałyby zaprojektować tramwaj na Zieloną Białołękę. Wpłynęło łącznie pięć ofert. Tramwaje Warszawskie rozpoczynają ich analizę, która ma na celu wybranie najkorzystniejszej oferty i podpisanie umowy. Wykonawca wybrany w przetargu przygotuje kompletną dokumentację projektową, umożliwiającą przeprowadzanie robót budowlanych. Uzyska też pozwolenie na budowę w trybie specustawy.
Jak pojadą tramwaje?
Trasa będzie miała prawie 6,5 km długości. Rozpocznie się na Targówku przy skrzyżowaniu ulic Matki Teresy z Kalkuty i Rembielińskiej. Dalej będzie prowadzić w ciągu ulic: św. Wincentego i Głębockiej. Następnie kilometrową estakadą przejdzie nad trasą S8 i rondem Małej Brzozy. Ostatni odcinek będzie biegł w rezerwie terenowej aż do Szkoły Podstawowej nr 112 przy ulicy Zaułek, gdzie znajdzie się pętla autobusowo-tramwajowa. Taki przebieg pozwoli na połączenie Zielonej Białołęki ze stacją metra Kondratowicza. Tramwaje będą mogły kursować nawet co 2-3 minuty. Czas przewidywanego przejazdu z pętli przy ul. Zaułek do stacji metra przy Kondratowicza wyniesie około 15 minut, a do Dworca Wileńskiego około 30 minut.
Kalendarium prac nad tramwajem na Zieloną Białołękę:
- 2017-2018: prace koncepcyjne, w tym badania geotechniczne, wstępne pomiary ruchu oraz koncepcja układu geometrycznego torów;
- 2018: przetarg na koncepcję wiaduktu tramwajowego nad trasą S8 – wiadukt tramwajowy nad trasą S8 wraz z dojazdami o długości ponad 1 km;
- 2018-2020: opracowanie dokumentacji środowiskowej, w tym raportu oddziaływania inwestycji na środowisko;
- lipiec 2020: złożenie wniosku o decyzję środowiskową;
- lipiec 2023: uzyskanie decyzji środowiskowej, wydawanej na podstawie uzgodnienia m.in. Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska;
- lipiec 2023-luty 2024: przygotowanie przetargu na projektowanie z uwzględnieniem zaleceń z decyzji środowiskowej;
- marzec 2024: przetarg na projektowanie;
- 2024: wybór wykonawcy dokumentacji projektowej i rozpoczęcie prac projektowych wraz z pozyskaniem pozwolenie na budowę w trybie specustawy;
- 2028-2030: budowa tramwaju na Zieloną Białołękę.
Dlaczego tak długo?
Przetarg na projektowanie mógłby zostać ogłoszony szybciej, ale aż trzy lata czekaliśmy na wydanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych. Wniosek o wydanie tej decyzji został złożony w lipcu 2020 r. Czas oczekiwania na wydanie przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska uzgodnienia dla tramwaju na Zieloną Białołękę był bardzo długi – w porównaniu z inną, o wiele większą inwestycją, jaką jest Centralny Port Komunikacyjny. Ten projekt decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach uzyskał w 9 miesięcy, po złożeniu wniosku w październiku 2022 roku i wydaniu decyzji w lipcu 2023 roku.
Źródło: Tramwaje Warszawskie