Gdzie może powstać druga elektrownia jądrowa w Polsce? Ministerstwo Przemysłu przedstawiło główne założenia zaktualizowanego Programu polskiej energetyki jądrowej (PPEJ).
W ostatnich dwóch latach Polska dokonała znaczącego postępu w przygotowaniach do uruchomienia inwestycji w energetykę jądrową, wynika z najnowszego raportu kancelarii Baker McKenzie i Polityka Insight. Eksperci wysoko ocenili stan gotowości w obszarze regulacyjnym, społecznym i politycznym. Przyspieszenia wymagają przygotowania w zakresie technologicznym, inwestycyjnym i systemowym, zwłaszcza jeśli chodzi o pozyskiwanie wykwalifikowanej kadry.
Rząd planuje wprowadzić zmiany w harmonogramie wypłat wsparcia na budowę infrastruktury towarzyszącej elektrowni jądrowej. Kwota przeznaczona na te cele pozostaje bez zmian i wynosi 4,762 mld zł.
W Nowym Jorku, (we wtorek 4 marca - dop red. ) trzeciego dnia wizyty Pary Prezydenckiej w Stanach Zjednoczonych, Prezydent RP Andrzej Duda spotkał się z kierownictwem firmy Westinghouse/Bechtel. To główni wykonawcy projektowanej w Polsce elektrowni jądrowej – liderem konsorcjum na etapie projektowania elektrowni jest Westinghouse, a w czasie budowy będzie Bechtel.
Rozpoczęcie prac przygotowawczych, kontynuacja badań geologicznych, negocjacje kluczowych umów i dalsze zabezpieczanie finansowania – to tylko niektóre z działań planowanych przez Polskie Elektrownie Jądrowe (PEJ) na najbliższe miesiące. Będzie to naturalna kontynuacja intensywnych prac rozpoczętych przez spółkę w 2024 roku, m.in. pierwszych prac terenowych, zaawansowania procesu pozwoleniowego, zapewnienia finansowania czy projektowania elektrowni jądrowej w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino.
Polskie Elektrownie Jądrowe (PEJ) podpisały trzyletnie umowy ramowe na 24 850 000 złotych na remonty, budowę i przebudowę lokalnych dróg w rejonie pierwszej polskiej elektrowni jądrowej w gminie Choczewo. Umowy zawarto z pięcioma polskimi firmami, w tym trzema z Pomorza.
Jedenaście firm złożyło oferty w przetargu na zaprojektowanie i budowę odcinka od drogi wojewódzkiej nr 213 do węzła Łęczyce na S6. To jeden z dwóch fragmentów drogi krajowej do elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino”.
Przygotowanie drogi krajowej do elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino” wchodzi w kolejną fazę. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Gdańsku wydał decyzję środowiskową (DŚU) dla drugiego odcinka trasy, czyli od drogi wojewódzkiej nr 213 do węzła Łęczyce na S6. W ostatni dzień 2024 roku RDOŚ wydał DŚU dla pierwszego odcinka, od Lubiatowa do DW213.
Dobre wieści dla planowanej modernizacji kolejowego połączenia Kartuz z Lęborkiem. Ministerstwo Przemysłu nadało zadaniu status inwestycji towarzyszącej budowie elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino. PKP PLK S.A. szuka wykonawcy prac na trasie, której reaktywacja stworzy nowe możliwości podróżowania koleją w tej części województwa pomorskiego.
Poznaliśmy oferty wykonawców w przetargu na zaprojektowanie i budowę odcinka od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213. To jeden z dwóch fragmentów drogi krajowej do elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino”.
We wtorek 7 stycznia Rada Ministrów zajmie się m.in. projektem zakładającym udzielenie ok. 60 mld zł publicznego wsparcia dla spółki Polskie Elektrownie Jądrowe, czyli inwestora pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce, której budowa planowana jest w województwie pomorskim, w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino, w północnej części naszego kraju.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Gdańsku wydał decyzję środowiskową (DŚU) dla drogi krajowej do elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino” na odcinku od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213. Dla trasy od DW213 do węzła Łęczyce na S6 wciąż trwa procedura uzyskiwania DŚU. To kolejny krok do realizacji tej inwestycji.
PKP PLK S.A. ogłosiły przetarg na modernizację aktualnie nieczynnej trasy z Kartuz do Lęborka. Będzie to alternatywne kolejowe połączenie do planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino. Mieszkańcom tej części woj. pomorskiego zapewni również możliwość skorzystania z kolei w codziennych podróżach do pracy lub szkoły. Ponownie będzie można wsiąść do pociągów m.in. w Sierakowicach.
Wiodące francuskie podmioty finansowe Bpifrance Assurance Export i Sfil – przekazały Polskim Elektrowniom Jądrowym (PEJ) listy intencyjne w sprawie finansowania pomorskiej elektrowni na równowartość ponad 15 miliardów złotych (3,75 miliarda dolarów).
Budowę elektrowni jądrowej w Polsce popiera 92,5 proc. respondentów – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Ministerstwa Przemysłu w listopadzie 2024 r. Jednocześnie 79,6 proc. badanych zgodziłoby się, aby taka elektrownia powstała w okolicy ich miejsca zamieszkania. To najlepsze wyniki w historii badania realizowanego co roku od 2012 r.
Polskie Elektrownie Jądrowe (PEJ) otrzymały od Export Development Canada (EDC) list intencyjny w sprawie potencjalnego wsparcia projektu pierwszej polskiej elektrowni jądrowej kwotą o równowartości prawie 6 miliardów złotych (1,45 miliarda dolarów). EDC dołącza tym samym do grona zagranicznych podmiotów zainteresowanych finansowym wsparciem projektu elektrowni Lubiatowo-Kopalino. Wcześniej takie zainteresowanie wyraziły podmioty amerykańskie.
Westinghouse Electric Company złożył zamówienia u polskich dostawców w celu ich udziału w pracach nad projektem AP1000® w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino, gdzie planowana jest budowa pierwszej elektrowni jądrowej w kraju. Umowy te zostały zawarte przez Westinghouse w październiku 2024 r. u wcześniej wybranych krajowych dostawców, w tym dwóch firm z Pomorza.
Przygotowania dotyczące budowy pierwszej polskiej Elektrowni Jądrowej (EJ1) wymagają realizacji wielu zadań. Konieczna jest m.in. budowa dróg, w tym budowa drogi krajowej na odcinku łączącym EJ1 Lubiatowo-Kopalino z trasą S6, zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej, integracja EJ1 z Krajowym Systemem Elektroenergetycznym, a także budowa konstrukcji morskiej do rozładunku (Marine Off-Loading Facility “MOLF”).
Energa-Operator rozpoczęła przygotowania dokumentacji projektowej przyłącza dla zasilania placu budowy pierwszej polskiej elektrowni jądrowej. Docelowo umożliwi ono zasilanie rezerwowe potrzeb własnych powstającego obiektu.
Budimex rozpoczął realizację projektu budowy drogi technicznej do nowo projektowanej Elektrowni Jądrowej w gminie Choczewo. Prace obejmą zaprojektowanie, uzyskanie niezbędnych zezwoleń oraz – po skorzystaniu z prawa opcji – budowę i oddanie do użytkowania drogi o długości około 900 metrów, która zapewni obsługę komunikacyjną konstrukcji MOLF wspierającej budowę pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej.