Po ponad 17 latach pierwszy ring dróg dużych prędkości w Polsce gotowyGDDKiA

Po ponad 17 latach pierwszy ring dróg dużych prędkości w Polsce gotowy

Orzech
Orzech
REKLAMA

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zakończyła budowę II odcinka drogi ekspresowej S14, pomiędzy węzłami Aleksandrów Łódzki i Emilia. Tym samym został domknięty ring składający się z autostrad i dróg ekspresowych wokół aglomeracji łódzkiej.

Ruch na oddawanym odcinku będzie odbywał się bez żadnych ograniczeń od dziś. Jednak w ciągu kilku najbliższych dni należy spodziewać się niewielkich ograniczeń związanych z przystosowaniem oznakowania pionowego do nowej organizacji ruchu. Chodzi o usunięcie wszystkich przesłon z tablic i drogowskazów na odcinku od węzła Lublinek do węzła Aleksandrów Łódzki, a także montażu dodatkowych tablic na autostradzie A2. Aby zminimalizować ewentualne utrudnienia dla kierowców, prace będą prowadzone jedynie w nocy.

Oddany do użytkowania odcinek drogi ekspresowej S14: węzeł Aleksandrów Łódzki (S14/DK71) - węzeł Emilia (S14/A2/DK91) ma dwie jezdnie o nawierzchni bitumicznej o długości blisko 16 km. Zdecydowanie poprawił bezpieczeństwo i komfort życia mieszkańców Aleksandrowa Łódzkiego i Zgierza, ponieważ wyprowadził z obu miast ruch tranzytowy, zarówno osobowy, jak i ciężki.

Nowy odcinek jest uzupełnieniem oddanego w czerwcu ubiegłego roku ponad 12-kilometrowego odcinka S14 pomiędzy węzłami Łódź Lublinek i Aleksandrów Łódzki. Domyka także ring wokół aglomeracji łódzkiej umożliwiając sprawną, szybką i bezpieczną komunikację jej mieszkańcom z każdą częścią kraju, ale także radykalnie usprawnia ruch tranzytowy w ścisłym centrum kraju. Ma to szczególnie znaczenie w przypadku nieprzewidzianych zdarzeń na drodze. Pozwala bowiem bez problemu wybrać alternatywną trasę przejazdu.

– Łączymy Polskę. Kolejny szlak komunikacyjny został zrealizowany. Łódź stała się pierwszym miastem, które uzyskało pełną ekspresową obwodnicę. Rząd realizuje odważne plany inwestycyjne, dzięki czemu kolejne regiony Polski uzyskują nowe szanse rozwojowe – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Umowa i dofinansowanie

Umowę na otwarty odcinek GDDKiA zawarła 22 sierpnia 2019 roku z firmą Stecol. Całkowity koszt jego budowy to nieco ponad 811 milionów złotych. Z kolei umowę na realizację oddanego w ubiegłym roku odcinka pomiędzy węzłami Łódź Lublinek i Aleksandrów Łódzki GDDKiA zawarła 10 października 2018 roku. Ten odcinek zrealizowało konsorcjum firm: Budimex i Strabag, a koszt budowy wyniósł blisko 670 milionów złotych.

Budowa obu odcinków drogi ekspresowej S14 była dofinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączna kwota dofinansowania, to ponad 903,6 miliona złotych.

Kalendarium budowy S14:

- 14 lipca 2012 roku – oddanie do ruchu pierwszego odcinka drogi ekspresowej S14 (węzeł Dobroń - Łódź) o długości 9,6 km,

- 8 sierpnia 2014 roku – oddany został do użytku odcinka między węzłami Róża i Dobroń – o dł. 3,3 km (powstał w ramach budowy drogi ekspresowej S8),

- 25 czerwca 2022 roku – oddanie do użytku odcinka pomiędzy węzłami Łódź Lublinek i Aleksandrów Łódzki – o dł. 12,2 km,

- 7 lipca 2023 roku – oddanie do użytku odcinka pomiędzy węzła Aleksandrów Łódzki i Emilia – o dł. 16 km.

REKLAMA

GDDKiA zwiększy funkcjonalność połączeń drogowych z S14

Na początku lipca br. GDDKiA ogłosiła dwa przetargi, pierwszy na budowę łącznika od węzła Aleksandrów Łódzki do ulicy Szczecińskiej w Łodzi. To bardzo istotny element infrastruktury a jego realizacja będzie możliwa dzięki Programowi Inwestycji opiewającemu na kwotę 55 milionów złotych, który został podpisany przez Ministra Infrastruktury 23 lutego bieżącego roku.

Drugie postępowanie dotyczy opracowania wstępnej dokumentacji na rozbudowę węzła Emilia, czyli docelowego połączenia autostrady A2, drogi ekspresowej S14 i drogi krajowej 91. 30 maja 2023 roku Minister Infrastruktury dał zielone światło dla Inwestycji, podpisując Program Inwestycji o wartości ponad 422 milionów złotych. Takie rozwiązanie otworzy nowe możliwości przenoszenia ruchu samochodowego na kierunku północ-południe na wysokości Łodzi, a tym samym usprawni połączenie autostrady A2 z drogą ekspresową S8.

GDDKiA
GDDKiA

Ring wokół aglomeracji łódzkiej

Łącznie liczy ok 112 km i składa się w części z autostrad i w części z dróg ekspresowych. Umożliwia sprawną komunikację z resztą Polski nie tylko mieszkańcom Łodzi, ale także: Zgierza, Aleksandrowa Łódzkiego, Ksawerowa, Pabianic, Konstantynowa Łódzkiego i Rzgowa.

Północną część ringu o długości niespełna 20 km stanowi autostrada A2. Wschodnia część, liczy nieco ponad 30 km, to autostrada A1. Południowy fragment to droga ekspresowa S8 na długości ponad 21 km, zaś zachodnią część ringu stanowi droga ekspresowa S14. W tym przypadku długość wynosi blisko 41 km. Warto podkreślić, że autostrada A1 i droga ekspresowa S8 będące częściami ringu mają nawierzchnię betonową. Pozostałe trasy tradycyjną nawierzchnię bitumiczną.

Garść historii

Początki ringu sięgają lata w 2006 roku, kiedy do użytku został oddany odcinek autostrady A2 Konin - Stryków. Tym samym powstał północny fragment przyszłego ringu. Na kolejny trzeba było czekać sześć lat. Tym razem chodziło o blisko dziesięciokilometrowy odcinek drogi ekspresowej S14 od węzła Łódź Lublinek do węzła Dobroń, stanowiący część zachodniej "ściany" ringu.

Po upływie niecałych kolejnych dwóch lat, wiosną 2014 roku, gotowa była południowa część ringu, czyli odcinek drogi ekspresowej S8 między węzłami Róża i Łódź Południe, wraz z trzykilometrowym łącznikiem drogi S14 od węzła Róża do węzła Dobroń. W tym czasie trwały już także prace nad budową autostrady A1 między węzłami Łódź Północ i Tuszyn, czyli nad wschodnią częścią ringu. Ten odcinek został oddany do użytku 1 lipca 2016 roku. To była prawdziwa rewolucja komunikacyjna dla Łodzi, z centrum której został wyprowadzony tranzyt poruszający się na kierunku północ-południe.

Do domknięcia ringu brakowało już tylko części trasy S14 między węzłami Łódź Lublinek i Emilia. Pierwszą część, 12-kilometrowy odcinek pomiędzy węzłami Łódź Lublinek i Aleksandrów Łódzki, GDDKiA przekazała do użytkowania w czerwcu ubiegłego roku. Teraz został oddany do użytkowania ostatni 16-kilometrowy fragment tej trasy. Tym samym dobiegła końca 17-letnia epopeja powstania tego niesłychanie ważnego dla aglomeracji łódzkiej ringu drogowego.

Źródło: GDDKiA

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA