Pociągi wracają na malowniczą trasę Kłodzko – Kudowa-Zdrój Fot. M. Pabiańska / PKP PLK S.A.

Pociągi wracają na malowniczą trasę Kłodzko – Kudowa-Zdrój

FILM+ZDJĘCIA
Chcesz dobrych darmowych teści? NIE BLOKUJ REKLAM

Na ferie zimowe, od piątku 31 stycznia znów dojedziemy pociągiem do uzdrowisk Kotliny Kłodzkiej. PKP PLK S.A. kończą pierwszy etap robót między Kłodzkiem a Dusznikami-Zdrojem. Wykonane prace na 13 km torów pozwolą na powrót pociągów na dolnośląską górską linię kolejową. Zrealizowanie zadania w 2026 r. skróci czas podróży z Kłodzka do Kudowy-Zdroju. Wartość inwestycji to ponad 100 mln zł.

PKP PLK S.A. kończą pierwszy etap zadania "Prace na linii kolejowej nr 309 na odcinku Kłodzko Nowe – Duszniki-Zdrój – rewitalizacja torów wraz z robotami towarzyszącymi – realizacja w latach 2024-2026", którego realizacja pozwoli na powrót pociągów na trasę Kłodzko – Kudowa-Zdrój. Kolejarze pracowali na 13 km torów między Kłodzkiem Nowym a Dusznikami-Zdrojem.

Efektem prac jest możliwość podniesienia prędkości z 60-80 km/h do 120 km/h na wybranych odcinkach oraz bezpieczniejsze przejazdy pociągów na górskiej trasie.

Od września 2024 r. do stycznia 2025 roku wykonawca poprawiał stan torowiska, trzech mostów, wiaduktu i ściany oporowej. Zamontował pięć rozjazdów – jeden w Kłodzku i cztery w Polanicy-Zdroju. Wykonał również odwodnienie i położył nową nawierzchnię na 19 przejazdach kolejowo-drogowych. Przy użyciu 40 specjalistycznych maszyn kolejarze wymienili 20 tys. podkładów, wysypali 60 tys. ton tłucznia i rozłożyli blisko 6 tys. metrów kwadratowych siatek antyerozyjnych zabezpieczających sieć kolejową przed osuwaniem się kamieni.

Zmagali się także z powodzią – wielka woda zniszczyła 500-metrowy odcinek linii kolejowej między Kłodzkiem Nowym a Kłodzkiem Zagórzem. Kolejarze, gdy tylko warunki na to pozwoliły, w szybkim tempie odbudowali nasyp i tory na początku trasy. Prace prowadzono dwuzmianowo – zarówno w ciągu dnia, jak i po zmierzchu. Zaangażowanie ekip pozwoli przywrócić ruch kolejowy przed feriami.

Chcesz dobrych darmowych teści? NIE BLOKUJ REKLAM

Drugi etap zadania obejmuje prace związane z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym. Nowoczesna automatyka pozwoli na sprawniejsze i jeszcze bezpieczniejsze prowadzenie ruchu pociągów. Na stacji Polanica-Zdrój wyeksploatowane mechaniczne urządzenia sterowania zostaną zastąpione nowoczesnymi systemami elektronicznymi.

Poprawi się także poziom bezpieczeństwa na sześciu przejazdach kolejowo-drogowych w powiecie kłodzkim – między Kłodzkiem, Polanicą-Zdrojem i Dusznikami-Zdrojem. Skrzyżowania zostaną wyposażone w dodatkowe sygnalizatory świetlne i dźwiękowe.

Linia kolejowa Kłodzko – Kudowa-Zdrój to malownicza górska trasa, z której chętnie korzystają nie tylko mieszkańcy gmin Polanica-Zdrój, Lewin Kłodzki, Duszniki-Zdrój, Kudowa-Zdrój i Szczytna, ale także turyści i kuracjusze odwiedzający Dolny Śląsk. Po zakończeniu inwestycji w 2026 roku pociągi pojadą do Kudowy-Zdroju o 10 minut szybciej niż dotychczas. Projekt o wartości 105 mln zł jest finansowany ze środków budżetowych.

ZDJĘCIA:

Orzech
+3
0
Zaloguj aby dodać komentarz

Źródło: PKP PLK S.A.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
Chcesz dobrych darmowych teści? NIE BLOKUJ REKLAM