Podpisano umowę na realizację obwodnicy Giżycka

Orzech

Blisko 110 mln zł będzie kosztować projekt i budowa obwodnicy Giżycka w ciągu drogi krajowej nr 59. Wykonawcą zadania jest firma Unibep z Bielska Podlaskiego, która na realizację inwestycji ma 36 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych podczas robót budowlanych.

Zawarta umowa jest efektem ponownego przetargu na wyłonienie wykonawcy obwodnicy. Pierwsze postępowanie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) unieważniła, ponieważ złożone oferty przekroczyły budżet. W obecnym przetargu oferty również przekroczyły budżet, ale tym razem GDDKiA podjęła decyzję, że nie będzie unieważniać postępowania. Po sprawdzeniu ofert Dyrekcja wystąpiła o przyznanie dodatkowych środków na realizację zadania. Minister Infrastruktury zatwierdził aneks do Programu inwestycji zwiększający finansowanie zadania i GDDKiA mogła przystąpić do wyboru wykonawcy. Najniższą cenę spośród złożonych ofert zaproponowała firma Unibep z Bielska Podlaskiego – 109,4 mln zł.

Termin realizacji i kryteria oceny ofert

Prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie powinny zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 36 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu objętego projektowaniem wlicza się okresy zimowe (tj. od 15 grudnia do 15 marca), natomiast do czasu realizacji robót już nie.

Złożone oferty były oceniane według następujących kryteriów:

- cena – 55 proc.

- kryteria pozacenowe – 45 proc.

- przedłużenie okresu gwarancji jakości konstrukcji nawierzchni – 20 proc.

- przedłużenie okresu gwarancji jakości obiektów mostowych – 20 proc.

- zagospodarowanie destruktu asfaltowego – 5 proc.

Kolejny etap rozbudowy

Istniejąca obwodnica Giżycka (ul. Obwodowa) ma obecnie w większości przekrój jednojezdniowy. Jej rozbudowa będzie kontynuacją zakończonej w 2021 roku inwestycji obejmującej budowę ronda na skrzyżowaniu DK59 z ulicą Świderską wraz z rozbudową istniejącego układu drogowego do przekroju dwujezdniowego na odcinku około 1 km. Planowana inwestycja obejmie kolejne 1,5 km DK59 od wyżej wymienionego ronda w kierunku Wilkas. Będzie to droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o przekroju 2x2 i nośności 11,5 tony na oś.

Zakres inwestycji obejmie rozbudowę drogi do przekroju dwujezdniowego, budowę dodatkowych jezdni obsługujących tereny przylegające do obwodnicy, budowę mostu i wiaduktu, przebudowę skrzyżowań oraz budowę i przebudowę chodników i ciągów pieszo-rowerowych. Inwestycja zostanie zrealizowana ze środków budżetu państwa.

Cel inwestycji

Głównym celem inwestycji jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD) oraz pieszych i rowerzystów. Osiągniemy to poprzez dostosowanie parametrów odcinka DK59 do obecnie wymaganych standardów BRD. Rozbudowa obwodnicy poprawi parametry techniczne drogi oraz zwiększy przepustowość na skrzyżowaniach drogi krajowej z drogami lokalnymi. Efektem realizacji inwestycji będzie zmniejszenie liczby zdarzeń drogowych, skrócenie czasu przejazdu oraz zmniejszenie poziomu hałasu i zanieczyszczeń powietrza.

Źródło: GDDKiA