Budowę fabryki w Europie planuje Umicore, belgijski producent materiałów wykorzystywanych w bateriach do e-aut. Wśród trzech lokalizacji, które obecnie rozpatruje, znalazła się Polska. W naszym kraju w grę wchodzą według nieoficjalnych informacji wyłącznie dwie lokalizacje: Opole i Nowa Ruda na Dolnym Śląsku, gdzie Belgowie mają już jedną fabrykę automotive – zakład produkcji katalizatorów samochodowych, który działa od 2016 roku i docelowo zatrudniać będzie około 350-400 pracowników. Inwestycja na Dolnym Śląsku kosztowała Umicore 160 mln zł.
W nową fabrykę materiałów wykorzystywanych w bateriach do e-aut Belgowie planują w I etapie zainwestować minimum 400 mln euro i zatrudnić nie mniej niż 1000 pracowników. Ostateczną decyzję co do wyboru kraju i konkretnej lokalizacji Umicore ma ogłosić do końca maja. Wpływ na nią będą miały dostępność wykwalifikowanych pracowników, rozsądne koszty energii i zatrudnienia, odpowiednia działka, dostęp do zrównoważonej energii oraz szybkie procedury.
Umicore jest dostawcą takich producentów baterii do aut elektrycznych, jak koreański LG Chem, Samsung SDI czy chiński BYD.
W ubiegłym roku sprzedano na świecie 1,23 mln samochodów hybrydowych lub elektrycznych, o 65 proc. więcej niż rok wcześniej (w tym 149 tys. w Europie, nieco ponad 900 w Polsce i aż 700 tys. w Chinach). Szacunki mówią, że w tym roku globalna sprzedaż może sięgnąć 2 mln sztuk.