Według najnowszego raportu firmy Cushman & Wakefield „Property Times” w 2015 roku rynek powierzchni handlowych w Polsce powiększył się o prawie 650 000 m kw. Otwarto 23 nowe obiekty handlowe, a 27% podaży stanowiły rozbudowy istniejących obiektów handlowych. W związku z rozwojem e-handlu w Polsce zarówno najemcy, jak i właściciele centrów handlowych coraz lepiej dostosowują swoje strategie sprzedażowe.
W 2015 roku oddano do użytku około 650 000 m kw., powierzchni handlowej, z czego 85% (551 000 m kw.) przypadło na tradycyjne formaty centrów handlowych i parków handlowych, a pozostałe 98 000 m kw. na magazyny handlowe. Zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wyniosły na koniec 2015 r. 13,23 mln m kw. Aż 73% powierzchni, tj. 9,67 mln m kw., znajduje się w 404 tradycyjnych centrach handlowych. Magazyny handlowe stanowią 18% zasobów, łącznie 2,4 mln m kw. powierzchni. Powierzchnia w parkach handlowych (47 obiektów), blisko 1 mln m kw., obejmuje 7% zasobów, natomiast 13 centrów wyprzedażowych (210 tys. m kw.) to 2% rynku nowoczesnych powierzchni handlowych.
W ubiegłym roku otwarto 23 nowe obiekty handlowo-usługowe i rozbudowano 15 istniejących obiektów. Więcej powierzchni weszło na rynek w drugiej połowie roku. Największe nowe obiekty otwarte w 2015 r. to Zielone Arkady w Bydgoszczy (51 tys. m kw.), Sukcesja w Łodzi (46 tys. m kw.), Tarasy Zamkowe w Lublinie (38 tys. m kw.), czy Galeria Galena w Jaworznie (31 tys. m kw.). Mniejsze obiekty otwarto m.in. w Jeleniej Górze (Nowy Rynek, 24 tys. m kw.) czy w Starogardzie Gdańskim (Galeria Neptun, 25 tys. m kw.). W Warszawie przybyło 57 000 m kw. dzięki zakończeniu budowy trzech projektów: MODO (16 000 m kw.), Ferio Wawer (12 300 m kw.) i Plac Vogla (5 160 m kw) oraz rozbudowie CH Wola Park (17 500 m kw.) i Factory Ursus (6 000 mkw.). Nowe obiekty ukończone w ubiegłym roku to pierwsze centra handlowe otwarte w stolicy od 2013 roku.
W wyniku rozbudowy istniejących obiektów przybyło 135 000 m kw. nowej powierzchni centrów handlowych. Centrum Bielany we Wrocławiu powiększyło się o 35 000 m kw. i zmieniło nazwę na Aleja Bielany – obecnie jest to największy kompleks handlowy w Polsce o łącznej powierzchni 145 000 m kw. Przebudowę przeszły także m.in. Ogrody w Elblągu, Wola Park w Warszawie, Magnolia Park we Wrocławiu. Rozbudowy stanowiły aż 27% podaży w 2015 roku, co jest dużą zmianą w porównaniu z poprzednimi latami, kiedy ich udział w podaży wynosił średnio 20%.
W 2015 roku na polskim rynku pojawiło się wiele nowych marek. W Warszawie mogliśmy obserwować debiuty takich marek jak: Kiabi, Jacadi, Courir, a także Origins, SuperDry, a Tab i Dairy Queen. Ekspansji poza Warszawę dokonały takie marki, jak: Esprit Bodywear, Colin’s, Lykke, Decimas, Gate, czy Sportisimo. Natomiast polska marka wyposażenia wnętrz a Tab otworzyła swoje salony w innych aglomeracjach zaraz po debiucie w stolicy.
Średnie stopy pustostanów dla ośmiu największych miast w Polsce utrzymują się na stabilnym poziomie ok. 2,9%, a dla miast regionalnych ok. 4%. Wskaźnik ten jest wyższy w mniej popularnych galeriach handlowych położonych zwykle przy dużych hipermarketach, a także w miejscach, które otwarte są od niedawna i ich proces najmu jeszcze się nie zakończył. Bardzo dobrymi wynikami pod względem stopnia wynajęcia mogą cieszyć się takie miasta jak Warszawa, Wrocław i Lublin (ok. 1,5%), natomiast najwyższe wskaźniki odnotowaliśmy w Bydgoszczy, Radomiu i Toruniu (odp. 6,0%, 5,7% i 5,2%).
W 2015 roku czynsze w najlepszych obiektach handlowych w Warszawie utrzymywały się na wysokim poziomie 120-140 euro za m kw. za miesiąc dla małych butików. W pozostałych warszawskich obiektach handlowych czynsze mieszczą się w przedziale 80-100 euro za m kw. W innych aglomeracjach czynsze wynoszą 35-45 euro za m kw. za miesiąc, a w średnich i małych miastach 20-25 euro za m kw. za miesiąc. Poziom czynszów nie zmienia się od 2014 roku. Natomiast wynajmujący oferują liczne zachęty i dopłaty, zwłaszcza dla bardzo prestiżowych marek. Zauważamy także zjawisko uzależniania wysokości czynszu w całości bądź częściowo od obrotów.
– Wraz ze wzrostem powierzchni zachodzą zmiany jakościowe na rynku handlowym. Optymalizacje już istniejących sieci handlowych, wchodzenie na polski rynek nowych marek, rosnące powierzchnie szeroko rozumianej rozrywki w centrach handlowych oraz inwestycje w modernizację powierzchni handlowej to najbardziej widoczne trendy. Prowadzą one do wzrostu konkurencyjności obiektów na coraz bardziej wymagającym rynku, ale także podnoszą ich wartość, co czyni je bardziej atrakcyjnymi na rynku transakcji inwestycyjnych – mówi Magdalena Sadal, Starszy konsultant w dziale Doradztwa i Badań Rynkowych Cushman & Wakefield.
E-commerceSzacuje się, że w 2016 roku wartość rynku e-handlu w Polsce wzrośnie o 15% względem ubiegłego roku i wyniesie ok. 38 mld złotych. Jest to najszybciej rozwijający się sektor polskiej gospodarki. W sektorze handlowym panuje trend na optymalizowanie rozwiązań mobilnych i internetowych, tak, aby popularyzować zakupy online. Marki dotychczas stacjonarne otwierają swoje sklepy internetowe, wśród największych graczy w ubiegłym roku swój sklep internetowy otworzyło H&M i Carrefour Polska. Część graczy stworzyła programy pilotażowe dla e-handlu. Wiele marek oferuje usługę „click & collect”, która pozwala na darmowy odbiór zakupów internetowych w sklepie stacjonarnym. Wynajmujący również wychodzą naprzeciw potrzebom klientów, wprowadzając strefy darmowego wi-fi w galeriach, beacony i aplikacje mobilne.
Prognozy na lata 2016 – 2017 dla rynku powierzchni handlowychObecnie w budowie znajduje się ok. 700 000 m kw. powierzchni handlowej, której otwarcie planowane jest do końca 2017 roku. 450 000 m kw. ma zostać oddane do użytku już w 2016 roku. 55% z tej powierzchni powstaje w największych aglomeracjach, a 40% w miastach poniżej 100 000 m kw. Pozostałe 5% w mniejszych miastach regionalnych. Największymi centrami handlowymi w budowie, które otworzą się w tym roku, są Posnania w Poznaniu (99 000 m kw.) i Galeria Metropolia w Gdańsku (34 000 m kw.).
W 2016 roku na polskim rynku pojawi się wiele nowych marek, m.in. Tallinder (prestiżowa marka modowa LPP) i Forever 21.
– Rynek nieruchomości handlowych w Polsce rozwija się stabilnie zarówno ilościowo, jak i jakościowo, odpowiadając na rosnące zapotrzebowanie konsumentów. Zwiększa się konkurencja między obiektami, co prowadzi do odpowiedniego dopasowania koncepcji i oferty do oczekiwań rynku. Ma to coraz większy wpływ na sukces zarówno nowych, jak i starszych formatów handlowych – mówi Kamila Wykrota, Dyrektor Działu Doradztwa i Badań Rynkowych Cushman & Wakefield.