Polskie drogi jak pasy startowe: samoloty wojskowe mogą lądować na wybranych odcinkachFot. TSGT ROD PROUTY - http://www.dodmedia.osd.mil; Photo ID:DF-ST-85-05076 - Licencja CC BY-SA - pl.wikipedia.org/wiki/

Polskie drogi jak pasy startowe: samoloty wojskowe mogą lądować na wybranych odcinkach

Orzech
Orzech
REKLAMA

Nie każdy kierowca zdaje sobie sprawę, że niektóre odcinki polskich dróg mogą w każdej chwili zamienić się w pasy startowe dla samolotów wojskowych. Drogowe Odcinki Lotniskowe (DOL) to strategiczne elementy infrastruktury, które w razie kryzysu pozwalają Siłom Powietrznym RP kontynuować operacje bojowe i transportowe.

DOL – drogi z misją wojskową

DOL, czyli Drogowe Odcinki Lotniskowe, to specjalnie zaprojektowane fragmenty dróg publicznych, które mogą pełnić funkcję tymczasowych lotnisk. Ich konstrukcja uwzględnia potrzeby lotnictwa wojskowego i cywilnego, a ich lokalizacja często przebiega przez tereny leśne, z dala od zabudowań.

Charakterystyczne cechy DOL:

szerokość minimum 10 metrów,

długość od 2 do ponad 3 km,

poszerzenia na końcach pasa,

tzw. stojanki (MPS) do tankowania, ładowania amunicji i obsługi naziemnej.

Zanim DOL zostanie wykorzystany, droga musi zostać zamknięta dla ruchu cywilnego, sprawdzona przez służby i odpowiednio zabezpieczona.

Gdzie w Polsce można wylądować myśliwcem?

W Polsce formalnie wyznaczono 21 Drogowych Odcinków Lotniskowych. Choć w przeszłości funkcjonowało ich około 20, obecnie tylko kilka pozostaje w stanie umożliwiającym bezpieczne lądowanie. Powodem jest degradacja nawierzchni spowodowana intensywnym ruchem drogowym.

Aktywne i historyczne lokalizacje DOL:

REKLAMA

DOL Łukęcin (woj. zachodniopomorskie): 2200 m długości, obecnie w złym stanie technicznym.

DOL Kliniska (woj. zachodniopomorskie): 2000 m długości, ostatni lot odbył się w 2003 roku.

DOL Stara Jastrząbka (woj. małopolskie): 2,9 km odcinka autostrady A4.

DOL Wielbark (woj. warmińsko-mazurskie): 3240 m długości, ponad 20 m szerokości — największy i najnowocześniejszy obiekt tego typu w Polsce, zmodernizowany w 2021 roku za 100 mln zł.

Powrót ćwiczeń po 20 latach przerwy

Po dwóch dekadach przerwy, w 2023 roku Siły Powietrzne RP wznowiły ćwiczenia na DOL-ach. We wrześniu i październiku 2023 roku piloci trenowali starty i lądowania na DOL Wielbark. Kolejne manewry odbyły się w marcu 2024 roku.

Ćwiczenia te mają kluczowe znaczenie dla utrzymania gotowości operacyjnej w sytuacjach awaryjnych, takich jak zniszczenie infrastruktury lotniskowej.

Plan awaryjny Sił Powietrznych RP

DOL-e są integralnym elementem planu awaryjnego polskiego lotnictwa. W razie konfliktu zbrojnego lub katastrofy naturalnej umożliwiają kontynuację operacji bojowych i transportowych. Ich obecność zwiększa elastyczność i odporność systemu obronnego kraju.

Zdjęcie ilustracyjne:

Lockheed C-130 Hercules ląduje na niemieckiej autostradzie A29 podczas ćwiczeń NATO.

Fot. TSGT ROD PROUTY - http://www.dodmedia.osd.mil; Photo ID:DF-ST-85-05076 - Licencja CC BY-SA - pl.wikipedia.org/wiki/
Fot. TSGT ROD PROUTY - http://www.dodmedia.osd.mil; Photo ID:DF-ST-85-05076 - Licencja CC BY-SA - pl.wikipedia.org/wiki/

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA