Portugalski właściciel sklepów Biedronka i Hebe planuje kolejne inwestycje w PolsceFot. Materiały prasowe

Portugalski właściciel sklepów Biedronka i Hebe planuje kolejne inwestycje w Polsce

Orzech
Orzech
REKLAMA

Portugalski koncern, właściciel m.in. sklepów Biedronka i Hebe, Grupa Jeronimo Martins, zaprezentowała wyniki finansowe za 2024 rok, a także przedstawił najważniejsze założenia tegorocznych inwestycji.

Plany ekspansji w 2025 r.

W ciągu 2024 roku sieć Biedronka otworzyła 186 nowych sklepów (netto przybyło ich 161). W podanym okresie przeprowadzono również remonty w 280 lokalizacjach. Na koniec minionego roku pod szyldem Biedronki działało 3730 sklepów.

W 2025 roku właściciel Biedronki chce otworzyć od 130 do 150 nowych sklepów netto w Polsce. Dodatkowo będzie kontynuował program renowacji obecnych lokalizacji, który obejmie w 2025 roku od 250 do 275 lokalizacji w naszym kraju. Grupa Jeronimo Martins planuje również uruchomienie nowego centrum dystrybucyjnego do istniejących 17 punktów.

Ponadto do końca 2026 roku pod marką Biedronka ma działać co najmniej 50 sklepów na Słowacji. Na Słowacji Biedronka rozpoczęła działalność na początku marca od otwarcia trzech sklepów i pierwszego centrum dystrybucyjnego.

Sprzedaż sieci Hebe w 2024 roku wzrosła o 18,1 proc. w walucie lokalnej, przy wzroście LFL o 8,5 proc. W euro sprzedaż wyniosła 583 mln, czyli o 24,3 proc. więcej niż w 2023 roku. Jak podano w komunikacie – sprzedaż online stanowiła około 20 proc. całkowitej sprzedaży Hebe w 2024 roku.

Dobre wyniki sprzedaży, staranne zarządzanie marżą i ścisła kontrola kosztów przełożyły się na wzrost EBITDA o 39,4 proc. (+32,4 proc. w walucie lokalnej), przy wzroście marży do 10,2 proc. (9,1 proc. w 2023 roku)” – podała Grupa Jeronimo Martins.

Będą nowe otwarcia drogerii sieci Hebe

Szyld Hebe w ubiegłym roku zyskał 36 nowych sklepów na polskim rynku (33 sklepów netto), a także dwa sklepy na Słowacji i jeden w Czechach. Tym samym na koniec roku działało w Polsce 381 drogerii Hebe oraz 5 na innych rynkach.

REKLAMA

Sieć drogerii Hebe ma powiększyć się w 2025 roku o około 30 nowych lokalizacji w Polsce, a w centrum strategii rozwoju pozostanie kanał e-commerce.

Grupa Jeronimo Martins w 2024 r. osiągnęła przychody ze sprzedaży w wysokości 33,46 mld euro, co oznacza wzrost 9,3 proc.. EBITDA grupy wzrosła o 2,9 proc., do 2,23 mld euro, a zysk netto spadł o 21,6 proc., do 606 mln euro. Jak napisano w komunikacie – na inwestycje Jeronimo Martins przeznaczyło w zeszłym roku około 1 mld euro.

Jak wyglądają wyniki za 2024 rok?

Sprzedaż sieci Biedronka w walucie lokalnej w 2024 roku wzrosła o 4,1 proc., a sprzedaż porównywalna LFL w walucie lokalnej spadła w zeszłym roku o 0,3 proc. W walucie euro sprzedaż w sklepach Biedronki wyniosła 23,6 mld, czyli o 9,6 proc. więcej niż w 2023 roku.

EBITDA Biedronki spadła o 1,3 proc., a w walucie lokalnej spadła o 6,3 proc. Marża EBITDA Biedronki ukształtowała się na poziomie 7,7 proc. wobec 8,5 proc. w 2023 roku. Jeronimo Martins podało w komunikacie, że wpływ na spadek marży EBITDA miały inwestycje cenowe oraz decyzja o znaczącym wzroście wynagrodzeń.

Sprzedaż LFL Biedronki wzrosła w czwartym kwartale 2024 roku o 1,1 proc. – poinformowało Jeronimo Martins. Dla porównania w trzecim kwartale 2024 roku sprzedaż LFL Biedronki spadła 1,9 proc., w drugim kwartale obniżyła się o 4,6 proc., a w pierwszym kwartale 2024 roku wzrosła o 4,6 proc.

Biedronka w 2025 roku ma w dalszym ciągu koncentrować się na działaniach na rzecz efektywności kosztowej i poprawie produktywności, aby chronić rentowność i reagować na otoczenie gospodarcze. Jeronimo Martins wskazuje, że na początku 2025 roku w Polsce nadal utrzymuje się niska inflacja cen żywności w połączeniu z rosnącymi płacami i stagnacją konsumpcji żywności.

Fot. Materiały prasowe
Fot. Materiały prasowe

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA