Postępują prace przy przebudowie dworca kolejowego Warszawa Zachodnia fot. Jakub Zazula

Postępują prace przy przebudowie dworca kolejowego Warszawa Zachodnia

FILM + ZDJĘCIA
REKLAMA

Ze stacji Warszawa Zachodni korzystają podróżni pociągów dalekobieżnych regionalnych i aglomeracyjnych. Równocześnie przebudowywane są perony, powstała nowa hala peronowa i budowane są przejście podziemne.

Inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększy komfort obsługi pasażerów i sprawność połączeń kolejowych. Projekt o wartości ok. 2 mld zł współfinansowany jest ze środków unijnych POIiŚ.

Warszawa Zachodnia to kolejna stacja na sieci kolejowej, która będzie dostępniejsza i zapewni większe możliwości transportu kolejowego. Zmieniły się stacje w dużych i mniejszych miastach m.in.: Rzeszów, Szczecin, Gdańsk, Dęblin, Lublin, Lubin.

– Krajowy Program Kolejowy pozwolił zwiększyć dostępność mieszkańców do kolei na dziesiątkach stacji w dużych i małych miejscowościach. Przebudowa Warszawy Zachodniej to kolejny projekt, który istotnie wzmocni role kolei w stolicy, regionie i w połączeniach dalekobieżnych. Tym samym łatwiejsze będą podróże i bardziej konkurencyjna kolej – najbardziej ekologiczny środek transportu – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Nieprzerwalnie prowadzony jest ruch pociągów dalekobieżnych regionalnych i aglomeracyjnych. W ciągu doby podróżni korzystają z ok. 700 pociągów. Organizacja rozkładu jazdy powstaje przy szczegółowych ustaleniach między zarządcą linii kolejowych, przewoźnikami oraz wykonawcą. Korekty rozkładu jazdy wykorzystywane są do koordynacji robót.

– Na stacji Warszawa Zachodnia PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą największą w historii inwestycję, która zapewni wszystkim podróżnym komfortowe warunki obsługi. Efektem prac – realizowanych z udziałem środków unijnych, będzie także sprawniejsza kolej i dogodne możliwości łączenia podróży pociągiem i komunikacją miejską. Wielobranżowe przedsięwzięcie wymaga szczególnej organizacji rozkładu, aby kontynuować prace i utrzymać przejazd pociągów – powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
REKLAMA
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula

Prace wykonano na torach oraz kilkanaście metrów nad i pod peronami. Zadaszenie stacji osiągnie powierzchnię 35 000 mkw., 200 m długości i 150 m szerokości (pięć boisk piłki nożnej). Obiekt rozpostarty 11 metrów nad podróżnymi przykryje 8 peronów.

fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula

Taka będzie Warszawa Zachodnia

Na Warszawie Zachodniej będą zadaszone perony, ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia. Łatwiejsze będzie łączenie podróży w aglomeracji oraz dalekobieżnych z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym na Warszawskim Węźle Kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują za ok. 2 mld zł netto projekt "Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia". Projekt ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2023 roku.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA