Dworzec kolejowy Warszawa Zachodnia zyska nowe oblicze i dużego sąsiada

Dworzec kolejowy Warszawa Zachodnia zyska nowe oblicze i dużego sąsiada

Warszawa
REKLAMA

Pierwszy kwartał 2015 roku to planowany termin oddania do użytku nowego dworca kolejowego Warszawa Zachodnia. Obiekt będzie częścią większej inwestycji realizowanej wspólnie przez PKP S.A. oraz słowacką firmę HB Reavis, która zakłada powstanie dworca i sąsiadującego z nim nowoczesnego kompleksu biurowego West Station.


Funkcjonalność oraz estetyka trzeciego największego dworca kolejowego w stolicy Polski, po Warszawie Centralnej i Wschodniej, znacznie odbiega od oczekiwań pasażerów. Zakończony w czerwcu tego roku remont obiektu przy ulicy Tunelowej obejmujący m.in. malowanie elewacji, ścian i sufitów, wymianę stolarki okiennej oraz ocieplenie budynku znacząco nie odmienił tego miejsca. Zgodnie z planami PKP za nieco ponad dwa lata obskurna stacja ma przejść gruntowną zmianę.

 

Nowy obiekt będzie zlokalizowany przy jednej z głównych tras stolicy, czyli Alejach Jerozolimskich. Na dworzec pasażerowie będą mogli wejść przez podziemny tunel oraz od strony przystanków komunikacji miejskiej. W budynku ma funkcjonować 5 kas biletowych, windy, klimatyzacja oraz punkty handlowo-usługowe. Obiekt będzie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych i niewidomych. Ponadto w pobliżu dworca ma powstać dodatkowy 250-metrowy odcinek ścieżki rowerowej.

 

REKLAMA

Obecnie trwają procedury związane z otrzymaniem prawomocnego pozwolenia na budowę kolejowej inwestycji przy Alejach Jerozolimskich, które powinny się zakończyć na początku 2014 roku. Dworzec ma powstać w ciągu roku od wydania niezbędnych decyzji, czyli w I kwartale 2015 roku.

- Inwestycja o wartości około 1,5 mln euro będzie realizowana przez prywatnego developera, firmę HB Reavis. PKP „wnosi” grunt, na którym powstanie dworzec oraz kompleks biurowców – mówi Paulina Jankowska z biura prasowego PKP S.A.

 

Jednak budowa dworca pochłonie nikłe 1,5 proc. wartości całej inwestycji, której głównym założeniem jest tak naprawdę stworzenie nowoczesnego kompleksu biurowego West Station wartego 110 mln euro. Docelowo obejmie on dwa budynki o łącznej powierzchni 150 tys. m kw. (64 tys. m kw. pod wynajem) oraz podziemny garaż z 1,3 tys. miejsc postojowych. Pierwszy biurowiec ma zostać oddany do użytku w I kwartale 2016 roku, drugi – w I kwartale 2018 roku. Inwestycja zlokalizowana przy kluczowej arterii Warszawy będzie ubiegała się o certyfikat BREEAM (system certyfikacji energetycznej dla obiektów biurowych, handlowych i przemysłowych).

 

PKP chce kontynuować model modernizacji kolejnych obiektów z finansowym udziałem prywatnych inwestorów. Ponadto do końca tego roku spółka planuje ogłosić 15 przetargów na modernizację dworców m.in. w Kaliszu, Legnicy oraz Inowrocławiu. Gotowa jest także dokumentacja w sprawie remontów i modernizacji stacji w m.in. Szczecinie, Gliwicach, Rumii oraz Bydgoszczy.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA