Powstanie nowa droga łącząca południowo-wschodnie dzielnice Warszawy z Józefowem. Droga nr 801 otrzyma nowy przebieg i będzie szersza, co poprawi bezpieczeństwo jej użytkowników. Zgodnie z podpisaną 6 marca umową pomiędzy Samorządem Województwa Mazowieckiego a m.st. Warszawą prace koncepcyjne nad nową drogą potrwają około dwóch lat. Samorząd Mazowsza przekaże na nie 1,6 mln zł.
– Droga nr 801 to jedna z najważniejszych arterii łączących Warszawę z Józefowem i innymi okolicznymi gminami stołecznej metropolii. Coraz większe natężenie ruchu na tej trasie – zarówno do stolicy, jak i w odwrotnym kierunku – wymagało zintensyfikowania prac nad jej modernizacją. Z tej zmiany skorzystają jednak nie tylko kierowcy –potencjalne poprowadzenie drogi nową trasą i wprowadzenie rozwiązań dla rowerzystów pozytywnie wpłynie na bezpieczeństwo wszystkich jej użytkowników oraz poprawi komfort mieszkańców – mówi Tomasz Mencina, zastępca prezydenta m.st. Warszawy.
Projekt, będący wspólną inicjatywą Samorządu Województwa Mazowieckiego oraz miasta stołecznego Warszawa, przewiduje budowę nowego przebiegu drogi DW 801 na odcinku ok. 5 km, z czego 1,2 km ma przebiegać w granicach Warszawy (od skrzyżowania z ul. Czarnuszki), zaś 3,8 km przez gminę Józefów (do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 721).
– To ważna inwestycja, która znacznie poprawi komunikację samochodową w południowo-wschodniej części aglomeracji warszawskiej. Mieszkańcy gminy Józefów i okolicznych miejscowości zyskają nową, wygodną i przede wszystkim bezpieczną drogę – mówi Anna Brzezińska, członkini zarządu województwa mazowieckiego.
Udogodnienia dla pieszych i rowerzystów
Koncepcję budowy drogi opracuje biuro projektowe Promost Consulting Sp. z o.o. sp.k. z Rzeszowa. W ramach zamówienia wykonawca zobowiązany jest zaprezentować kilka wariantów przebiegu trasy – w tym wariantu przedstawiającego budowę nowej drogi szybkiego ruchu, zgodnie z obowiązującymi planami zagospodarowania przestrzennego Warszawy i Józefowa, a także wariantu rozbudowy istniejącej DW 801. Musi on uwzględniać m.in. budowę nowych jezdni ze skrzyżowaniami, infrastruktury pieszo-rowerowej i zatoczek autobusowych. We wszystkich wariantach zostanie przeanalizowana możliwość wyznaczenia buspasów.
– Nowa droga będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, co zwiększy jej przepustowość i bezpieczeństwo. W planach jest także oddzielenie ruchu pieszego i rowerowego od samochodowego, co dodatkowo poprawi bezpieczeństwo wszystkich użytkowników – dodaje wiceprezydent Warszawy Tomasz Mencina.
Samorząd Mazowsza przekaże na prace koncepcyjne 1,6 mln zł. Mają one potrwać 2 lata. Następnie będzie można zrobić projekt i wybudować drogę.
– Budowa nowej drogi zazwyczaj budzi wiele kontrowersji wśród mieszkańców. Wierzę jednak, że w tym przypadku prace koncepcyjne będą postępować sprawnie, uzyskamy decyzję środowiskową i będziemy mogli kontynuować prace projektowe a w rezultacie wybudować drogę – mówi Grzegorz Obłękowski, dyrektor Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich.
Źródło: UM Warszawa